Jak zařídit zdravé pracoviště

S příchodem jarních měsíců se mnoho lidí pouští do menších či větších úprav kanceláře s cílem zpříjemnit pracovní prostředí. A není divu – zdravé pracoviště podporuje duševní i fyzickou pohodu zaměstnanců, týmového ducha i produktivitu. Wellbeing zaměstnanců se stává prioritou pro čím dál tím více zaměstnavatelů, kteří pochopili, že právě spokojený tým je základem úspěchu každého byznysu.

Handsome,Young,Businessman,Resting,At,Workplace,Lean,On,Comfort,Chair

Zdravá kancelář pro spokojenost a efektivitu zaměstnanců

Zaměstnanci mnohdy tráví v kanceláři 8 a více hodin denně. Pracovní prostředí má tak významný vliv na jejich náladu, produktivitu, kreativitu a vztah k zaměstnavateli. Pokud jim vytvoříte zdravé a ergonomické pracoviště, podpoříte nejen vaši firemní kulturu, ale i zdravý životní styl zaměstnanců, který jde ruku v ruce s nižší nemocností a vyšší motivací. Jak na to?

4 malé kroky, které můžete udělat ještě dnes

Zařídit zdravé pracoviště nemusí nutně znamenat pouštět se do velké rekonstrukce. I pár drobných a finančně nenáročných změn dokáže přinést velký efekt.

Začněte velkým úklidem

Zdravé pracoviště je především čisté, uklizené a dobře zorganizované. Najměte si na jarní úklid profesionální firmu, která vám důkladně vyčistí kuchyňku, toalety, utře prach i na hůře dostupných místech, a především pečlivě umyje okna. 

Do úklidu zapojte i zaměstnance. Vyhraďte si jeden pracovní den na generální úklid, během kterého vytřídíte vše nepotřebné, uspořádáte si dokumenty, doplníte chybějící kancelářské potřeby nebo nádobí v kuchyňce. Úklidový den můžete zakončit večerním teambuildingem.

Využijte první jarní paprsky

Jarní sluníčko doslova nabíjí energií a snižuje stres. A nejen to – je zdrojem přirozeného světla a tepla, které byste měli po dlouhé zimě využít. Nezapomeňte však sluneční paprsky regulovat pomocí žaluzií nebo rolet.

Ani na jaře se ale neobejdete bez umělého osvětlení. Myslete na to, aby mělo světlo nastavitelnou intenzitu. Každý pracovník by měl mít své vlastní svítidlo, aby si jej mohl regulovat podle svých individuálních potřeb.

Čerstvý vzduch pro svěží nápady

Na jaře můžete konečně i pořádně vyvětrat. Ovšem pozor, s čerstvým vzduchem do kanceláří proudí i řada škodlivin a alergenů. Kvalitu ovzduší v kanceláři proto sledujte, ideálně pomocí monitorů kvality vzduchu. Ty hlídají například teplotu, vlhkost či hladinu oxidu uhličitého. Ideální teplota v kanceláři je 21 °C, vlhkost 40-60 % a hladina oxidu uhličitého by neměla přesáhnout 1000 ppm.

S udržováním zdravého ovzduší v kanceláři vám pomůžou termostaty, čističky a zvlhčovače vzduchu.

Nechte své kanceláře rozkvést

Živé květiny podporují kreativitu, zklidňují mysl, působí dobře na unavené oči a zlepšují kvalitu ovzduší. A jaro přímo vybízí k tomu, abyste do své kanceláře pořídili dostatek zeleně. Nezapomeňte se ale o kytky řádně starat – povadlé a zaprášené rostliny můžou mít přesně opačný efekt.

Pokud máte k dispozici exteriér, zapojte tým do výsadby nových záhonků. Zaměstnanci si tak sami vyberou, jaké kytky by na zahrádce chtěli, a navíc si při zahradničení skvěle odpočinou a zregenerují mysl.

Investice do zdravého pracoviště se vám vrátí

Chystáte se na větší rekonstrukci kanceláře? V tom případě si přečtěte, jak vypadá skutečně moderní a chytrá kancelář, která podpoří týmového ducha i produktivitu. Nezapomínejte ale, že každý pracovní kolektiv je jiný – před rekonstrukcí se proto zeptejte svých zaměstnanců, co by na pracovišti ocenili.

Tip Jste OSVČ, podnikatel, firma, příspěvková organizace či úřad s obratem v bezhotovostních transakcích do 50 tis Kč? Požádejte o platební terminál nebo platební bránu na půl roku zdarma a přijímejte platby kartou. Stačí, když jste posledních 12 měsíců neakceptovali platby kartou a splňujete všeobecné podmínky pro využívání služby akceptace plateb kartou.

