Základy marketingu pro drobné OSVČ

Že je marketing důležitý jen pro velké nebo střední firmy? Ani v nejmenším. Zásadní význam má také pro malé firmy a živnostníky, ať už se jedná o řemeslníky nebo freelancery napříč obory. Bez kvalitní marketingové strategie hrozí, že vás zákazníci vůbec nenajdou, takže nic neprodáte. Na co se tedy zaměřit?

Specialist,In,Machine,Construction,Working,In,Manufacturing,Plant,At,Desk

Začněte definováním cílové skupiny

Jedním ze základních pilířů úspěšného podnikání je znalost cílové skupiny, jinými slovy řečeno skupiny zákazníků, kteří budou mít s největší pravděpodobností zájem o váš produkt nebo vaše služby. Členové této skupiny mají obvykle společné rysy, může se jednat například o stejné zájmy či lokaci, podobný věk apod. Pouze ve chvíli, kdy budete vědět, koho chcete reklamou nebo webovými stránkami zaujmout, můžete z marketingu vytěžit maximum.

Jak cílovou skupinu definovat? Udělejte si analýzu toho, jací zákazníci se s vámi zapojují do konverzace, navštěvují vaše sociální sítě nebo u vás nakupují.

Stanovte si rozpočet na marketing

Před tím, než začnete své produkty nebo služby propagovat, zamyslete se nad tím, kolik peněz jste ochotni každý měsíc vyčlenit na marketingové aktivity a kolik hodin jste ochotni marketingu měsíčně věnovat. Obecně platí, že čím menší rozpočet na marketing máte, tím více vašeho času bude třeba na to, abyste se dostali do povědomí svých zákazníků.

Optimální částka je pochopitelně velmi individuální a odvíjí se jak od toho, v jakém oboru působíte, tak i od toho, kdo jsou vaši zákazníci apod. Pro představu však podle průzkumu společnosti Deloitte marketing v roce 2023 v průměru tvoří zhruba 13,6 % celkového rozpočtu firem.

Vytvořte si osobní brand

Jak prodat sami sebe? Prostřednictvím osobního brandu neboli osobní značky, pod kterou si můžete představit strategii budování vlastní marketingové osobnosti. Díky osobnímu brandingu se můžete proměnit v autoritu ve svém oboru nebo například zvýšit svou cenu na trhu práce.

Jak osobní brand vytvořit? V první řadě si stanovte cíle a na základě stanovených cílů se zamyslete nad celkovou strategií. Myslete na to, že nejlépe lidi zaujmete, pokud budete autentičtí a pokud svou osobní značku založíte na tom, v čem nejvíce vynikáte.

Vsaďte na jednoduchou webovou prezentaci

Uvažujete nad tím, jestli si založit webové stránky? Naše odpověď jednoznačně zní ano. Přehledná webová prezentace je totiž spojená s celou řadou benefitů v čele s tím, že vám webové stránky mohou pomoci získat nové zákazníky, umožní vám propagovat vaše portfolio a zvýší vaši důvěryhodnost v očích potenciálních zákazníků. Díky webovým stránkám tedy budete působit profesionálně a zákazníci vás snadněji najdou.

A co profily na sociálních sítích?

Sociální sítě jsou podle odborníků skvělým nástrojem pro prodej služeb i produktů, a to jak velkých firem, tak i drobných podnikatelů. Je proto namístě jim věnovat pozornost. Myslete ale na to, že úspěšná propagace na sociálních sítích se neobejde bez dobře promyšlené a efektivní strategie.

Před tím, než si profily na sociálních sítích založíte, ujasněte si, co chcete propagací získat, na jakou skupinu cílíte a kolik času jste schopni sociálním sítím věnovat.

Na jakých sociálních sítích mít profil?

Někteří podnikatelé mají za to, že je nejlepší mít profily na co nejvíce platformách. Tak to však není, podle odborníků je lepší zvolit jen dvě až tři sociální sítě, které jste schopni zásobit kvalitním obsahem. Bude pro vás největším přínosem Facebook, LinkedIn nebo třeba YouTube? Sociální sítě vždy vybírejte s ohledem na cílovou skupinu a produkt či službu, kterou nabízíte. Pojďme se na jednotlivé platformy ve zkratce podívat.

