Podcast je efektivní a levný marketingový nástroj. Jak jej využít?

Jednou z možností, jak získat nové zákazníky a upevnit vztah s těmi stávajícími, jsou podcasty, které se u nás v posledních letech těší velké oblibě. Jak mohou podcasty pomoci vašemu podnikání? Jak je vytvořit a jak je propagovat? To vše se dozvíte v tomto článku.

soundtrap-n30_i7mx62o-unsplash

Co je to podcast?

Podcastem se rozumí zvukový pořad, který je možné poslouchat online nebo prostřednictvím podcastových aplikací v chytrém telefonu. Slovo podcast vzniklo složením názvu iPod a anglického slova broadcasting. Podcasty jsou velmi oblíbené zejména proto, že je možné je poslouchat kdykoliv a kdekoliv. Vzhledem k tomu, že existuje nespočet podcastů na různá témata, přijde si na své opravdu každý.

Několik zajímavých faktů na úvod aneb Podcasty ve světě

Podcasty jsou oblíbené napříč světem, velké oblibě se těší zejména v Americe, kde je měsíčně poslouchá zhruba 104 milionů lidí. Velmi zajímavým a možná nečekaným údajem je, že v Americe dává 66 % lidí přednost podcastům před televizí, až 80 % Američanů poslouchá podcasty při dojíždění do práce a nejoblíbenějším zařízením pro poslech podcastů jsou mobilní telefony (65 %). Zajímavostí také je, že světovou jedničkou v poslechu podcastů je Jižní Korea následovaná Španělskem, Švédském, Austrálií a Amerikou.

Obliba podcastů stoupá i v ČR

Podcasty u nás zaznamenaly boom v roce 2019, kdy je začala hojně využívat známá média. Podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere z konce loňského roku podcasty používá 53 % respondentů, z nichž 5 % je používá denně, 5 % několikrát týdně, 9 % alespoň jednou týdně a 10 % několikrát za měsíc, 55 % lidí poslouchá podcasty přes mobilní aplikaci a 54 % přes web.

Mezi nejoblíbenější aplikace pro poslech podcastů u nás patří Spotify, iROZHLAS a Google Podcasts. Z průzkumu také vyšlo, že téměř polovina oslovených lidí poslouchá podcasty doma při nějaké činnosti, 38 % lidí poslouchá podcasty doma večer a 22 % z nich je poslouchá v práci, 18 % z oslovených poslouchá podcasty cestou z práce nebo školy. O tom, že se podcasty rok od roku těší větší oblibě, svědčí i následující skutečnost: zatímco v roce 2019 z průzkumu vyšlo, že slovo podcast zná zhruba 11 % Čechů, v roce 2020 se jednalo o 60 % dotázaných.

Nejoblíbenější jsou podcasty u lidí od 15 do 34 let

Další průzkum z března roku 2020 uskutečněný společností Nielsen ve spolupráci s boomlab.cz ukázal, že mezi nejaktivnější posluchače podcastů patří lidé ve věku 15 až 24 let následovaní generací lidí ve věku od 25 do 34 let. Podcasty poslouchají spíše lidé ve větších městech (50 %) než lidé na vesnicích (35 %) a jsou nejoblíbenější u vysokoškolsky vzdělaných lidí. Počet podcastů se v České republice každoročně zdvojnásobuje a stále více firem investuje do podcastových reklam. Pro rok 2022 se očekává, že by příjmy z reklam v podcastech mohly narůst do výše jedné miliardy amerických dolarů.

Co může podcast přinést vašemu podnikání

Výše uvedená čísla dokazují, že podcasty jsou skvělou příležitostí, jak zlepšit váš online marketing. Firmy zjišťují, že největší přidanou hodnotou podcastů je fakt, že mohou získat pozornost svých zákazníků na 60 až 90 minut, je však nutné říci, že se musí jednat o zajímavý a hodnotný obsah. Podcasty jsou velmi vhodné pro firmy, které chtějí oslovit úzce vymezenou cílovou skupinu, vzhledem k tomu, že jsou schopné jít do hloubky. Podcasty nemusí vznikat jen za účelem prodávat produkt nebo službu, ale také vytvářet vztah se zákazníkem nebo sloužit k interní komunikaci ve firmě.

Jak vytvořit podcast krok za krokem

Na úvod je nutné rozhodnout se, o čem chcete mluvit a proč. Obsah podcastu by měl být samozřejmě uzpůsobený vaší cílové skupině. Asi žádný z vašich potenciálních zákazníků nemá ovšem zájem poslouchat podcast, ve kterém budete pouze propagovat své produkty či služby. Je proto důležité zodpovědět si otázku, co vaši cílovou skupinu zajímá a co by chtěli pravidelně poslouchat. Inspirovat se můžete například podcasty známých světových značek, jako je Sephora, eBay nebo GE, úspěšné podcasty vytváří také Red Bull nebo Forbes. 

Při tvorbě podcastu je velmi důležité vhodné vybavení. Vzhledem k tomu, že je kvalita zvuku naprosto klíčová, budete potřebovat kvalitní mikrofon, pro úpravu, stříhání a přidávání efektů do podcastu budete zase potřebovat vhodný software. Podcasty jako zvukové záznamy musí být někde uchovány, k tomu slouží podcast hosting. Pro hosting podcastů můžete využít například platformu Anchor, SoundCloud nebo Buzzsprout. Následně můžete podcast sdílet na známých platformách (Spotify, iTunes).

TIP: Poslouchejte podcast Makromixér Jana Bureše a Roberta Břešťana. Pravidelně přináší svým posluchačům rozhovory o penězích, byznyse, ekonomice a trzích. S nadhledem a chytrými hosty.  

Tipy na online nástroje pro zpracování zvukových efektů

Pojďme si představit několik programů a aplikací, které vám umožní upravit zvukové nahrávky.

Anchor

Platforma Anchor je přímo určena k nahrávání, úpravě a publikaci podcastů a nabízí také možnost, jak jednoduše vytvořit podcast na Spotify.

GarageBand

Pokud máte Apple Macbook, můžete využít také bezplatný program GarageBand, který je určený k úpravě audionahrávek.

Hindenburg

V případě, že chcete vytvářet podcasty na profesionální úrovni, přijde vám vhod software Hindenburg, který je speciálně navržený pro tvorbu podcastů a často ho využívají například rádia. Tento software je však zpoplatněný.

Zoom

Pokud plánujete nahrávat rozhovory s vašimi hosty na dálku, oblíbíte si platformu Zoom, která je jednou z nejčastěji využívaných platforem pro dálkové nahrávání podcastů. Vyznačuje se totiž jednoduchostí a nadprůměrnou audio kvalitou.

Kam podcast umístit a jak jej propagovat?

Možností, kam podcast umístit, je hned několik. Podcast můžete nahrát například na SoundCloud nebo na velké streamovací platformy jako je Apple Music nebo Spotify. Co se týče počtu předplatitelů těchto streamovacích platforem, na konci roku 2020 měl Apple Music okolo 60 milionů a Spotify kolem 345 milionů uživatelů.

Vzhledem k tomu, že podcastů existuje nespočet, pravděpodobně se neobejdete bez dostatečné propagace. Oblíbenou formou propagace podcastů jsou sociální sítě díky jejich možnosti detailního cílení. Odborníci také radí mít podcast na svých webových stránkách a přemýšlet nad různými způsoby partnerství s relevantními firmami. Při tvorbě podcastů a popisků či nadpisů je také dobré myslet na SEO, nezapomeňte tedy vhodně zvolit a začlenit klíčová slova.