Nefinanční reporting na vzestupu: Tisíce českých firem čekají nové povinnosti

V příštím roce se rozšiřují výroční zprávy stovek českých firem o novou složku – nefinanční report. O rok později už tato povinnost dopadne na několikanásobně více podniků, odhadem šest až sedm tisíc.

s_cernohorsky-low_07

Pod pojmem nefinanční reporting se ukrývají informace z oblastí ochrany životního prostředí, sociální odpovědnosti a způsobu řízení firem, ve zkratce ESG z anglických slov environmental, social, governance. Při své práci se pravidelně potkáváme s desítkami vrcholových manažerů a představitelů předních českých podniků a korporací, takže možná překvapím tím, že nesdílím obavy z jejich nepřipravenosti. Větší firmy toto téma naopak berou opravdu vážně, vnímají ESG jako příležitost a hledají nové nastavení a svoji roli. Řada z nich například při zjišťování a analýze týkající se emisí CO₂ odhalila neefektivní provozy, zbytečné náklady nebo prostor pro úspory. Manažeři si zkrátka vyhodnotili, že bez aktivního přístupu budou jejich firmy tratit, a sami dospěli k tomu, že musí vše poznat, zmapovat a pak zaujmout nějaký postoj. I když výjimkou nejsou ani ti, kteří chtějí jen splnit danou povinnost.

Jako první se začala na udržitelnost a emise CO₂ zaměřovat energetika, postupně se přidal automobilový sektor a jeho dodavatelé. Aktivně k tomu přistupují ve stavebnictví, v realitách a dopravě. Ale změny je vidět třeba i v oblasti nábytkářství, kde je významným trend makerem společnost Ikea.

Vnímám, že zejména mezi malými podniky někteří očekávají, že téma udržitelnosti a ESG nějak samo od sebe vyšumí a Evropa od cílů týkajících se udržitelnosti ustoupí. Neustoupí. A ani menší subjekty se před nimi neschovají. Aby mohly větší firmy správně a komplexně reportovat, budou nutně potřebovat data i od svých dodavatelů, partnerů, servisních firem apod. Nemluvě o tlaku zákazníků nebo finančních institucí. Čas na zakomponování ESG a udržitelných aspektů podnikání do strategického řízení firem stále je, ale i zde platí, že „štěstí přeje připraveným“.

Autor: Štěpán Černohorský. Autor je výkonný ředitel poradenské společnosti ČSOB Advisory

Zdroj: Hospodářské noviny

Tip Účty pro právnické osoby a živnostníky od ČSOB jsou bez poplatků za vedení a bez jakýchkoliv podmínek, a to včetně bezkontaktních platebních karet zdarma. Založte si firemní a podnikatelský účet online během pár minut.