28. díl: Úvod do linkbuildingu: Co to je a proč je pro vaši značku důležitý?

V souvislosti s online marketingem pravděpodobně narazíte na pojem linkbuilding (získávání zpětných odkazů). V následujících řádcích vám objasníme, co to vlastně linkbuilding je, proč a pro koho je důležitý a jak na něj.

Link,Building,Freelance,Desktop,With,Accessories,And,Distance,Work,Tools,

Co jsou to zpětné odkazy

Zpětné odkazy rozdělujeme na interní a externí. Interní odkazy jsou takové, které fungují v rámci jednoho webu. Například když z tohoto článku odkážeme na článek o SEO, který je na našem webu pruvodcepodnikanim.cz. Externí odkazy na web vedou z jiného zdroje. Příkladem může být odkaz z článku Jak má vypadat cookie lišta od 1. 1. 2022? Text, na kterém je odkaz umístěn, se označuje jako anchor text.

Co je to linkbuilding

Pojďme si nyní objasnit pojem linkbuilding. Linkbuilding označuje metodu, která spočívá v budování zpětných odkazů na váš web. V souvislosti se zpětnými odkazy mluvíme o externích odkazech, tedy odkazech vedoucích z jiné domény. 

Proč je linkbuilding důležitý? 

Linkbuilding je jednen z nejdůležitějších signálů hodnocení ve vyhledávačích. Zvyšuje totiž popularitu a věrohodnost webu, což přispívá k tomu, že se stránky dostávají na lepší příčky ve vyhledávačích a díky tomu dochází k růstu návštěvnosti. To jde ruku v ruce s rozšířením povědomí o značce. Linkbuilding také umožňuje zákazníkům, aby rychleji našli to, co hledají. 

Pro koho je linkbuilding vhodný? 

Jednoduše by se dalo říci, že linkbuilding je vhodný pro všechny, kteří chtějí využít jeho výše zmíněné výhody ve svůj prospěch. Jinými slovy je vhodný pro firmy, které:

  • chtějí zvýšit své tržby a návštěvnost z přirozených výsledků vyhledávání a z odkazujících webů,
  • chtějí zlepšit viditelnost svého webu, 
  • chtějí zvýšit povědomí o značce, službách nebo produktech,
  • chtějí posílit důvěryhodnost návštěvníků ve svůj web. 

Aktivní a pasivní budování zpětných odkazů 

V souvislosti s linkbuildingem rozlišujeme aktivní a pasivní budování zpětných odkazů. Aktivní neboli cílená forma spočívá v tom, že o budování zpětných odkazů sami usilujete, tedy že odkazy na stránkách sami vytváříte nebo domlouváte výměnu odkazů. Pasivní neboli přirozená forma budování zpětných odkazů je založená na tom, že jiné stránky nebo lidé na váš web díky kvalitnímu obsahu sami od sebe odkazují. 

Tip Účty pro právnické osoby a živnostníky od ČSOB jsou bez poplatků za vedení a bez jakýchkoliv podmínek, a to včetně bezkontaktních platebních karet zdarma. Založte si firemní a podnikatelský účet online během pár minut.

Jak na linkbuilding

Pokud s linkbuildingem nemáte zkušenosti, doporučujeme oslovit zkušené linkbuildery nebo SEO konzultanty. Ti by vám měli pomoci při osvětě, proniknutí do problematiky, ale také se samotnou realizací či proškolením. Obvykle se připravuje strategie linkbuildingu.

Strategie linkbuildingu vychází z podobných faktorů, se kterými se pracuje při tvorbě webových stránek nebo plánování marketingových aktivit. Základem je poznání cílové skupiny, analýza konkurence (často se ale nemusí jednat přímo o byznysovou konkurenci a největší značky na trhu) nebo stanovení cílů webu. 

