Jak najít díru na trhu a začít úspěšně podnikat

S blížícím se koncem roku začínají někteří z nás přemýšlet nad tím, k jakým změnám přikročí v roce 2023. Řada lidí uvažuje nejen nad změnou životního stylu, ale také nad změnou zaměstnání. A protože jsou Češi národem podnikatelů, možná se i vám v hlavě rodí sen, že budete pány svého času a rozjedete v novém roce vlastní byznys. V tom případě vám přijde vhod tento článek, ve kterém vám poradíme, jak najít díru na trhu.

The,Missing,Piece,Of,The,Puzzle

Základem úspěšného podnikání je dobrý nápad. Přijít však s takovým nápadem, který v dnešním silně konkurenčním prostředí sklidí úspěch, ale není vůbec jednoduché. Existuje ale několik způsobů, jak můžete přijít na to, co na trhu chybí. Pojďme si je blíže představit.

Rozvíjejte své dovednosti, znalosti nebo svůj talent

Asi nám dáte za pravdu, že je nejlepší živit se tím, co vám skvěle jde, co vás baví a na co máte talent. Své znalosti a dovednosti jako hlavní konkurenční výhodu ostatně využívá celá řada podnikatelů, ať už je řeč například o IT specialistech, překladatelích nebo třeba graficích.

Pokud máte potřebné znalosti a dovednosti, můžete začít dělat marketingového specialistu na volné noze, po kterých je na trhu obrovská poptávka. Rádi tvoříte? Začněte své výtvory prezentovat na internetu a postupně si budujte síť zákazníků.

Proč nové? Inovujte staré!

Mnoho lidí si myslí, že pokud chtějí začít podnikat, musí přijít s úplně novým nápadem, který před nimi ještě nikdy nikoho nenapadl. Pokud ale vezmeme v potaz, že na zemi žije téměř osm miliard lidí, zdá se to být takřka nemožné.

Dobrou zprávou ale je, že není nutné přicházet s novými nápady, protože mnohdy stačí inovovat ty stávající. Některé společnosti se například proslavily tím, že vzaly produkt, který je už dlouho na trhu, a pohrály si s jeho designem. A klidně se může jednat o naprostou banalitu, třeba o ponožky. 

Inspirujte se v zahraničí

Mnoho českých podnikatelů má skvělé nápady, někteří se ale vůbec netají tím, že se jedná o nápady, které převzali z jiné země, kde už dříve skvěle fungovaly.

V zahraničí existuje nespočet produktů a služeb, které u nás zatím nejsou, ale mají obrovský potenciál uspět. A nemusíte ani v cizí zemi žít, abyste tyto služby nebo produkty odhalili. Můžete například pročítat zahraniční weby, které se věnují inovativním nápadům nebo startupovým firmám. Tak co takhle vyzkoušet, jestli to, co funguje za hranicemi, bude fungovat i u nás?

Využijte svou nespokojenost s nabídkou na trhu ve svůj prospěch

Podnikatelský nápad by měl vždy vycházet z toho, jaké problémy zákazníci aktuálně řeší. Měl by tedy nabídnout řešení tohoto problému. Potýkali jste se někdy s palčivým problémem, ale nenašli jste na trhu jeho řešení? Pak už možná máte odpověď na to, v jaké oblasti začít podnikat.

Následujte trendy

Doba se mění, to je skutečnost, nad kterou není možné zavírat oči. Nejúspěšnější podnikatelé jsou proto ti, kteří se dívají neustále vpřed a reagují na aktuální potřeby zákazníků. V tom nejlepším případě dokonce dokáží odhadnout, o jaké služby bude na trhu zájem v následujících letech.

Chování zákazníků během posledních let například významně ovlivnila pandemie koronaviru, kdy došlo k nárůstu poptávky po online službách. Liší se také potřeby jednotlivých generací. Na trhu je stále do značné míry opomíjená generace Z (lidé narození mezi lety 1995 až 2010), která však bude okolo roku 2030 tvořit největší část aktivního trhu. Tuto generaci dle expertů osloví zejména vše, co souvisí s online prostorem, osobním rozvojem nebo ochranou životního prostředí. Co tedy svou nabídku služeb či zboží zaměřit právě na ně?

