Jak zasáhl krizový rok 2020 podnikatele v ČR

Krizový rok 2020 zasáhl některá odvětví podnikání naprosto dramaticky, jiná méně a další si dokonce polepšila. V naší sérii rozhovorů se zaměříme na vybrané oblasti podnikání a pokusíme se zjistit, jak se během pandemie proměnily. Tentokrát jsme oslovili prodejce techniky do domácností i komerčních objektů.

Man,Worker,With,Protective,Mask,Standing,In,Industrial,Factory,Or

VENTILÁTORY.cz

Historie obchodu VENTILÁTORY.cz se datuje od roku 2008, kdy byl založen jako malý internetový obchůdek s ventilátory a vzduchotechnikou. Postupně z obchůdku vyrostl přední nejen internetový prodejce. V roce 2015 firma otevřela svou kamennou prodejnu v Praze. Na otázky nám odpověděl Ing. Jan Dočkal, obchodní ředitel DALAP s.r.o.

Jak hodnotíte rok 2020? Jaký vliv měla pandemie a s ní související opatření na vaše podnikání?

Rok 2020 nám ukázal, co vše se může změnit. Na tyto změny jsme samozřejmě museli reagovat. Měli jsme štěstí, že náš sortiment je potřebný, a proto můžeme říct, že s prodejem v roce 2020 jsme spokojení.

Jednotlivá opatření nás samozřejmě omezila, zejména provoz naší kamenné prodejny v Praze – Radotíně. Omezení se dotklo především našich zákazníků, protože nebylo možné vybrat si zboží, popřípadě si vybrané zboží vyzkoušet či prohlédnout přímo na prodejně. Z tohoto důvodu také nemohla proběhnout individuální poradenství, která běžně poskytujeme a kdy řešíme konkrétní problémy a hledáme řešení. I přes toto omezení mohli naši zákazníci využít naše poradenské služby online. 

Přesto protiepidemická opatření vítáme. Náš tým není zas tak početný, a proto je zdraví našich zaměstnanců důležité. Věříme, že zavedená opatření mají smysl a snižují riziko nakažení. S ohledem na současnou situaci jsme rádi, že můžeme fungovat, i když v omezeném rozsahu.

V čem se změnilo chování zákazníků? Cítíte větší zájem o online prodej?

V našem oboru bychom mohli chování zákazníků rozdělit na 2 skupiny. Na velkoodběratele a koncové zákazníky. Zatímco u velkoodběratelů se chování příliš nezměnilo, u koncových zákazníků tomu bylo jinak.

Změnu jsme pocítili především v první vlně pandemie, když byl pohyb lidí poprvé značně omezen. Lidé zůstávali více doma a začali řešit své bydlení. Podle prodávaného zboží, komunikace se zákazníky a našeho poradenství se jednalo hlavně o rekonstrukce koupelen, kuchyní apod. Dále byl projeven zvýšený zájem také o zdravé prostředí, a to o čističky vzduchu, rekuperace, zvlhčovače vzduchu nebo antibakteriální filtry.

Zájem o online prodej se sice zvýšil, ale není to nic neobvyklého. Růst online prodeje evidujeme již několik let.

Jaký dopad mělo uzavření vaší kamenné prodejny na poptávku a tržby?

Uzavření naší kamenné prodejny se výrazně projevilo v počtu telefonátů a poptávek zákazníků. Všechny informace o tom, jak u nás nakoupit a za jakých podmínek, jsme měli samozřejmě zveřejněné na webových stránkách i na sociálních sítích. I přesto se zákazníci nejvíce zajímali o to, zda si mohou přijít nakoupit a zda vůbec fungujeme.

Prodejna najednou začala fungovat jako výdejní místo. Z tohoto důvodu se výrazně zvýšil počet objednávek na osobní odběr a bylo nutné počty těchto objednávek regulovat. Snížili jsme hodnotu objednávky s dopravou zdarma, aby lidé preferovali doručení na adresu a co nejméně využívali návštěvu naší prodejny.

Tento krok se příliš nepovedl a množství osobních odběrů se výrazně nesnížil. Proto jsme zavedli nová opatření za účelem snížení rizika nákazy, vše v souladu s veškerými vládními nařízeními. Například povinnost nosit roušky či pravidelné dezinfekce rukou tak, aby byli chráněni naši zaměstnanci i zákazníci.