Strategie linkbuildingu nerozlučně souvisí s analýzou klíčových slov. Nejdříve je třeba zjistit, přes jaká klíčová slova vás vaši zákazníci nejčastěji vyhledávají a na jaká chcete, aby chodili na váš web. Na základě těchto klíčových slov průběžně budujete kvalitní obsah, ať už v podobě unikátních popisků produktů nebo článků, které vaše zákazníky zajímají. Cílem linkbuildingu je na základě dlouhodobé práce vytvářet odkazový profil složený z desítek až stovek kvalitních zpětných odkazů. 

Jak získat zpětné odkazy? 

Možností, jak získat zpětné odkazy, je hned několik. Jedná se třeba o registraci do několika významnějších katalogů, například Firmy.cz nebo Google Maps. Dalším způsobem, jak získat zpětný odkaz, jsou články, recenze na Heurece, reference na některém z webů, kde bude umístěný odkaz na vaše webové stránky nebo například poskytnutí rozhovoru velkým portálům a spolupráce s blogery. Další taktiky můžete najít zde.

Rozlišujeme placený a neplacený linkbuilding. Google v zásadě placené odkazy nedoporučuje, neboť je považuje za manipulaci s metrikou PageRank. Jakékoli odkazy, jejichž cílem je manipulovat s PageRankem nebo umístěním webu ve výsledcích vyhledávání Google, můžou být považovány za součást odkazového schématu a porušení Pokynů pro správce webu společnosti Google. Pokud Google vyhodnotí, že jsou příchozí odkazy součástí odkazového schématu a porušují pravidla, může odkazovaný web penalizovat. Jedná se o trest, kdy vyhledávač upraví své výsledky vyhledávání tak, že se URL stránky z výsledků vyhledávání „propadnou“ o určitý počet pozic níže. Náprava bývá složitá.

S jakoukoliv taktikou a získáním zpětného odkazu, ať již za něj zaplatíte nebo ne, zacházejte opatrně. Platí zde, že méně může znamenat více. Chtějte pro svůj web pouze kvalitní zpětné odkazy.

Důležitost kvalitních odkazů

Zpětných odkazů by jednak mělo být dostatek (důležité je zjistit, jak si stojí konkurence v oboru), ale hlavně by měly být kvalitní. Platí, že kvalita je v tomto případě důležitější než kvantita a pár kvalitních odkazů vám udělá lepší službu než desítky nekvalitních.

Jak poznat, že je odkaz kvalitní? Zejména podle toho, že je relevantní a mohl by existovat důvod, proč by na něj i samotný návštěvník mohl chtít kliknout. Měl by tedy souviset s textem i celkovým zaměřením webu a měl by rozšiřovat informaci, kterou návštěvník hledal. 

Příklad: Pokud máte e-shop s nabídkou oříškových másel a na firemním blogu píšete o zdravotních benefitech ořechů, můžete odkazovat jednak na nabídku konkrétního ořechového másla na vašem webu (interní odkaz) a jednak na studii, která do detailu rozebírá daný zdravotní benefit ořechů (externí odkaz). Pokud někdo naopak odkáže na váš článek, jedná se o zpětný odkaz, který – pokud je z důvěryhodného a tematicky příbuzného webu – je z pohledu SEO velmi cenný.

Stručně
  • Linkbuilding označuje metodu, která spočívá v budování zpětných odkazů na váš web.
  • Zpětné odkazy rozdělujeme na interní a externí. Interní odkazy fungují v rámci jednoho webu, externí odkazy na web vedou z jiného zdroje.
  • Linkbuilding je jeden z nejdůležitějších signálů hodnocení ve vyhledávačích, díky čemuž se stránky dostávají na lepší příčky ve vyhledávačích.
  • Při tvorbě strategie linkbuildingu je důležitá analýza cílové skupiny a konkurence, analýza klíčových slov a stanovení cílů. Na základě klíčových slov se poté buduje kvalitní obsah na webu.
  • Způsobů, jak získat zpětné odkazy, existuje celá řada, vždy ale chtějte pro svůj web pouze kvalitní, tedy relevantní zpětné odkazy.