Jak připravit e-shop na vánoční sezónu: Naplánujte online vánoční kampaně

I když z pohledu vašich zákazníků do Vánoc zbývá ještě spousta času, jako podnikatelé byste rozhodně neměli přípravu na vánoční sezónu podcenit. Vzhledem k tomu, že většina lidí začíná vánoční dárky vybírat už v listopadu, je právě teď ten pravý čas pustit se do plánování. V tomto článku se blíže podíváme na nastavení vánočních kampaní.

Christmas,Online,Shopping,,Sales,And,Discounts,Promotions,During,The,Christmas

Správně definovaná cílová skupina je základ

Ať už plánujete zákazníkům rozesílat newslettery nebo připravujete PPC kampaně, je dobré si uvědomit, na jaké zákazníky vlastně cílíte. Myslete na to, že v případě vánočních dárků nejsou vaší cílovou skupinou obdarovaní, tedy ti, kteří dárky dostávají a používají je, ale lidé, kteří dárky kupují.

Pokud například prodáváte počítačové hry, reklamu směřujte na maminky dospívajících chlapců. V případě, že prodáváte šperky, snažte se oslovit partnery žen apod.

PPC kampaně: Zvolte vhodná klíčová slova

Velmi účinným způsobem, jak před Vánocemi upoutat zákazníky, jsou PPC kampaně. S přípravou kampaní byste měli ideálně začít alespoň tři měsíce před Vánocemi a i po jejich spuštění byste měli alespoň dvakrát týdně věnovat čas jejich optimalizaci a úpravám.

Základem úspěšných PPC kampaní jsou správně zvolená klíčová slova spojená s vánočním obdobím. Vzhledem k vysoké konkurenci nemá smysl cílit na obecné výrazy typu „vánoční dárky“. Buďte proto specifičtější a volte spojení související s produkty či službami, které nabízíte. Prodáváte jízdní kola? Pak zvolte například spojení „tipy na vánoční dárky pro cyklisty“ apod.

Myslete i na to, že se během Vánoc může značně zvýšit provoz kampaní a stávající rozpočet nemusí stačit, takže si rozpočet kampaní pohlídejte.

Remarketing: Přesvědčte nerozhodné zákazníky o nákupu 

Velmi oblíbeným způsobem, jak přimět zákazníky k nákupu vánočního dárku právě u vás, je remarketing, tedy opětovné oslovení lidí, kteří navštívili v minulosti váš web nebo stránky na sociálních sítích. Cílit můžete jak na zákazníky, kteří u vás v minulosti nakoupili, nebo se připomenout těm, kteří přidali zboží do košíku, ale nákup nedokončili nebo navštívili webové stránky a ihned je opustili.

Remarketing můžete využívat hned na několika platformách, například na Google Adwords s využitím vánočních remarketingových bannerů nebo na Skliku či Facebooku.

Sociální sítě: Kreativita a komunikace se zákazníky

Odborníci nám dají za pravdu, že na sociálních sítích vyhrávají ti, kteří dokáží zaujmout v prvních vteřinách. V první řadě si proto s dostatečným předstihem připravte publikační plán, který může vycházet z toho, co vám dobře fungovalo v minulých letech. Je důležité zákazníky naladit na vánoční notu, proto by měly Vánoce sálat ze všech vašich vizuálů a měly by být co možná nejkreativnější. Volte takový vánoční obsah, který je pro vaše zákazníky přínosný, například v podobě tipů na vánoční dárky. Oblíbené jsou i vánoční ankety a soutěže.

Důležité je uvědomit si, že přidáním příspěvku práce na sociálních sítích nekončí. Je třeba také se zákazníky komunikovat, reagovat na jejich komentáře a včas jim zodpovídat jejich dotazy.

Tip
Business kreditka od ČSOB chrání vaše podnikání. Získejte i vy pojištění prodloužení záruky zdarma, bezúročné období až 45 dní či slevu 0,4 Kč/litr paliva v síti EuroOil. Sjednání kreditní karty je zcela zdarma.

Newsletter: Oslovte věrné zákazníky

Před Vánocemi byste neměli podcenit ani přípravu newsletterů pro věrné zákazníky, kteří u vás opakovaně nakupují. Opět je třeba věnovat čas a energii obsahové i grafické stránce a vypíchnout výhody nákupu u vás (dodání do Vánoc, dárek k nákupu, česká výroba apod.).

Nabídka v newsletteru musí zahrnovat funkční odkazy na váš e-shop a newsletter by měl být zakončený výzvou k akci s tlačítkem, které zákazníka nasměruje do e-shopu.

Kdy a jaké zboží propagovat?

Během předvánočního období kampaně pravidelně aktualizujte a prezentujte zboží a nabídky, o které je v jednotlivých měsících největší zájem.

Během října a listopadu kampaň zaměřte na dražší dárky a také personalizované dárky, například zboží s vlastní fotkou nebo s možností gravírování textu či obrázku. V prosinci zase reklamu zaměřte na dárky na poslední chvíli s garancí dodání do Vánoc a také na vouchery s možností zaslání poštou nebo elektronicky v případě, že do Vánoc zbývá jen několik dnů.

Stručně
  • Při plánování kampaní myslete na to, že v případě vánočních dárků nejsou vaší cílovou skupinou obdarovaní, tedy ti, kteří dárky dostávají a používají je, ale lidé, kteří dárky kupují.
  • Základem úspěšných PPC kampaní jsou správně zvolená klíčová slova spojená s vánočním obdobím.
  • Velmi oblíbeným způsobem, jak přimět zákazníky k nákupu vánočního dárku právě u vás, je remarketing, tedy opětovné oslovení lidí, kteří navštívili v minulosti váš web nebo stránky na sociálních sítích.
  • Co se týče sociálních sítí, s dostatečným předstihem si připravte publikační plán a kreativu. Vánoce by měly sálat ze všech vašich vizuálů. Je také třeba se zákazníky komunikovat, reagovat na jejich komentáře a včas jim zodpovídat jejich dotazy.
  • Před Vánocemi byste neměli podcenit ani přípravu newsletterů pro věrné zákazníky, kteří u vás opakovaně nakupují.
  • Během října a listopadu kampaň zaměřte na dražší dárky a také personalizované dárky, například zboží s vlastní fotkou nebo s možností gravírování textu či obrázku. V prosinci zase reklamu zaměřte na dárky na poslední chvíli s garancí dodání do Vánoc a také na vouchery s možností zaslání poštou nebo elektronicky.