Samozřejmě uzavření prodejny nebylo lehké a ani levné, protože musíme platit nájemné a energie. Měli jsme to štěstí, že snížení tržeb z volného prodeje se negativně neprojevilo na online prodeji.

Co jste museli změnit vy ve své firmě, abyste se úspěšně adaptovali na nové podmínky?

V první řadě jsme museli změnit interní chod našeho týmu s ohledem na bezpečnostní opatření. Zejména jsme museli zajistit nedostatkové ochranné prostředky ve velice krátké době.

Protože jsme především internetový obchod, žádná zásadní změna v chodu naší společnosti nenastala, kromě uzavření kamenné prodejny pro volný prodej. Veškeré ostatní změny ve vedení lidí, informovanosti a komunikaci jsme se snažili provádět tak, aby zákazník změnu nepocítil. V tuto chvíli jedeme dál a věříme, že se celá situace brzy zlepší a budeme moci znovu otevřít prodejnu.  

LED Solution

LED Solution s.r.o. je česká firma poskytující prodej a montáž kvalitního ale přitom cenově dostupného LED osvětlení. Kromě e-shopu provozuje také kamennou prodejnu v Liberci. Na otázky nám odpověděl pan Lukáš Rymer, majitel e-shopu LED Solution.

Jak hodnotíte rok 2020? Jaký vliv měla pandemie a s ní související opatření na vaše podnikání?

Pandemie se negativně projevila zejména na provozu naší prodejny. Plánovali jsme spustit marketingovou kampaň cílenou na akvizici nových zákazníků prostřednictvím billboardů apod., tu jsme nakonec museli odložit. 

V čem se změnilo chování zákazníků? Cítíte větší zájem o online prodej?

Paradoxně naše e-shopy zaznamenaly výrazný nárůst objednávek, doslova nebylo co prodávat. Za to jsme samozřejmě velmi vděční našim zákazníkům, protože i přes toto nepříznivé období máme šanci růst a zlepšovat se.

Jaký dopad mělo uzavření vaší kamenné prodejny na poptávku a tržby?

Jako prodejci LED osvětlení se soustředíme hlavně na technická svítidla, která osvětlují především sklady, kanceláře, byty, apod. Zákon nám dovolil zboží prodávat řemeslníkům a ostatním velkoobchodním partnerům, takže prodejna zůstala částečně otevřena. Navíc lidé mají možnost svítidla objednat on-line a poté si je u nás vyzvednout. Samozřejmě platí, že je mohou vrátit ve 14denní lhůtě, pokud by s nimi nebyli spokojeni. 

Co jste museli změnit vy ve své firmě, abyste se úspěšně adaptovali na nové podmínky? 

Nejhorší bylo správně interpretovat vládní opatření, která se měnila poměrně často a dost razantně. Díky zvýšené poptávce jsme také museli hledat novou pracovní sílu do skladu a kolikrát chodit do práce i o víkendu, abychom zboží expedovali včas.

Bola

BOLA spol. s r.o. je rodinná firma založená roku 1991 v Praze. Již 30 let svým zákazníkům v České republice a na Slovensku prodává armatury, čerpadla a měřící a regulační techniku. Zprostředkovává velkoobchodní a maloobchodní prodej. Na otázky nám odpověděl marketingový ředitel společnosti Bohumil Urban.

Jak hodnotíte rok 2020? Jaký vliv měla pandemie a s ní související opatření na vaše podnikání?

Upřímně si myslím, že úplně zásadně ho neovlivnila, určitě ne, jako jiné obory – restauratéry, umění či menší kamenné obchody. Uvědomuji si, že v tomto máme velké štěstí. Zároveň již ale vidíme, že některé větší investiční celky a jejich výstavba se zastavila a mám pocit, že náš obor pocítí vliv pandemie ještě v budoucnosti. Spousta projektů bude ještě pozastavena a také velmi narostly komplikace se stavebními úřady.

Ovlivnila pandemie váš obor jako takový? Jak?

Všechny obory nyní pociťuji nárůst zájmu o online prodej vzhledem k jeho bezkontaktní povaze. U nás je to ten samý případ. 

V čem se změnilo chování zákazníků? Cítíte větší zájem o online prodej?

Vzhledem k tomu, že jsme do značné míry digitální firma, zůstala většina věcí neměnná. Chybí nám ale denní osobní konzultace se zákazníky. Samozřejmě, že respektujeme veškerá vládní nařízení, která se týkají pohybu osob či hygienických opatření.