23. díl: Velký průvodce a checklist: Jak připravit e-shop na vánoční sezonu?

Velké obchodní řetězce a e-shopy plánují vánoční sezonu celoročně. A není divu, pro většinu obchodníků představují Vánoce 40 % ročního obratu. Základem je proto s plánováním začít včas, aby vás nepředběhla konkurence. V našem článku se dozvíte, jak na to.

Christmas,Online,Shopping,Top,View.,Female,Buyer,Makes,Order,On

Plánování personálních kapacit, skladových zásob a logistiky

Jak zůstat v klidu, i když nákupní horečka udeří v plné síle? Jednoduše – plánovat. Už v září myslete na to, že budete muset posílit personální kapacity nejen na balení a odesílání zboží, ale také komunikaci se zákazníky. Před Vánoci vás zákazníci budou bombardovat dotazy a reklamacemi, proto nejpozději od konce října buďte připraveni komunikovat opravdu flexibilně. Zákaznická podpora musí frčet i večer a během víkendů.

Rovněž včasné naskladnění zboží je základem úspěchu. Letošní rok s sebou přinesl nebývalou krizi dodavatelských řetězců, takže dodací lhůty se mohou značně prodloužit. Objednávejte zboží včas, aby vás nepředběhla konkurence a ideální skladové zásoby odhadněte na základě dat z loňského roku. Pravidelně aktualizujte své skladové zásoby a pokud se náhodou stane, že si zákazník objedná zboží, které už není skladem, nabídněte mu alternativu se zajímavou slevou.

Včasné dodání je při předvánočních nákupech nejdůležitější – dokonce důležitější než cena. Zasmluvněte si proto spolehlivého partnera (nebo lépe partnery) pro rozvoz zboží. Dodací lhůty musíte dodržet za každou cenu, a proto počítejte i s možností vlastní expedice.

Jak plánovat předvánoční marketing v 10 krocích

Vánoční marketing je velice specifický a zároveň konkurenční. Poradíme vám, jak být vidět i v záplavě reklam.

Vyberte vhodné zboží a prezentujte jej „vánočně“

Před Vánoci musí být vaše nabídka sezónní. Nabízejte proto pouze to zboží, které je nejžádanější o Vánocích a prezentujte jej jako dárky nebo ve vztahu k vánočním tradicím. V tomto duchu upravte i produktové popisy a fotografie. Celková grafika e-shopu by také měla být vánočně laděná.

Zkontrolujte funkčnost e-shopu

Zkontrolujte, zda na vašem webu běží vše, jak má. Funkčnost webu musí být bezchybná jak na desktopu, tak i v mobilní verzi. Zkontrolujte také možnosti platby a dodání, aby byly všechny informace aktuální a pravdivé. V ideálním případě do vašeho e-shopu implementujte systém automatické evidence skladových zásob.

A na co byste neměli vůbec zapomenout? Pro kvalitní webovou stránku je téměř nevyhnutelný responsivní design, v dnešní době se většina nákupů odehrává přímo na mobilních telefonech, může tedy zvýšit počet návštěvníků na vašich webových stránkách.  

Překopejte strukturu e-shopu

Stejně jako produktové popisy, i struktura webu musí odpovídat cílové skupině – a tou před Vánoci není samotný spotřebitel, ale člověk, který ho chce obdarovat. Vytvořte přehledné kategorie i pro lidi, kteří běžně daný typ zboží nenakupují. Zboží můžete třídit například podle věku obdarovaného, cenových kategorií nebo zájmů.

Pokud zákazník nenajde ideální dárek hned, nenechte ho odejít. Mějte na blogu tipy na různé dárky, využijte bannerové pozice, myslete i na interní prolinkování e-shopu a v detailu produktu nabídněte několik alternativ.

SEO optimalizace webu

Se SEO optimalizací webu rozhodně nečekejte, různé změny se ve vyhledávačích projeví až za několik měsíců – začít v říjnu je tedy už pozdě. Tematická klíčová slovavybírejte na základě SEO analýzy a zároveň s vědomím, že fráze jako „tipy na dárky“ jsou hodně konkurenční a pravděpodobně vám nepomůžou vyšplhat se na přední pozice ve vyhledávačích. Snažte se proto cílit na specifická a tzv. long tail klíčová slova, tedy delší fráze. Při SEO optimalizaci nezapomínejte vyplnit meta title a description, u obrázků alt text.

Pomozte zákazníkům s výběrem

Lidé často neví, co by druhým udělalo radost a výběr dárků je pro ně každoroční utrpení. Inspirujte je – vlastní blog je ideálním prostorem pro rady a tipy na dárky. Napište například článek o vánočních trendech, nejprodávanějších dárcích, pomozte maminkám zorientovat se v nejnovějších gaming vychytávkách, pánům zase poraďte s výběrem ideálního šperku pro partnerku. Nákupní rádce na e-shopu navíc může velice pomoct SEO optimalizaci vašeho e-shopu.