Chytré rozvržení kanceláře

Pracoviště by mělo být především smysluplně rozdělené, aby zaměstnancům umožňovalo pracovat v klidu a bez rušivých elementů, ale zároveň se scházet či odpočívat. Chytře rozvržený prostor by měl mít několik oddělených zón:

  1. Klidová zóna pro soustředěnou práci: Pracovní část umístěte tam, kde je nejvíce denního světla a možnost větrání. Ideálně by neměla být průchozí. Zaměřte se na eliminaci hluku a jakýchkoliv dalších rušivých elementů, využít můžete i speciální akustické příčky nebo obklady. Co se zařízení týče, vsaďte na přírodní materiály, tlumené neutrální barvy, dostatek osvětlení a zeleně.
  2. Zóna pro schůzky a brainstorming: Zasedačka by měla být uzavřená, abyste během schůzek nerušili ostatní zaměstnance. Tato místnost musí především podporovat komunikaci a kreativitu. S tím vám pomůžou nejrůznější nástěnky a interaktivní tabule, ale také energické (nikoliv agresivní) barvy – ideální je žlutá a světlá zelená. Týmového ducha podpoříte společnými fotkami třeba z teambuildingu, oceněními či diplomy. Samozřejmostí by měla být kvalitní prezentační technika.
  3. Kuchyňka s jídelnou: Zaměstnanci by měli mít oddělený prostor pro stravování a přípravu malých jídel. Kvalitně vybavená kuchyňka, káva, čaj a zdravé svačinky zdarma jsou velmi vítaným zaměstnaneckým benefitem. Kuchyňku laďte do bílé a meruňkové nebo fialové. Tyto barvy symbolizují čistotu.
  4. Relaxační zóna: Zóna pro aktivní i pasivní odpočinek je nesmírně důležitá. Měla by zaměstnancům umožnit zcela vypnout, načerpat energii a věnovat se činnostem, které jim pomáhají se uvolnit. Útulnost podpoříte sedacími vaky nebo třeba hamakou, ale také hrami – oblíbený je stolní fotbálek a ping-pong. Zónu doplňte čtenářským koutkem s denním tiskem, časopisy a knihami. Pro aktivnější zaměstnance pořiďte jednoduché cvičební náčiní. Relaxační zónu laďte do uklidňujících barev, mezi které patří modrá a tmavozelená.

Ergonomie pracovního místa

Pokud zaměstnanec pracuje vsedě 4 a více hodin denně, je ergonomie pracovního místa velmi důležitá pro předcházení bolesti zad a dalším zdravotním problémům, včetně například migrén nebo křečových žil.

Kromě polohovatelné ergonomické židle, která je dnes již standardem, můžete zaměstnancům nabídnout i polohovatelný stůl. Ten umožňuje střídat práci vsedě a vestoje. Motivujte své zaměstnance, aby si během práce u počítače dělali krátké přestávky na protažení. Když budete pečovat o zdraví svých zaměstnanců, odvděčí se vám vyšším pracovním nasazením i nižší nemocností.

Stručně
  • Pracovní prostředí má významný vliv na náladu, produktivitu, kreativitu zaměstnanců a jejich vztah k zaměstnavateli.
  • Zdravé pracoviště je především čisté, uklizené a dobře zorganizované. Najměte si na jarní úklid profesionální firmu a se zaměstnanci vytřiďte vše nepotřebné, uspořádejte dokumenty a doplňte chybějící kancelářské potřeby.
  • Využijte první jarní paprsky, které nabíjí energií, snižují stres a jsou zdrojem přirozeného světla a tepla.
  • Sledujte kvalitu ovzduší v kanceláři. S udržováním zdravého ovzduší vám pomůžou termostaty, čističky a zvlhčovače vzduchu.
  • Pořiďte do kanceláře živé květiny, které podporují kreativitu, zklidňují mysl, působí dobře na unavené oči a zlepšují kvalitu ovzduší.
  • Pracoviště by mělo být smysluplně rozdělené, aby zaměstnancům umožňovalo pracovat v klidu a bez rušivých elementů, ale zároveň se scházet či odpočívat.
  • Chytře rozvržený prostor by měl mít několik oddělených zón: klidovou zónu pro soustředěnou práci, zónu pro schůzky a brainstorming, kuchyňku s jídelnou a relaxační zónu.
  • Kromě polohovatelné ergonomické židle, která je dnes již standardem, můžete zaměstnancům nabídnout i polohovatelný stůl.