3. díl: Martin Klar: Dorty, do kterých se zamilujete
Martin Klar se rozhodl změnit tuzemskou cukrařinu. S investicí za 200 milionů korun bude z Ostravska zásobovat prémiovými dorty supermarkety v celé Evropě. Svou značku L’Chefs teď testuje v českém Tesku a Globusu a 70 tisíc vyrobených dortů měsíčně je teprve začátek. Míří na půl milionu kusů. Ambasadory moderní dortové značky jsou známí cukráři Josef Maršálek a Zlatka Otavová. Ochutnejte.
Jak vás napadlo, že budete vyrábět dorty pod značkou L’Chefs?
Jsme dlouholetí obchodníci v potravinářství, máme několik vlastních značek, jako je L’Chefs, L’Chefs Baguettes, Zicco nebo Piškoťáci, a rozhodli jsme se, že začneme také s výrobou. Projekt je starý zhruba dva roky, ale loni jsme do něj naplno začali šlapat. Spojili jsme se s cukrářem Josefem Maršálkem a máme v plánu postavit velkou linku na zelené louce v mošnovské průmyslové zóně.
První dorty, které jsou ke koupení například v Tesku či Globusu, vyrábíte jak?
Zatím testujeme trh, v březnu jsme rozjeli menší v podstatě ruční výrobu, kde pracuje zhruba čtyřicítka lidí, a jsme schopni vyrobit 70 tisíc dortů měsíčně. To nám na Česko a Slovensko zatím stačí.
Co teď bude následovat?
Investici v mošnovské průmyslové zóně máme vyprojektovanou na 200 milionů korun a chceme díky ní zásobovat velkou část Evropy. Máme totiž dlouhodobé obchodní vztahy s velkými zahraničními distributory a výrobci. Od Francie až po Německo a Nizozemsko. Nová továrna by měla vyrábět půl milionu dortů měsíčně. Víme, jak fungují ostatní výrobní firmy v Evropě, a věříme, že zvládneme vybudovat stejně výkonnou a dobrou produkci.
Takže člověk může dnes začít na zelené louce vyrábět dorty ve velkém? Je na to na evropském trhu místo?
Pokud máte dobrý produkt, tak ano. Naše dorty od počátku vznikaly pod dohledem cukráře Josefa Maršálka, který mimo jiné sedm let pracoval v Londýně pro obchodní dům Harrods a jeho dezerty odebíraly královské rodiny po celém světě. Spolu s ním se na přípravě jejich výroby podílela známá cukrářka Zlatka Otavová a dnes jsou oba ambasadory a členy týmu L’Chefs naší značky. Takže si věříme.
Jak jste vymyslel L’Chefs?
Zkoušeli jsme různé chytlavé názvy pro cukrárenství a pekařství, byl to delší proces. Nakonec jsme v myšlenkách zabloudili do Francie, odkud dovážíme mnoho produktů. Ptali jsme se také našich francouzských kolegů z továren, které pro nás vyrábějí, jestli jim taková značka dává smysl. A tak vzniklo L’Chefs.
Proč chcete sami vyrábět? Znamená to větší svobodu, vyšší marže?
Ano, to je plán. Dosud nám zahraniční továrny vyráběly sortiment, především bagety či vafle, na míru. To zatím zůstává, ale poté, co naplno rozjedeme vlastní produkci dortů, chceme jít i do dalších kategorií. Navíc vedle výrobní linky budeme mít řekněme vývojové centrum na nové produkty a ty budeme zkoušet hlavně na českém trhu.
Co vás teď čeká?
Potřebujeme dostat naši značku mezi zákazníky ve velkém, a to s přiměřenou cenou. Udělat skvělý dort za 1000 korun není umění. Udržet ale jeho cenu kolem tří stovek v té nejlepší kvalitě, to už je výzva. A my jsme to dokázali díky moderní cukrařině, kterou detailně známe. Lidé totiž chtějí kupovat zajímavé produkty se zajímavou cenou. Naše dorty jsou čerstvé, najdete je v lednici a představují opravdu prémiovou cukrařinu v rámci masového trhu. Používáme nejlepší suroviny, jako je belgická krémová čokoláda, testujeme trh a vlastně teď vyrábíme za náklady. Zisk by měl přijít s rozšířením výroby. A budeme chystat také dražší prémiové speciály například na Vánoce. Prodeje nás ale v prvních měsících opravdu příjemně překvapily.
Jsou konkurenty různé medové dorty?
Ano, do jisté míry jsou, byť naše produkty nevydrží třeba 100 dní a musí být v chladicích boxech. Konkurenti jsou samozřejmě také cukráři, kteří mají kusovou výrobu. Ale my prodáváme prémiovou kvalitu v supermarketech a stavíme na moderní evropské cukrařině. V tom jsme na českém trhu ojedinělí.
Když vše půjde dobře, kdy by mohla stát vaše nová cukrářská továrna?
Přípravné práce už máme, zahájení velké výroby bude možné do tří let. Aktuální výroba bohatě pokrývá potřeby českého a slovenského trhu.
Jak jste se dostal k cukrařině a potravinářství?
Vznikli jsme jako obchodní firma v potravinářství někdy v roce 2002. Spolupracovali jsme s řetězci, zpočátku jsme byli čistí dovozci a postupně jsme začali pronikat na trh s vlastními značkami. Našimi hlavními obchodními trhy jsou dnes Česko, Slovensko, Polsko a Maďarsko. Těm uzpůsobujeme i lokální chutě našich výrobků a značek.
Co to znamená? Co chtějí Češi v cukrovinkách či pečivu jiného oproti jiným národům?
Obecně preferujeme méně cukru. Například v Anglii, ve Španělsku a v USA vyžadují spotřebitelé výrazně více cukru, z našeho pohledu jsou výrobky přeslazené a Češi je nechtějí dlouhodobě kupovat. Jednou to zkusí, ale podruhé už nekoupí. Slováci zase mají rádi více čokoládovější chutě. Každý národ má svá specifika. A to včetně obalů a barev.
Vašim dlouholetým partnerem je ČSOB. Jak vám pomáhá v podnikání?
V posledních letech už je to naše jediná banka. Velmi nám pomohla s investiční pobídkou na novou výrobu, má specializované dotační oddělení a spolupráce fungovala ukázkově. Společně jsme doladili projekt, detailně prošli dotačními procesy a ukázalo se, že co její experti řekli, to platilo. Díky tomu jsme získali více než 300milionovou dotaci na celý projekt.
Kde byste rád viděl svou skupinu za dva tři roky?
Určitě chceme mít velkou cukrářskou moderní výrobní linku a věříme, že budeme mít plný přístup na zahraniční trhy. Mohu vás ubezpečit, že první vzorky našich dortů do ciziny už zamířily a máme skvělou zpětnou vazbu.