Jak zaujmout zákazníky z generace Z?

Jako generace Z se označuje generace lidí narozených mezi lety 1996 až 2010. Jedná se o mladou, technicky zdatnou a sociálně smýšlející generaci s kupní silou přes 140 miliard dolarů. Chcete, aby generace Z patřila mezi vaše zákazníky? Pojďme se podívat na to, jakými způsoby ji můžete oslovit.

Cheerful,Two,Hipsters,Watching,Funny,Videos,Online,On,Smartphone,Device

Generace Z, která vyrostla se smartphony, internetem a sociálními sítěmi, častěji nakupuje od značek, které mají jasně stanovené hodnoty, jsou inkluzivní a mají silnou online komunitu. Díky několika marketingovým strategiím můžete generaci Z zaujmout i vy.

Generace Z dává přednost společensky odpovědným firmám

Generace Z je uvědomělá, empatická a velmi citlivá na společenská a ekologická témata. Což ostatně dokazují i průzkumy, z nichž vyplynulo, že se 57 % oslovených líbí značky, které se zapojují do sociálních problémů.

Pro generaci Z je proto velmi důležité, aby měla firma jasně stanovené hodnoty a poslání. V současnosti mezi důležitá společenská témata u mladých lidí patří zejména společenská odpovědnost, ochrana přírody, kvalita systému vzdělávání, dostupné bydlení nebo nízkoemisní doprava. Zapojte se i vy do budování lepší budoucnosti pro generaci Z, která se vám odvděčí přízní.  

Zaujměte v prvních vteřinách

Generace Z má neuvěřitelnou schopnost filtrovat obsah. V podstatě máte přibližně 8 vteřin na to, abyste mladé lidi zaujali před tím, než se rozhodnou odejít jinam. Nejlepším způsobem, jak upoutat pozornost generace Z, je podle odborníků zábavný a zajímavý obsah, který je kreativní a vizuálně atraktivní.

TIP: Vsaďte na videoobsah

Velká část příslušníků generace Z v současné době sleduje TikTok, který je založený na sdílení krátkých a poutavých videí. Jedná se o platformu, kde mladí lidé hledají nejen zábavu, ale také návody, recenze produktů nebo inspirativní příběhy podnikatelů a firem. Krátká videa jsou jednoduše formátem, ke kterému generace Z tíhne. Proto by se také videa měla stát nedílnou součástí vašeho marketingu.

Na jakých sociálních sítích cílit na generaci Z?

Žádná jiná generace nepoužívá v takové míře sociální sítě, jako právě generace Z. Mezi nejpopulárnější patří zejména zmíněný TikTok, Instagram, Snapchat a YouTube. Možná jste zaznamenali, že se na výčtu sociálních sítí nevyskytuje Facebook. Tato sociální síť totiž už mladé nepřitahuje a generaci Z zde téměř nenajdete.

Podle průzkumu z roku 2021 60 % dospělých z generace Z trávilo na sociálních sítích více času než v předchozích letech a 53 % oslovených uvedlo, že je pravděpodobnější, že je osloví reklamy na sociálních sítích než na běžných webových stránkách.

Zapojte influencery

Z průzkumů také vyplývá, že zhruba tři z pěti dospělých z generace Z považují reklamy na sociálních sítích a online reklamy za nedůvěryhodné. Problémy s důvěrou na sociálních sítích může podle průzkumů vyřešit zapojení influencerů. Zhruba každý devátý dotázaný z generace Z totiž uvedl, že má rád, když s ním značky komunikují prostřednictvím blogů a vlogů influencerů a více než 27 % oslovených lidí z generace Z uvedlo, že důvěřuje doporučením od influencerů.

E-mail marketing? Ano, ale…

Možná vás překvapí informace, že zhruba 31 % lidí z generace Z rádo dostává e-maily od značky, a to i několikrát týdně. Je však důležité vzít v potaz to, že e-mailový marketing musí být personalizovaný, relevantní a dobře načasovaný. Když se budete těchto podmínek držet, vaši mladí zákazníci budou mít pocit, že vám na nich záleží a budou si maily rádi otevírat.

Čemu byste se měli v případě generace Z naopak vyhnout?

Existuje také několik věcí, které platily na předchozí generace, ale u generace Z byste se jim měli vyhnout. Jedná se zejména o slevy, věrnostní programy a klasické reklamní formáty. Čeho byste se rozhodně měli ve svých reklamách vyvarovat, je také hrubý humor a sexismus.

Tip Vyřešte požadavky ESG reportingu a zjistěte uhlíkovou stopu své firmy nebo produktu jednoduše v rámci jedné platformy. Klienti ČSOB mají navíc výpočet uhlíkové stopy Scope 1 a 2 u Green0metru zdarma.

Zákazníci budoucnosti? Seznamte se s generací alfa

Za zhruba 5 až 10 let bude ekonomicky aktivní generace alfa, anglicky nazývaná také generation glass nebo také screenagers. Jedná se o označení generace lidí, kteří se narodili po roce 2010, tedy do doby všudypřítomných dotykových obrazovek. Stejně jako lidé z generace Z jsou i lidé z generace alfa nazývaní jako digitální domorodci. Podle Marka McCrindleho, který poprvé přišel s označením generace alfa, se bude jednat o formálně nejvzdělanější, technicky nejvybavenější a z globálního hlediska nejbohatší generaci v dějinách.

Co od této generace očekávat?

Generace alfa vyrůstá obklopena obrazovkami. Pokud tedy budou chtít firmy tuto skupinu zákazníků oslovit, neobejdou se bez responzivního webu a jednoduchých a vizuálně atraktivních aplikací. Předpokládá se také, že generace alfa bude mít mnohem vyšší nároky, než na které jsme byli doposud zvyklí, a pokud jejich požadavky na nejvyšší možnou kvalitu nesplníte, půjdou jinam. Komunikace s těmito zákazníky se neobejde bez interakce, zejména v podobě virtuální a rozšířené reality.