Vybírejte prodejní místo s ohledem na svůj produkt

Správně zvolený prodejní kanál vám pomůže oslovit vhodnou cílovou skupinu, což je pro úspěch podnikání klíčové. Proto výběr neuspěchejte a věnujte dostatek času monitoringu nákupního chování potenciálních zákazníků, analýze konkurence a zmapování celkové situace na trhu ve vašem segmentu.

shutterstock_189036059

Jak uvažovat při výběru prodejního místa

Prodejní místo vybírejte s ohledem na váš produkt či službu. Zamyslete se, kde by vás potenciální zákazníci nejvíce ocenili. Pro ilustraci, pokud prodáváte sušené ovoce a ořechy, zvolte stánek v obchodním centru, kde nakupující potřebují rychlou svačinku. Jestliže navrhujete oblečení, je ideální kombinace on-line propagace a návštěva fashion marketů, kde své výrobky můžete zákazníkům předvést.

Nejběžnější prodejní kanály

Kamenná prodejna

Oproti on-linu je velkým kladem kamenného obchodu fakt, že si zákazník může fyzicky prohlédnout váš produkt a navážete s ním prodejní dialog. Záporem jsou poměrně vysoké provozní náklady. Pokud tuto cestu zvažujete, pamatujte, že prodejna by měla být umístěna v atraktivní lokalitě, na frekventované ulici, která je ale dobře dostupná i autem s možností parkování.

Stánek v obchodním centru

Jestliže chcete celoročně nabízet drobné občerstvení, služby nebo je váš produkt malý
a celou prodejnu byste nevyužili, je pro vás vhodnou alternativou stánek v obchodním centru. Za nižší náklady získáte stálou provozovnu na atraktivním místě.

Pop-up store

Je dočasná varianta kamenné prodejny či stánku, kterou vybudujete jen na několik dnů, týdnů či měsíců. Může se jednat o stan, kontejner, ale i autobus. Pop-up store slouží
k rychlému představení nového produktu nebo k otestování zájmu o vaše zboží.

Trhy a veletrhy

Účast na trzích může být doplňkovým, ale i jediným prodejním kanálem. Typickým příkladem jsou sezónní trhy, kde jsou stánky s občerstvením a rukodělnými produkty.

Veletrhy

Když prodáváte specializované zboží jako je třeba střešní krytina, je pro vás dobrou volbou účast na odborně zaměřených veletrzích, kam si chodí lidé prohlédnout produkty, jejichž nákup plánují.

Design markety

Na design marketu můžete představit své výrobky lidem, které zajímá estetika. V ideálním případě byste měli mít své produkty také v on-linu, kam potenciální zákazníky odkážete třeba pomocí letáku.

On-line prodej

On-line prodej je nejbezpečnější cesta, jak začít. Zřízení internetového obchodu pomocí předpřipravených šablon zvládnete sami během několika kliků. Využít se dají také sociální sítě nebo weby, které slouží jako internetová tržiště, kde za provizi z prodeje můžete nabízet své produkty.

Mix prodejních kanálů

Nejlepší možnou variantou je zkombinovat různé přístupy. Čím dál více zákazníků nakupuje na internetu, ale často si chtějí zboží předem prohlédnout osobně, a proto kombinujte on-line prezentaci s fyzickým prodejem.

Poznejte svou cílovou skupinu

Začněte analýzou své cílové skupiny a jejího nákupního chování. Pokud vám to rozpočet umožní, obraťte se na odborníky, kteří vám se zpracováním pomohou. V opačném případě proveďte vlastní průzkum. Ptejte se svých stávajících zákazníků nebo třeba lidí na specializovaném veletrhu. Vytvořte si pro tyto účely stručný dotazník. Jako motivaci
k vyplnění můžete nabídnout slevu na nákup vašich produktů nebo třeba drobný dárek v podobě čokolády.

Seznamte se s konkurenty

Mnoho zajímavých informací vám poskytne také analýza konkurence. Vytvořte si seznam všech přímých i nepřímých konkurentů a napište si, v čem tkví jejich výhody i nevýhody. Podívejte se na jejich komunikaci se zákazníky, kde a jak nabízí své zboží, jakou mají cenovou strategii a také které akce a slevy v průběhu roku promují. Pokud si nejste jistí postupem, provedeme vás celým procesem pomocí nástroje k analýze konkurence.

Přímá a nepřímá konkurence

Přímý konkurent nabízí podobné nebo totožné zboží jako vy. Nepřímý konkurent prodává produkty, které uspokojí stejnou potřebu jako vaše zboží, ale jiným způsobem.

Jak zjistit, zda se provozování prodejního kanálu vyplatí

Než se definitivně rozhodnete pro kterýkoli z prodejních kanálů, dobře si spočítejte, kolik vás bude stát jeho měsíční provoz a zda se vám opravdu vyplatí. Při výpočtu nákladů buďte precizní a ceny jednotlivých položek netipujte, ale zjistěte si je předem. Pokud si u některých položek nejste jistí, dohledejte si jejich průměrnou cenu na trhu.

Náklady spojené s provozem prodejního kanálu jsou jedním z faktorů, které vám pomohou stanovit prodejní cenu vašich produktů. Její konečnou výši ale ovlivňuje ještě nákupní či výrobní cena a zisk. Cenotvorba je součástí širší finanční analýzy, kterou by si měl v realistické, pesimistické a optimistické variantě sestavit každý podnikatel. Díky finanční analýze se vyhnete zbytečnému riziku a neúspěchu. Vytvořte si ji sami pomocí on-line šablony, kterou jsme pro vás připravili.

Podnikatelský plán

Finanční analýza je většinou součástí business plánu, tedy dokumentu, který popisuje váš podnikatelský nápad, uvádí, kdo jste, čím se zabýváte, jak vstupujete na trh a kdo je váš zákazník. Dokument vám pomůže s utříděním myšlenek, nalezením nových příležitostí a eliminací možných rizik.