Vyzkoušejte brainstorming a myšlenkové mapy

Co dělat, pokud nápady stále a stále nepřicházejí? Můžete je zkusit popostrčit pomocí brainstormingu nebo myšlenkových map. Brainstorming je souborem kreativních metod, které mají pomáhat lidem přicházet s nápady bez jejich kritického hodnocení, a probíhá ve skupině několika lidí. Lidem pomáhají hledat nové nápady také myšlenkové mapy, které můžete jednoduše vytvořit sami doma. Stačit vám bude papír, tužka a vaše myšlenky. Myšlenková mapa je grafickým uspořádáním hlavních myšlenek s vyznačenými vzájemnými vztahy.

Tip Účty pro právnické osoby a živnostníky od ČSOB jsou bez poplatků za vedení a bez jakýchkoliv podmínek, a to včetně bezkontaktních platebních karet zdarma. Založte si firemní a podnikatelský účet online během pár minut.

Máte nápad? Zodpovězte si důležité otázky

Když mluvíme o podnikání, je třeba si uvědomit, že ne všichni podnikatelé na trhu uspějí. Nahlížejte proto na svůj nápad realisticky. I když se vám zdá skvělý, není to záruka toho, že o něj bude na trhu zájem. Abyste si blíže ujasnili, zda je váš nápad opravdu tím pravým ořechovým, zkuste si zodpovědět následující otázky:

  • Řeší váš nápad nějaký konkrétní problém?
  • Existuje na trhu po vašem produktu či službě poptávka?
  • Jaké jsou nejsilnější stránky vašeho nápadu?
  • Je váš nápad užitečný?
  • V čem se odlišuje od stávající nabídky na trhu?
  • Jakým největším překážkám budete čelit?
  • Kdo je vaše cílová skupina?

Zjistěte, zda je váš nápad životaschopný díky průzkumu trhu

Abyste dokázali na všechny důležité otázky spojené se začátky podnikání odpovědět, neobejdete se bez rešerše a průzkumu trhu. Díky průzkumu trhu zjistíte, jestli je o vaši službu nebo produkt opravdu zájem, kdo jsou vaši zákazníci, jak přemýšlejí a jaké je jejich nákupní chování, ale také jaké jsou vaše silné a slabé stránky apod.

Nepodceňte podnikatelský plán

Začátek podnikání by měl být spojený nejen s průzkumem trhu, ale také s kvalitně zpracovaným podnikatelským plánem, díky kterému si skvěle utřídíte myšlenky a vyhnete se případným chybám a investicím, které se vám nevrátí.

Podnikatelský plán by měl obsahovat představení společnosti a produktu nebo služby, přiblížení mezery na trhu, kterou chcete zaplnit, analýzu konkurence, představení cílové skupiny, marketingový plán, cenotvorbu a finanční plán.

Stručně
  • Základem úspěšného podnikání je dobrý nápad. Existuje několik způsobů, jak můžete přijít na to, co na trhu chybí.
  • Rozvíjejte své dovednosti, znalosti nebo svůj talent a zjistěte, zda je po nich poptávka.
  • Není přitom nutné přicházet s novými nápady, protože mnohdy stačí inovovat ty stávající.
  • Inspirujte se v zahraničí a najděte produkty a služby, které skvěle fungují v jiné zemi.
  • Využijte svou nespokojenost s nabídkou na trhu ve svůj prospěch a nabídněte řešení problému.
  • Následujte trendy, dívejte se neustále vpřed a reagujte na aktuální potřeby zákazníků.
  • Podnikatelské nápady můžete zkusit hledat pomocí brainstormingu nebo myšlenkových map.
  • Zjistěte, zda je váš nápad životaschopný díky průzkumu trhu a nepodceňte kvalitně zpracovaný podnikatelský plán.