37. díl: Podnikání online: Jak rychle a jednoduše vytvořit web nebo e-shop?

Současná situace plná nejrůznějších omezení kvůli pandemii koronaviru si žádá rychlá a rázná řešení. Pro některá odvětví a podniky to může být větší zaměření na online prodej. Ten může alespoň částečně kompenzovat vzniklé ztráty z uzavření kamenné provozovny. Pokud jste dosud roli onlinu podceňovali nebo neustále před sebou posouvali, je nyní nejvyšší čas se do toho pustit. Není se čeho obávat. Vytvořit si kvalitní a moderní webové stránky nebo e-shop není nic složitého ani nutně drahého.

shutterstock_580499569

Máte zastaralý web? Vytvořil vám ho kdysi bratranec vašeho strýce, který už teď není k dispozici a jen on má k němu přístup? Nebo ještě web vůbec nemáte? Představujeme různé způsoby, jak můžete přistoupit k vytvoření vaší online prezentace.

Rychlé a moderní řešení bez starostí

Troufneme si tvrdit, že 90 % živnostníků a malých firem nepotřebuje web na míru. Dnes existují velmi dobré a dostupné služby, které nabízí rychlé vytvoření webových stránek z předpřipravených šablon. Mezi ty úplně nejjednodušší způsoby, které zvládne opravdu každý, patří “klikací systémy”. Zkuste například velmi povedená řešení od českých vývojářů Webnode nebo Solidpixels. Doslova během pár minut si vyberete design, který se vám líbí, určíte si strukturu a počet stránek a pak už jen vytvoříte obsah a doplníte obrázky. 

Zakoupit a nastavit si vlastní doménu je také otázka pár kliků. Na nic nepotřebujete mít žádné technické znalosti. Vše je připraveno tak, aby to zvládl každý. 

Kromě zmíněných českých služeb jich je na trhu celá řada. Za zahraničních uveďme například Weebly nebo Wix, které fungují na stejném principu.

Další výhodou je, že se ani dlouhodobě nemusíte o nic starat. Vy si řešení jen pronajímáte. Ceny začínají od pár desítek až stovek korun měsíčně, tzn. kolem 2 tisíc korun ročně. Vyberete si jen ten balíček, který nabízí funkce, které budete potřebovat. 

Ukázka šablony v systému Webnode.cz. Zdroj: Webnode.cz

Kromě moderního vzhledu dokáže většina těchto řešení zprovoznit i jednoduchý e-shop.

TIP: Vše o online propagaci e-shopu se dozvíte v našem seriálu.

Pokud ale potřebujete specializované e-shopové řešení, na českém trhu patří mezi nejrozšířenější například Shoptet. Využívají ho tisíce internetových obchodů, má v sobě zabudované běžné platební a doručovací metody včetně EET, návaznost na služby jako Zboží.cz nebo Heuréka.cz apod. Cenově vychází nejnižší balíček na pár set korun měsíčně. Mezi další povedené specialisty na eshopy jmenujme například Webareal.

Určitým omezením, které pramení z šablonovitých řešení, je omezená přizpůsobivost. Vybrané designy jsou hotové a nemůžete je výrazně měnit. Stejně tak množství funkcí je dané a sami do webu nic nedoinstalujete, pokud to samotná služba nenabízí. Z našeho pohledu ale všechna tato řešení uspokojí 90 % běžných potřeb.

Příklady řešení: 

Výhody: 

  • Jednoduché a rychlé vytvoření,
  • jednoduchá editace, 
  • žádné technické znalosti, 
  • průběžná správa a aktualizace v ceně.

Nevýhody: 

  • Není možné vše přizpůsobit, 
  • platíte průběžně, 
  • pouze základní funkcionality.

Flexibilní a robustnější řešení

Pokud vám z nějakého důvodu nevyhovují předpřipravená “klikací” řešení uvedená výše a potřebujete váš web více přizpůsobit vašim potřebám, nabízí se tzv. open source řešení

typu WordPress nebo Joomla. Jedná se o redakční systém, který je podporován širokou komunitou vývojářů a kodérů, kteří pro něj připravují různé grafické šablony nebo rozšíření. 

Velkou výhodou těchto řešení je, že si můžete vybrat z velkého počtu předpřipravených vzhledů. Některé jsou zdarma, ty povedenější většinou za poplatek v hodnotě nejčastěji kolem pár desítek dolarů. 

WordPress pak má i mnoho různých doplňků (tzv. pluginů), kterými můžete web rozšířit o další funkce včetně kvalitního e-shopového řešení prostřednictvím oblíbeného WooCommerce. Pokud jsme u klikacích systémů uvedli, že splní 90 % běžných potřeb, s tímto řešením to bude téměř 100 %.

