11. díl: Rozšířená realita jako budoucnost e-commerce

Odborníci se shodují na tom, že má rozšířená realita obrovský potenciál proměnit svět e-commerce. Jaký je rozdíl mezi virtuální a rozšířenou realitou a jak tyto moderní technologie využít ve svůj prospěch? Přinášíme vám několik tipů, díky kterým se dozvíte, jak i vy můžete virtuální a rozšířenou realitu využít ve svém byznysu.

shutterstock_755908510

Virtuální a rozšířená realita

Virtuální a rozšířená realita jsou v současnosti dva velmi často skloňované pojmy, které se však mnohdy zaměňují. Jaké jsou tedy mezi nimi rozdíly?

Virtuální realita

Virtuální realitou (VR) nazýváme umělé prostředí, které je vytvořené speciálním softwarem. Toto prostředí je uživateli prezentované tak, že jej vnímá jako reálné prostředí. Virtuální realita se primárně zaměřuje na zrak a sluch, pokročilejší systémy jsou však schopny ovlivnit i další senzory lidského těla, jako je například rovnováha.

Virtuální realita je velmi často spojována se světem zábavy. V současnosti se vyrábí speciální headsety, které se připojují k herní konzoli nebo k PC. Součástí tohoto setu jsou i sluchátka, která ještě umocňují zážitek při hraní her. O něco dostupnější verzí této technologie jsou brýle, do nichž se vloží smartphone, který slouží jako displej. Virtuální realita se však nevyužívá jen při hraní her, používá se také v celé řadě jiných odvětví. Příkladem může být konstruktérství, kde se využívá možnost prohlédnout si interiér staveb, v armádě, kde se rozšířená realita používá jako simulátor letectví nebo třeba v lékařství.

Rozšířená realita

Rozdíl mezi rozšířenou (AR) a virtuální realitou je v tom, že rozšířená realita znamená pouze doplňování objektů nebo textů do skutečné reality. Jak tato technologie funguje? Kamera, která je součástí telefonu nebo počítače snímá reálný obraz. Speciálně navržená aplikace snímanou scénu detekuje a na základě snímaných informací umístí do obrazu na displeji doplňující informace nebo vyvolá naprogramovanou akci. Rozšířená realita je tak něčím, co dokáže posunout vaši značku dále.

Proč je rozšířená realita skvělým prodejním nástrojem?

Na významu rozšířené reality se shodli také odborníci, kteří se v loňském roce setkali na ARfestu v Praze, který je prvním festivalem rozšířené reality na světě. Na základě dlouhodobých studií došli k závěru, že rozšířená realita přináší konzumentovi větší emoční zážitek než ostatní média, že použití rozšířené reality u značky přináší kladnější vztah konzumenta ke značce a že v neposlední řadě reklamy, které využívají rozšířenou realitu, vyčnívají mezi ostatními.

TIP: Jak využívat virtuální realitu

Přední světoví odborníci na rozšířenou realitu upozorňují na to, že byste měli virtuální realitu vždy využívat tak, aby byla v souladu s hodnotami a zaměřením značky a aby reagovala na problém, který zákazník řeší.

Zajímavost: Rozšířená realita a Facebook

Facebook aktuálně testuje rozšířenou realitu v aplikaci Messenger. Díky nové funkci budete moci například promítnout produkt z reklamy do reálného světa.

Jak rozšířenou realitu využít v e-commerce?

Rozšířená realita nabízí celou řadu možností, jak ji využít v e-commerce ve svůj prospěch. Jaké možnosti máte?

Virtuální prohlídky

Velké oblibě se těší virtuální prohlídky, a to ať už virtuální prohlídky kulturních památek a hotelů, tak i showroomů nebo plánovaných developerských projektů.

Virtuální zkoušení oblečení a kosmetiky

Prodáváte oblečení nebo kosmetiku? Pak i vám se přímo nabízí skvělý způsob, jak využít rozšířenou realitu ve svůj prospěch. Umožněte svým zákazníkům, aby si virtuálně vyzkoušeli oblečení nebo líčidla z pohodlí domova.

Umístění nábytku do reálného prostoru

Na skvělé využití rozšířené reality přišel obchodní dům IKEA, který umožňuje pomocí svého katalogu a chytrého telefonu zobrazit nábytek přímo u vás doma.

Zákaznická podpora

Další možností využití rozšířené reality je zákaznická podpora, kdy operátor názorně ukáže, co zmáčknout nebo udělat tak, aby produkt správně fungoval.

Navigace

Rozšířená realita se dá také v cizím prostředí využít jako průvodce. Stačí namířit chytrý telefon na určitý objekt a zobrazí se vám celá řada informací.

Věděli jste?

Podle studie společnosti Ericsson by 47 % uživatelů, kteří využívají chytrý telefon k nákupu, uvítalo službu, jež by monitorovala a automaticky doplňovala zásoby věcí každodenní spotřeby. Až 63 % z nich se taky domnívá, že by měla mít v budoucnu většina lidí nákupního asistenta, který jim bude s nákupy pomáhat. Téměř 70 % uživatelů si také myslí, že virtuální a rozšířená realita poskytne chytrým telefonům všechny výhody kamenných obchodů.

Využití rozšířené reality v marketingových kampaních

Rozšířená realita je v neposlední řadě skvělým nástrojem marketingových kampaní. Může mít například podobu billboardů, které po namíření fotoaparátu ožijí, nebo zobrazení 3D modelu produktu.