Jak překonat strach z vystupování na veřejnosti a získat si publikum

Srdce vám buší, přeskakuje vám hlas a ruce se třesou. Problém mluvit před početnější skupinou má většina lidí a nervozita rozhodně není nic neobvyklého. Poutavé vystupování na veřejnosti je opravdu těžkou disciplínou, která vám ale může otevřít spoustu nových možností na cestě k úspěchu. Jak překonat trému a zaujmout i to nejvíce znuděné publikum?

Motivational,Speaker,With,Headset,Performing,On,Stage

Začněte pečlivou přípravou

Důležitým krokem k sebevědomému projevu je příprava. Pokud budete mít všechny potřebné informace a neprůstřelné argumenty, budete si více věřit a nezaskočí vás žádná záludná otázka z publika. A když si budete věřit vy, uvěří vám i publikum.

Doporučujeme ale neučit se projev nazpaměť. Pokud byste ztratili nit, například z důvodu nečekané otázky, jenom stěží byste navázali tam, kde jste skončili. Raději si sepište v bodech, jak chcete svůj výstup strukturovat a na co nesmíte zapomenout. Představte nejdřív problém a pak vaše řešení. Váš projev tak bude nenucený, spontánní a mnohem živější.

Naučte se správně dýchat

Možná budete překvapeni, ale naprostá většina lidí v západních zemích neumí správně dýchat. Každý z nás se přitom denně nadechne zhruba 20 tisíckrát a nad dýcháním vůbec nepřemýšlíme. Špatné dýchání způsobuje nejen nesouvislé mluvení („lapání po dechu“ ve stresu), ale i únavu a zhoršení kognitivních schopností. Samozřejmě má také negativní vliv na fyzické zdraví. Správné dýchání naopak významně snižuje stres a nervozitu. Jak tedy na to?

Správné dýchání je hluboké, pomalé a rovnoměrné. Nadechujte se výhradně nosem. Pro souvislé mluvení je ideální dýchat do břicha. Po delších myšlenkách si udělejte pauzu na nádech a výdech. Nebojte se krátkého mlčení – díky pauze dáte svým posluchačům možnost vstřebat nové informace.

Postoj a gesta o vás řeknou víc než text

Vzpřímený postoj působí sebevědomě, a navíc vám umožní volně dýchat. Dynamiku své prezentaci dodáte, pokud se budete pohybovat. Nesmíte to ale přehánět, abyste nepůsobili naopak zbrkle, nervózně či příliš agilně. U důležitých myšlenek nebo smutných příběhů se vždy zastavte. Dívejte se lidem do očí, vaše řeč tak bude mnohem adresnější a vy budete působit upřímně.  

Nikdy nemějte založené ruce, které působí nepřátelsky a uzavřeně. Otevřená gesta směrem k publiku naopak působí vstřícně a posluchače vtáhnou do vyprávění. Mluvte raději pomalu a dobře artikulujte. Nezapomeňte intonovat, měnit tón i hlasitost, aby řeč nebyla monotónní.

Navazujte vztah s publikem

Řečník, který jenom čte poznámky, nikoho nezaujme. S publikem si musíte povídat, a to hned od první chvíle. Vtáhněte posluchače nějakými problémy z praxe, které chcete vyřešit a které může každý znát z vlastní zkušenosti. Navnaďte je, že máte pro ně řešení a oni budou mít důvod vás dál poslouchat.  

Předem si zjistěte co nejvíce informací o svých posluchačích. Mluvte jazykem svého publika, o jejich problémech, jejich pohledem na svět. Staňte se jejich součástí a oni vás a vaše řešení rádi přijmou za své.  

Tip Účty pro právnické osoby a živnostníky od ČSOB jsou bez poplatků za vedení a bez jakýchkoliv podmínek, a to včetně bezkontaktních platebních karet zdarma. Založte si firemní a podnikatelský účet online během pár minut.

Vyprávějte příběhy

Velké množství informací může pro posluchače působit nepřehledně, a hlavně nezajímavě. Po chvíli ztratí schopnost je vnímat a soustředit se. Data jsou samozřejmě důležitá a žádná prezentace se bez nich neobejde, měla by však sloužit výhradně jako podpůrný argument pro váš příběh.

Díky příběhu se mohou posluchači lépe ztotožnit s vaší prezentací nebo produktem. Příběh umožní lidem pochopit, proč je váš produkt unikátní a jak jim pomůže. Dobrý příběh s „wow“ efektem probouzí zvědavost, emoce i asociace. Díky příběhům budete originální, zapamatovatelní a autentičtí.

Pomáhejte si vizuálními pomůckami

Znáte tu známou poučku, že člověk si pamatuje 10 % ze slyšeného, 20 % z viděného a současně slyšeného a až 80 % ze zažitého „na vlastní kůži“? Není proto divu, že vizuální prezentace jsou nedílnou součástí většiny veřejných vystoupení. Dejte si záležet na tom, aby prezentace obsahovala klíčová data a byla vizuálně atraktivní.

Pokud chcete jít ještě o velký krok dál, umožněte posluchačům zažít váš produkt nebo službu na vlastní kůži. Jistě se v publiku najde nějaký odvážný dobrovolník, který rád naživo otestuje, o čem mluvíte.

Ptejte se a odpovídejte

Lidé chtějí být vyslyšeni. Všichni a vždy. To je nezpochybnitelný fakt, který můžete využít ve svůj prospěch. Nejlepším způsobem, jak upoutat pozornost posluchačů, je dát jim slovo. Ptejte se na jejich názory, zkušenosti či problémy a adekvátně na ně reagujte. Získáte tak navíc cennou zpětnou vazbu i trochu času, abyste ulevili svým hlasivkám.

Neméně důležité je, aby se posluchači ptali vás. Kdo se ptá, ten se zajímá. Smršť otázek je důkazem o skvělé prezentaci. Vybídněte své publikum, aby vám kladlo otázky, a i tomu nejbanálnějšímu dotazu věnujte dostatek času. Uvidíte, že se vám publikum odvděčí přízní.

Stručně
  • Důležitým krokem k sebevědomému projevu je příprava. Pokud budete mít všechny potřebné informace a neprůstřelné argumenty, budete si více věřit.
  • Dýchejte hluboce, pomalu a rovnoměrně. Po delších myšlenkách si udělejte pauzu na nádech a výdech. Mluvte raději pomalu a dobře artikulujte.
  • Vzpřímený postoj působí sebevědomě, a navíc vám umožní volně dýchat. Dynamiku své prezentaci dodáte, pokud se budete pohybovat. Otevřená gesta směrem k publiku působí vstřícně a posluchače vtáhnou do vyprávění.
  • Nečtěte poznámky, ale povídejte si s publikem. Mluvte jazykem svého publika, o jejich problémech, jejich pohledem na svět. Staňte se jejich součástí a oni vás a vaše řešení rádi přijmou za své.
  • Díky příběhu se mohou posluchači lépe ztotožnit s vaší prezentací nebo produktem. Dobrý příběh s „wow“ efektem probouzí zvědavost, emoce i asociace. Díky příběhům budete originální, zapamatovatelní a autentičtí.
  • Vizuální prezentace jsou nedílnou součástí většiny veřejných vystoupení. Dejte si záležet na tom, aby prezentace obsahovala klíčová data a byla vizuálně atraktivní.
  • Ptejte se na názory, zkušenosti či problémy posluchačů a adekvátně na ně reagujte. Vybídněte své publikum, aby vám kladlo otázky, a i tomu nejbanálnějšímu dotazu věnujte dostatek času.