6. díl: Jak koronavirus mění současné podnikání?
Jsme zasaženi pandemií nového koronaviru na všech frontách. Lidé jsou doma, nemohou vycházet a dělat běžné činnosti, na které byli zvyklí. Mnoho firem muselo své provozovny uzavřít a neví, kdy je zase budou moct otevřít. Jaké hrozby a příležitosti tato situace přináší pro podnikatele?
Je jasné, že současná situace odezní, možná za pár týdnů, možná za pár měsíců. Je ale také jasné, že mnoho odvětví projde velkou změnou. Kromě jednoznačných hrozeb se ale naskýtají i příležitosti. Ty spočívají především v modernizaci a digitalizaci. Přizpůsobení se situaci tak může přinést vašemu podnikání konkurenční výhodu v budoucnu. Jak se můžou s krizí vyrovnat nejvíce zasažená odvětví?
Gastronomie
Restaurace, hospody a stravovací podniky musely ze dne na den zavřít. Někteří provozovatelé nemohli čekat a rozhodli se pro alternativní formu prodeje. Vydávají přes okénko, anebo své produkty rozváží svým zákazníkům.
Jaké existují možnosti rozvozu? Pokud nemáte vlastní vozy pro rozvoz jídla nebo dostatečné know-how v logistice, můžete využít již existujících služeb. Zkuste se přihlásit do služby DameJidlo.cz nebo Uber Eats (jen Praha). Pokud máte provozovnu ve městě, kde tyto služby poskytují i svůj servis, mohou vám pomoct doručovat vaše jídlo širšímu okruhu zákazníků.
Pokud služba není ve vašem městě, zkuste vlastní dopravu. Lidé se momentálně učí objednávat jídlo domů ve větší míře než kdykoliv předtím. Není to už jen záležitost větších měst a mladších lidí. Inspirujte se třeba příběhem firmy Fruitisimo, která se takřka během víkendu přeorientovala ze stánkového prodeje na rozvážku až přímo k zákazníkům, a to díky přesunu prodeje na internet.
Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv možnost, informujte o tom dostatečně své zákazníky. Pokud jste neměli kvalitní webové stránky, udělejte je nyní. Možností, jak je snadno a rychle založit, je spousta a psali jsme o nich v tomto článku.
Nevěnovali jste se doposud dostatečně prezentaci na jiných online platofrmách? Možná je čas využívat lépe sociální sítě. Zlepšete si svůj profil na Facebooku a začněte tam komunikovat se svými zákazníky. Nemáte dostatečný dosah? Využijte placenou propagaci. Především lokální cílení (tzn. na relativně malý okruh lidí v blízkosti vaší provozovny) je v rámci reklamy na Facebooku velmi levné.
Cestovní ruch
Cestovní ruch je jedna z nejzasaženějších oblastí. Nejenže musela všechna ubytovací zařízení ze dne na den zavřít, ale zatím nemají ani žádnou výjimku, jak svou činnost provozovat alespoň částečně. Všem tak náhle vypadly příjmy, což je s rozjíždějící se jarní sezonou nepříjemné. Zasáhlo to i hotely a penziony na horách, které musely svou lyžařskou sezonu ukončit o několik týdnů dříve než obvykle.
Bohužel provozovatelé ubytování nemají téměř žádnou alternativu narozdíl od gastro provozů. Co může pomoct je cílená komunikace se zákazníky. Dá se očekávat, že letní dovolenou budou lidé trávit v tuzemsku více než tomu bylo v jiných letech. Navažte s nimi kontakt, umožněte jim jednoduché a rychlé online rezervace. Vyžádejte si už zálohy, které vám pomohou překlenout výpadek příjmů a zlepšit tak cash flow.
Pokud cílíte na zahraniční klientelu, je situace o dost složitější, protože otevření hranic pro účely cestovního ruchu je nyní velká neznámá.
Malé obchody s potravinami
Potraviny sice mohou mít otevřeno, ale tím, že lidé tolik necestují (z práce a do práce, na návštěvy, do školy či za zábavou), mohou především menší obchody trpět nedostatkem zákazníků. Využít můžete nově zřízené služby Nakupbezpecne.cz. Server umožňuje obchodům prezentovat nabídku produktů a zprostředkovává jejich prodej. Zákazník si nakoupí virtuálně a vybere si vybraný čas, kdy si nákup u vás vyzvedne.
Ostatní prodejny
Prodejci produktů, kteří dosud prodávali jen skrze kamenné prodejny, mohou situací využít k rychlé orientaci na online prodej. Pokud jste zatím neměli svůj e-shop, na nic nečekejte a postavte ho rychle a tím nejjednodušším způsobem. Tipy na vhodné a levné platformy, které vám pomůžu e-shop založit, najdete v tomto článku. Určitě je lepší začít co nejdříve i za cenu toho, že se nebude jednat o dokonalé řešení. Ladit vše můžete za pochodu. Rychlost je teď klíčová.
Ne všechno lze nabízet prostřednictvím e-shopu. Různé výrobky na míru nebo ty, které vyžadují osobní konzultaci, určitě nepůjde rychle převést do online prostředí. Pokud máte ve svém portfoliu alespoň některé produkty, které prodávat online lze, zařaďte je do e-shopu.
Konzultace, školení, cvičení
Současné omezení postihlo i konzultační služby a nejrůznější školení. Ty se kvůli pravidlům o omezeném pohybu lidí nyní nemohou pořádat. Současné technologie ale umožňují převést do online formy i různá školení a výuky. Jednoduše je dělejte skrze video konference nebo webináře. Tipy na nástroje, které jsou pro to vhodné, jsme vám přinesli v tomto článku. Převést do online prostředí lze i různá fitness cvičení, jógu, výuku jazyků, osobní konzultace apod.
Chopte se každé příležitosti
Současná situace ovlivní způsob podnikání i po odeznění všech opatření. Někteří bohužel nedokáží tak dlouhodobý výpadek přijmu ekonomicky ustát. Jiní čekají, až budou veškerá omezení zrušena a budou moct nastartovat své původní podnikání. Některé typy podnikání zase jednoduše nelze převést do online prostředí.
Kromě hrozeb ale pandemie koronaviru přinesla i příležitosti. Chopte se každé možnosti, která vám zajistí alespoň částečné příjmy a hledejte cesty, jak své podnikání modernizovat, zejména formou digitalizace. Jakákoliv modernizace bude pro vás i v budoucnu konkureční výhodou.