31. díl: Jak vytvořit perfektní produktové stránky e-shopu
Kvalitní produkt si zaslouží kvalitní prezentaci. Přesto jsou produktové stránky na e-shopech často podceňované. Pokud už potenciálního zákazníka pracně a mnohdy i nákladně dostanete na váš web, byla by škoda o něj přijít kvůli obvyklým chybám. Co by tedy měly stránky splňovat?
Hlavně stručně a přehledně
Vaším primárním cílem by mělo být to, aby se zákazník co nejrychleji na stránce zorientoval a získal ty informace, které potřebuje. Vše ostatní můžete bez výčitek smazat, případně vytvořit extra záložku s přehledně strukturovanými detailními informacemi a technickou specifikací. Vy byste jistě o svých produktech mohli vyprávět hodiny a hodiny, váš zákazník to ale číst opravdu nechce.
A na co se tedy v popisku zaměřit? Zkuste v něm zodpovědět otázku, proč by měl zákazník nakoupit právě u vás. Zaměřte se na unikátní konkurenční výhody a v textu využijte kombinaci neprůstřelných argumentů a pozitivních emocí. Když se totiž spojí racionální a iracionální motivace, máte vyhráno (a prodáno).
Texty vyšperkujte stylisticky a dodržujte zásady dobrého copywritingu i nastavený tone of voice, který odpovídá vaší cílovce. Rozhodně nespoléhejte na texty od dodavatelů, které jsou často neosobní a nemají nic společného s vaším brandem. Nemluvě o tom, že duplicitní texty Google penalizuje nižšími pozicemi ve vyhledávání.
Stránky optimalizujte a aktualizujte
SEO neboli optimalizace pro vyhledávače je alfou a omegou každého úspěšného e-shopu. Bez kvalitního SEO se k vám dostane pouze malý zlomek potenciálních zákazníků. Jelikož ale jde o poměrně složitou disciplínu, je vhodné tuto práci přenechat odborníkům. S čím by vám měli pomoct?
- S analýzou klíčových slov a frází a s jejich zakomponováním do textů.
- S vytvořením struktury webu a definováním kategorií produktů.
- S kontrolou technické funkčnosti webu.
- S vytvořením a nasazením metadat.
- S linkbuildingem.
Na vzhledu záleží
V dnešní době je vizuální stránka důležitější než kdy dříve. Zapomeňte proto na šablony zdarma a obrázky z fotobanky. Do kvalitního web designu a profesionálních produktových fotografií nebo videa se vám rozhodně vyplatí investovat. Zákazníci vašeho e-shopu jsou ochuzeni o možnost osobně si produkt prohlédnout a vyzkoušet, tak se jim snažte jej co nejvíce přiblížit přes obrazovku.
Stejně jako produktové popisky, i celkový vzhled webu a styl fotografií musí odpovídat vašemu brand manuálu. Vaší cílovce zkrátka musí být na první pohled jasné, že je na správném místě.
Call to action a proces nákupu
Cílem produktové stránky je prodej, a proto by proces nákupu měl být pro zákazníky maximálně srozumitelný a snadný. S textem i vzhledem call to action tlačítka si můžete kreativně pohrát. Vždy by ale mělo být na stránce zřetelně vidět – tedy i pokud zákazník scrolluje nebo přepíná mezi různými záložkami. Nikdy totiž nevíte, kdy se rozhodne produkt zakoupit.
Mnoho zákazníků produkt vloží do košíku, ale objednávku nedokončí. Čím to je? Kromě toho, že si to může jednoduše rozmyslet, je nejčastěji na vině složitý proces nákupu. Tedy vyplňování mnoha zbytečných údajů, nutnost registrace, nepřehledné či nedostatečné možnosti dopravy a platby… Snažte se proto vše zjednodušit tak, aby prodej proběhl doslova na pár kliků.
Nabídněte něco extra
Říkají vám něco pojmy cross-selling a upselling? Pokud máte e-shop, měli byste s nimi pracovat dnes a denně. Jde totiž o skvělý způsob, jak snadno a téměř bez práce zvýšit obrat:
- Cross-selling neboli křížový prodej je strategie, která spočívá v motivování zákazníků k rozšíření nákupu. K mobilu tak můžete nabídnout třeba kryt.
- V případě upsellingu je zákazník povzbuzovaný k zakoupení lepšího (a tedy dražšího) produktu. Na produktové stránce nabídněte rozumnou alternativu ve vyšší cenové kategorii.
Doplňkové nebo lepší zboží můžete propagovat přímo na produktové stránce jako „související produkty“ nebo jej nabídnout v procesu objednávání jako „mohlo by se vám hodit také“.
Pár malých tipů s velkým dopadem
Na závěr vám přinášíme ještě pár malých tipů, které ale mohou mít zásadní význam při rozhodování vašich zákazníků.
- Novinky a tipy: Pokud potřebujete zvýšit povědomí o některých produktech, můžete je na e-shopu snadno zviditelnit označením „Novinka“, „Náš tip“ atp.
- Slevy: Zákazníky jistě zaujme i akční nabídka. Pozor ovšem na to, aby slevy byly v souladu s platnou legislativou, která mj. zakazuje umělé navyšování cen před slevou. Sleva by také měla být časově ohraničená („pouze do konce měsíce“ atd.).
- Recenze produktu: Obzvlášť pokud podnikáte v silně konkurenčním oboru nebo představujete zcela unikátní produkt, mohou být reálné zkušenosti a recenze od vašich zákazníků skvělou motivací k nákupu.
- Live chat: Zákazníci e-shopu, podobně jako ti v kamenných prodejnách, mohou mít k produktům doplňující dotazy. Abyste jejich obavy či nejasnosti co nejrychleji zahnali, mějte na webu možnost live komunikace se zákaznickou podporou.
- Texty by měly být stručné a přehledné. V produktovém popisku zkuste zodpovědět otázku, proč by měl zákazník nakoupit právě u vás. Zaměřte se na unikátní konkurenční výhody a v textu využijte kombinaci neprůstřelných argumentů a pozitivních emocí.
- Texty vyšperkujte stylisticky a dodržujte zásady dobrého copywritingu i nastavený tone of voice, který odpovídá vaší cílovce.
- Stránky optimalizujte pro vyhledávače. Bez kvalitního SEO se k vám dostane pouze malý zlomek potenciálních zákazníků.
- Investujte do kvalitního web designu a profesionálních produktových fotografií nebo videa.
- Proces nákupu by měl být pro zákazníky maximálně srozumitelný a snadný tak, aby prodej proběhl doslova na pár kliků. Call to action tlačítko by mělo být na stránce vždy zřetelně vidět.
- Pro zvýšení obratu využijte cross-selling a upselling, případně akční nabídky.
- Nerozhodným zákazníkům můžou pomoct recenze produktů nebo live chat se zákaznickou podporou.