Ukázka editace v systému WoredPress. Zdroj: WordPress.org

Pokud si ovšem úplně netykáte s pojmy jako FTP nebo databáze, bude pro vás obtížnější si vše nastavit. Narozdíl od výše uvedených klikacích systémů si zde totiž budete muset nainstalovat web sami. Také se připravte, že si budete muset obstarat vlastní hosting (místo, na kterém web bude umístěn) včetně nastavení domény. Nejste-li si zde jistí v kramflecích, raději oslovte někoho zkušenějšího, kdo vám se vším pomůže.

Výhodou je, že pokud web vytvoříte, tak kromě vstupních poplatků za vybranou grafiku nebo doplňky (které ale nutně nemusíte využít) už další investice web nepotřebuje, pomineme-li platby za zmíněný hosting a doménu. Ale připravte se na to, že web sám o sobě je živý organismus, který potřebuje péči a různé aktualizace. Pokud v této oblasti nejste zběhlí, doporučujeme najmout si někoho, kdo se vám o web bude průběžně starat.

Velkou výhodou těchto systémů také je, že se nemusíte spoléhat na připravené grafické šablony od komunity designérů a vývojářů, ale můžete si nechat vyrobit a na web nainstalovat zcela vlastní grafiku na míru. Alespoň trochu zkušený grafik a kodér mohou stát desítky tisíc korun. 

Široké rozšíření především WordPressu vám zaručí, že byste neměli narazit na problém s předáním webu jinému vývojáři v budoucnu. To je často typická situace, kdy vám web pomůže vytvořit externí dodavatel a později už z různých důvodů nemusí být k dispozici. 

Příklady řešení: 

Výhody: 

  • Široká možnost přizpůsobení, 
  • široké množství funkce a vzhledů, 
  • možnost vzhledu na míru, 
  • žádné průběžné náklady (kromě hostingu a domény).

Nevýhody: 

  • Potřebná technická znalost, 
  • náročnější editace v redakčním systému, 
  • starost s aktualizacemi.

Vše na míru

Pokud jste si jistí, že ani jedna z předchozích dvou variant není pro vás a musíte jít cestou webu na míru, připravte si větší finanční investice. A to spíše v řádech stovek tisíc až milionů. Záleží na robustnosti celého řešení. 

Velmi dobře zvažte, jestli to opravdu potřebuje. Cokoliv na míru může znamenat do budoucna komplikaci s údržbou a dalším rozvojem, nemluvě o potřebě mít neustále k dispozici člověka, který bude průběžné změny provádět. Určitým rizikem je i to, že pokud člověk, který web vytvořil od vás odejde, budete hůře hledat někoho nového, který práci po předchozím převezme. 

Příklady řešení: 

  • Dle vybraného dodavatele.

Výhody: 

  • 100% flexibilita.

Nevýhody: 

  • Vysoká cena, 
  • závislost na 1 dodavateli.

Nevymýšlejte kolo

Pokud startujete svůj první web nebo chcete ten stávající jen zmodernizovat, využijte už hotových řešení. Nevymýšlejte za každou cenu kolo. Většina webů funguje a používá se stejně a lidé jsou na to zvyklí. Jakýkoliv pokus o originalitu nemusí vždy skončit dobře. 

Pokud máte omezený rozpočet, klidně využijte tu nejlevnější formu, jak ho rychle vytvořit. To, že web spustíte, totiž ještě neznamená, že na něj budou lidé chodit. Ušetřené náklady raději investujte do propagace a lidi na web hlavně přiveďte

Zorientujte se v právních předpisech

S podnikáním na internetu se pojí také množství povinností a právních předpisů. Jaké kroky budete muset udělat a jaké podmínky splnit, abyste mohli založit e-shop v ČR?

  1. Nejdříve zvolte formu podnikání. V začátcích můžete vystačit s živností, pro větší projekty ale budete muset založit s.r.o.
  2. Vedle živnostenského oprávnění se musíte zaregistrovat na finančním úřadě, správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně.
  3. Pokud během 12 po sobě jdoucích měsících překročíte obrat 1,000,000 Kč, musíte se registrovat k plátcovství DPH. Pro mnohé podnikatele je ovšem výhodnější se k DPH registrovat dobrovolně i bez dosažení této hranice.
  4. Pokud budete mít zaměstnance, myslete také na tuto agendu. Vyberte si vhodnou formu pracovněprávních vztahů, sepište se zaměstnanci kvalitní smlouvy a myslete i na daň z příjmů a odvody na sociálním a zdravotním pojištění.
  5. Sepište obchodní podmínky, které musí zohlednit specifika online prodeje, a viditelně je umístěte na svůj web.
  6. Pro bezproblémový chod e-shopu je nutné mít uzavřené neprůstřelné smlouvy s dodavateli i odběrateli.
  7. Zorientujte se v problematice GDPR, která je v oblasti online prodeje velice specifická.
  8. Nezapomeňte na registraci k EET, která bude povinná od 1.1. 2023.  
  9. Také je vhodné ochránit brand e-shopu, zejména formou registrace ochranné známky.

Chcete se o právní problematice při založení eshopu dozvědět víc? Dostupný advokát má pro vás na svém blogu připravenou celou řadu užitečných informací.