  • Jednou z nejoblíbenějších sociálních sítí v Česku je Facebook s 5,3 miliony uživatelů. Podle průzkumů Facebook nejčastěji navštěvuje věková skupina od 30 do 45 let a mezi nejoblíbenější formáty na Facebooku patří Stories.
  • Největší věkovou skupinu na Instagramu, který používají 3 miliony Čechů, tvoří lidé ve věku od 18 do 35 let. I tady se velké oblibě těší formát Stories, kde můžete sdílet fotografie nebo videa svých produktů a rovnou je tu prodávat.
  • Pokud jste schopni vytvářet kvalitní krátká videa, vaší pozornosti by neměla uniknout platforma YouTube s 2,3 miliardami uživatelů napříč světem. Jak zde videem zaujmout? Uživatelé dávají přednost autentickým videím s délkou do 10 vteřin.
  • S navazováním nových obchodních vztahů i získáváním nových zákazníků pomáhá podnikatelům profesionální sociální síť LinkedIn. Jakými příspěvky zde zaujmete? Především zajímavými novinkami a tipy z oblasti, ve které podnikáte, a také osobními příběhy.
  • Svou osobní značku můžete podpořit i příspěvky na TikToku, který u nás patří k nejrychleji rostoucím sociálním sítím. Většinu uživatelů na TikToku tvoří lidé ve věku od 18 do 24 let. Pokud se jedná o vaši cílovou skupinu, zaujměte své potenciální zákazníky krátkými, zajímavými videi.
  • V případě, že nabízíte vizuálně atraktivní produkty, rozhodně popřemýšlejte nad tím, že si založíte i Pinterest, který v ČR používá zhruba 1,2 milionu uživatelů.

Katalogy a oborové portály

Jednou z nejjednodušších možností, jak propagovat své služby na internetu, je zápis do relevantních internetových katalogů nebo oborových portálů. Pro řemeslníky je například určený portál Katalog řemesel, pro vizážisty a kadeřníky portál Salony-krasy apod.

Tip
Business kreditka od ČSOB chrání vaše podnikání. Získejte i vy pojištění prodloužení záruky zdarma, bezúročné období až 45 dní či slevu 0,4 Kč/litr paliva v síti EuroOil. Sjednání kreditní karty je zcela zdarma.

PPC reklama

Velké oblibě se mezi živnostníky těší PPC reklamy. Jedná se o formu placené propagace ve vyhledávačích, jejíž obrovskou předností je to, že umožňuje dobře cílit na specifické cílové skupiny

Firemní profil na Googlu a zákaznické recenze

Účinným reklamním prostředkem, který je navíc zdarma, je vytvoření firemního profilu na Googlu. Z průzkumů vyplývá, že ověřené firmy na Googlu mají dvojnásobnou šanci, že je budou uživatelé pokládat za seriózní. Zejména v začátcích podnikání jsou naprosto klíčové také zákaznické recenze, například právě na Googlu nebo na sociálních sítích.

Inzerce v lokálních médiích a letáky

Kromě reklamy na internetu pro vás může být přínosná i klasická reklama v podobě tištěných letáků nebo inzerce v lokálních novinách nebo časopisech. Tato forma reklamy je vhodná zejména pro podnikatele, kteří působí v rámci daného města či kraje.

Stručně
  • Jedním ze základních pilířů úspěšného podnikání je znalost cílové skupiny. Pouze ve chvíli, kdy budete vědět, koho chcete reklamou nebo webovými stránkami zaujmout, můžete z marketingu vytěžit maximum.
  • Před tím, než začnete své produkty nebo služby propagovat, zamyslete se nad tím, kolik peněz jste ochotni každý měsíc vyčlenit na marketingové aktivity a kolik hodin jste ochotni marketingu měsíčně věnovat.
  • Vytvořte si osobní brand, díky kterému se můžete proměnit v autoritu ve svém oboru nebo například zvýšit svou cenu na trhu práce.
  • Vsaďte na jednoduchou webovou prezentaci, která vám pomůže získat nové zákazníky, umožní vám propagovat vaše portfolio a zvýší vaši důvěryhodnost v očích potenciálních zákazníků.
  • Sociální sítě jsou skvělým nástrojem pro prodej služeb i produktů. Úspěšná propagace na sociálních sítích se však neobejde bez dobře promyšlené a efektivní strategie. Zvolte dvě až tři sociální sítě, které jste schopni zásobit kvalitním obsahem.
  • Své služby můžete propagovat také prostřednictvím PPC reklamy, katalogů a oborových portálů, firemního profilu na Googlu či inzerce v lokálních médiích a letáků.