Tip
Business kreditka od ČSOB chrání vaše podnikání. Získejte i vy pojištění prodloužení záruky zdarma, bezúročné období až 45 dní či slevu 0,4 Kč/litr paliva v síti EuroOil. Sjednání kreditní karty je zcela zdarma.

Využijte všechny kanály online propagace na maximum  

Jaká jsou specifika online propagace v předvánočním období?

  • PPC kampaně: Podobně jako v případě SEO optimalizace, i u PPC kampaní je důležité zaměřit se na tematické a specifické vyhledávací dotazy. V kreativě kampaní nezapomeňte vypíchnout důležité informace, před Vánoci klasicky funguje garance dodání do Vánoc.
  • Sociální sítě: V případě sociálních sítích dbejte zejména na vánočně laděnou grafiku a celkový tón komunikace. Sledujte reakce pod příspěvky a aktivně se zákazníky komunikujte.  
  • Retargeting: Skvělým tipem pro předvánoční propagaci je i retargeting, tedy reklama, která se zobrazuje lidem, kteří již váš web navštívili. Retargeting lze nastavit na různých sociálních sítích i v PPC kampaních.  
  • Srovnávače zboží: V předvánočním období jsou pro e-shopy velké zbožové vyhledávače téměř nezbytné. Investujte i do placené reklamy a zkuste nabídnout nejnižší cenu – ale dávejte si pozor na aktuální ceny produktů, které by vždy měly korespondovat s cenami na vašem e-shopu.   
  • Newsletter: Nebojte se svým zákazníkům poslat newsletter, pokud jim nabídnete něco extra, jistě to ocení. Informujte je třeba o garanci doručení do Vánoc, inspirujte je tipy na dárky (např. 10 tipů na dárky pro rodiče do 1,000 Kč) a nabídněte jim nějaký bonus za věrnost, například dopravu nebo dárkové balení zdarma.

Investice do kampaní, optimalizace a cílení

Výše investic se musí odvíjet od vašeho obchodního modelu. Mějte proto včas stanovené cíle a snažte se co nejpřesněji kvantifikovat, kolik se vám vyplatí investovat do dokončené objednávky. Kampaně denně hlídejte a optimalizujte, dobíjejte kredity na reklamních účtech a kontrolujte platnost platební karty, aby vás 20. prosince nepřekvapilo, že vaše reklamy už 2 týdny neběží.

A jak si definovat cílovou skupinu? Pokud prodáváte zboží pro dámy a během roku cílíte reklamu výhradně na ženy, před Vánoci to bude přesně naopak. Cílovou skupinou totiž není samotný uživatel, ale člověk, který ho chce obdarovat.

Nabídněte něco extra

Zamyslete se, jaký bonus můžete před Vánoci svým zákazníkům nabídnout. Nejžádanější benefity v tomto období jsou:

  • dárkové poukazy,
  • možnost dárkového balení,
  • garance dodání do Vánoc,
  • dárek k nákupu,
  • prodloužení doby vrácení zakoupeného zboží.

Slevy a Black Friday

Obecně si před Vánoci lidé za zboží rádi připlatí, takže cena není hlavní motivací. Ovšem oblíbené slevové akce typu Black Friday slaví úspěchy i v ČR. Při slevách nezapomínejte na právní stránku věci. Se slevami můžete ale klidně počkat až na povánoční výprodeje.   

Kreativu kampaní průběžně měňte

Víte, kdy lidé nakupují dárky? V září a říjnu lidé kupují převážně dražší nebo personalizované dárky. Listopad pak přeje „klasickým“ dárkům s vánoční tematikou a produktům ve slevě. Buďte připraveni i na prosincové nákupy na poslední chvíli a období novoročních slev a výprodejů. Každé období je tedy hodně specifické, a proto si rozhodně nevystačíte s jedinou kreativou.  

Checklist pro úspěšný vánoční online prodej  

Září-říjen:

  • naskladnit veškeré zboží a balicí materiál
  • zajistit brigádníky na listopad a prosinec
  • zasmluvnit dopravní společnosti a případně i vlastní expedici na prosinec
  • zkontrolovat funkčnost webu
  • SEO optimalizace webu, kategorizace produktů a vánoční blog
  • připravit kreativu pro různé vánoční kampaně
  • zařadit produkty do zbožových vyhledávačů a srovnávačů
  • spustit kampaně na včasné nákupy

Listopad:

  • nasadit vánoční grafiku e-shopu
  • nasadit nové popisy produktů a vánoční fotky
  • doplnit do nabídky prodej voucherů a možnost dárkového balení
  • spustit kampaně na klasické vánoční zboží  
  • připravit slevové akce a Black Friday

Prosinec:

  • spustit kampaně na dárky na poslední chvíli
  • důkladné hlídání skladových zásob a možností dopravy
  • informovat zákazníky, kdy je poslední možnost pro objednání zboží s garancí včasného dodání

Leden:

  • vrácené zboží a reklamace
  • povánoční výprodej
  • vyhodnocení sezony
  • sběr a využití dat od nových zákazníků