Vánoční sezóna může pomoct prodejcům překonat krizi. Připravte se na ni včas

Velká část českých podnikatelů zaznamenala kvůli pandemii koronaviru pokles příjmů. Blíží se však Vánoce, které jsou pro mnohé vrcholem sezóny. Jak se na vánoční sezónu připravit, abyste co možná nejvíce zmírnili dopady pandemie? Pojďme se podívat na to, na co se zaměřit a na co nezapomenout.

shutterstock_754026580

Kdy začít?

Češi nakupují vánoční dárky nejčastěji od října do prosince. Je proto dobré nezaspat a začít se na vánoční sezónu připravovat nejpozději v průběhu září a října. Velké e-shopy plánují vánoční kampaně celoročně.

Věděli jste?

Podle průzkumů agentury Nielsen Admosphere Češi před Vánocemi utratí v průměru 12 297 korun. Není proto divu, že jsou právě Vánoce pro podnikatele jedinečnou možností, jak dosáhnout nejvyšších zisků.

Předzásobování

Máte dostatek zboží na skladě? Podívejte se na data z minulých let, která vám mohou napovědět, o které zboží bude největší zájem a nezapomeňte se včas předzásobit. Předejdete tak tomu, že o vaše zboží bude velký zájem, ale nebudete ho mít skladem. Ke každému produktu ideálně napište, kolik kusů máte na skladě. Zákazníci budou vědět, že je nabídka omezená a pravděpodobně nebudou s nákupem zboží otálet.

Informace o doručení zásilek

Pošta před Vánocemi odbaví až 350 tisíc balíků denně, v této špičce tak často dochází k tomu, že balíčky přijdou se zpožděním. Myslete na to, že vás v této době mohou zákazníci zavalit zprávami, zda dokážete dané zboží doručit ještě před svátky. Pokud nemáte čas každému zvlášť odepisovat, sepište všechny potřebné informace na svůj web a uveďte i datum, kdy odesíláte poslední zásilku, která bude doručena zákazníkům před svátky.

Využijte online prostor

Koronavirus přesunul velkou část podnikání na internet. První vlnu koronaviru tak charakterizoval boom e-shopů. Více než kdy dříve je proto nyní důležité zaměřit se na online marketing a oslovit své zákazníky tam, kde se aktuálně nacházejí, tedy v online světě. Je nesporné, že s většími zisky mohou počítat firmy, které mají pevný vtah se svými zákazníky. Více o tom, jak vybudovat silnou značku, se dozvíte v tomto článku.

Zaměřte se na vizuální stránku

Ne nadarmo se říká, že vizuální stránka prodává a před Vánocemi, kdy se firmy předhánějí v tom, která získá více objednávek, to platí dvojnásobně. Zaměřte se proto na vizuální stránku webu, e-mailů i příspěvků na sociálních sítích. Pokud si plánujete grafiku připravovat sami, doporučujeme, abyste si přečetli tento článek. Více o tom, jaké fotografie zvolit pro svou propagaci, se dozvíte zde.

Vsaďte na dárkového průvodce

Pokud návštěvníkům svého webu umožníte co nejrychleji najít to, co hledají, máte velkou šanci, že produkt prodáte. Vytvořte na svém webu jednoduchého průvodce dárky, uvidíte, že vám tipy na dárky pro muže, ženy nebo třeba děti zvýší prodej.

Klíčová slova jsou klíčová

Před Vánocemi nezapomeňte zařadit do svých PPC kampaní tematická klíčová slova. Lidé například v posledním listopadovém týdnu často vyhledávají spojení „nákup vánočních ozdob“. Do klíčových slov tedy zahrňte slova spojená s Vánocemi (kosmetická sada ve vánočním balení, čaje pro sváteční chvíle…).

Naplánujte si příspěvky na sociální sítě a newsletter

Skvělým prodejním kanálem jsou sociální sítě, a právě teď je ten pravý čas naplánovat příspěvky, které podpoří váš prodej. Myslete na to, že zpracování kvalitních příspěvků může zabrat i několik dnů. Posty by měly být ideálně v souladu s e-mailingem, který zasíláte svým zákazníkům.

TIP: Cílení reklamy

Šperky jsou určeny ženám, ale před Vánocemi je kupují především muži. Kožené doplňky pro muže zase častěji kupují ženy. Je proto důležité cílit reklamu na toho, kdo dárek kupuje.

Vánoční balení

Využijte toho, že před Vánocemi roste obliba dárků zabalených v dárkovém balení. Mnoho lidí chce nakoupit dárky co nejrychleji, proto je nutné je také rychle zaujmout. Vyšší pravděpodobnost, že svůj produkt úspěšně prodáte, budete mít ve chvíli, kdy bude jeho vizuální stránka vyčnívat nad ostatními. Rozhodně se nebojte vánočních barev, ať už červené, zelené nebo bílé.

Dárkové poukazy

Řada lidí obdarovává také své blízké dárkovými poukazy. Mějte je proto připravené i vy a nezapomínejte je mít také v nabídce na svém e-shopu. Pokud máte ještě dárkové poukazy z minulého roku, zkontrolujte, jestli je na nich uvedený správný rok a platnost. Ideálně také zákazníkům nabídněte, že jim poukaz pošlete poštou v dárkové obálce.

Vánoční trhy

Prodeje vám může zvýšit i účast na vánočních trzích, obzvláště, když prodáváte zboží s vánoční tématikou. Je však důležité propočítat si, jestli se vám cena za pronájem stánku vyplatí. Věděli jste, že se letos v elektronické aukci vyšplhala cena za pronájem nejžádanějšího stánku na brněnském náměstí Svobody na neuvěřitelných 1,7 milionů korun? Podle stánkařů se však prodej na trzích vyplatí a velká část z nich si vydělá i na čtvrt roku dopředu. Není však od věci počítat také s tím, že se trhů letos může účastnit méně lidí vzhledem k pandemii koronaviru.