2. díl: Jak číst životopis: Co vám uchazeč nepoví, ale jeho CV ano

Životopis je šance, jak se dozvědět to podstatné ještě dřív, než uchazeče osobně potkáte. Správným čtením CV si ušetříte spoustu času i práce. Jak tedy poznáte, koho má smysl na pohovor pozvat?

005-serial-novi-lide-ve-firme-2-jak-cist-v-zivotopisech-a-koho-si-vybrat-na-osobni-pohovor

I životopis umí dělat dojem na první pohled
Než se pustíte do pečlivého pročítání, podívejte se na životopis „z dálky“ a zjistíte, že se o uchazeči leccos dozvíte ještě dříve, než si přečtete jeho jméno.

Má životopis náležitou strukturu, nebo připomíná vyprávění na téma „Jak jsem přišel na svět, co mě potkalo a koho jsem potkal já“? Jestliže není uchazeč schopen formálně správně sestavit své CV, pravděpodobně nebude optimálním kandidátem na pracovní pozici v managementu či v oddělení komunikace. Životopis s gramatickými chybami či nekompletními údaji zase napoví, že se asi nejedná o člověka svědomitého a pečlivého, který má o práci u vás skutečný zájem. V momentu, kdy ale takový životopis přijde od člověka, kde očekáváte manuální zručnost, výše zmíněné výtky nemusí být nutně stopkou. Jeho kvalifikace leží jinde.

Pokud jste s životopisem chtěli vidět i fotografii, vydá vám za tisíce slov. Je na ní uchazeč oblečen reprezentativně, nebo se jedná o fotku z dovolené od moře? Je dobře oříznutá, nebo hledáte uchazeče lupou na skupinové fotografii? Jestliže jste obdrželi formální fotografii ve správné grafické úpravě, uchazeč bude patrně umět zacházet s grafickými programy, tedy alespoň na základní úrovni.

Tip:
Obecně platí, že délka životopisu by neměla přesáhnout dvě strany. Nenechte se ale unést prvními dojmy a CV posuzujte také z hlediska místa, pro které hledáte nového zaměstnance.

Pozorně se začtěte
Podívejte se na předchozí či stávající zaměstnání uchazeče. Na jaké pozici působil, jak dlouho tam pracoval a čím se daná společnost zabývala? Pokud se tato pracovní zkušenost nepodobá práci, kterou nabízíte vy, kandidát by měl v motivačním dopise nebo v úvodu životopisu vysvětlit, proč se rozhodl změnit obor.

Pročtěte kolonku „vzdělání“ – odpovídá tomu, co vyžadujete, a vámi nabízené pozici? Bylo řádně ukončeno? Absolvoval uchazeč další kurzy mimo školu nebo při zaměstnání? Tato informace by vás měla zajímat, pokud budete po novém zaměstnanci vyžadovat další školení.

Sledujte návaznost jednotlivých pracovních zkušeností uchazeče. Podezřele působí, pokud uchazeč ve svém životopise uvádí více pracovních pozic z různých oborů. Podstatná je také doba, jakou na pracovních pozicích uchazeč strávil. Dnes totiž narůstá problém tzv. fluktuace, tedy častého střídání pracovních pozic mnohdy v různých oborech po velmi krátké době.

Tip:
Chcete-li získat do své firmy loajálního zaměstnance s perspektivou dlouhodobé spolupráce, vybírejte z uchazečů, kteří již dříve pracovali v oboru a na podobné pozici. Setkat se totiž můžete i s velice ambiciózními uchazeči, kteří vám budou tvrdit, že zvládnou práci, pro niž nemají žádné zkušenosti ani odborné znalosti. Poté, co jim poskytnete náročné zaškolení, pravděpodobně záhy shledají, že je práce nebaví, a vaši firmu opustí.

Varovným signálem by také mělo být, pokud v CV mladého uchazeče najdete uvedenou velmi vysokou pozici, případně pokud vám čerstvý absolvent napíše, že pracoval ve vedoucí pozici už během školní praxe. Takové případy jsou velice nepravděpodobné, proto zbystřete a informaci si prověřte u uvedeného zaměstnavatele.

V životopise se můžete setkat také s prodlevou mezi jednotlivými pracovními zkušenostmi. Může se jednat například o pracovní pauzu z důvodu péče o děti či nemocného příbuzného. Příčinou může být ale také dlouhodobé cestování nebo delší pobyt na pracovním úřadě. Zajímejte se, čím byla pauza způsobena, je to dobrý podnět pro otázky k pohovoru.

Tip:
Pokud uchazeč trávil pracovní pauzu cestováním, ptejte se, jestli hodlá vycestovat na delší dobu i v budoucnu. Umožňuje-li vaše firma práci „z domova“, nemusí to být pro vaši spolupráci problém. Řada firem dnes spolupracuje s externisty pobývajícími třeba v zahraničí, obzvláště v případě nárazové spolupráce nemusí být cestování překážkou. Především v oboru online marketingu sílí trend tzv. digitálního nomádství, tedy způsob, jak díky internetu propojit svou cestovatelskou zálibu a čas vyhrazený práci.

Pobýval-li zaměstnanec delší dobu na pracovním úřadě, ptejte se, co během této doby dělal. Spousta lidí během období hledání práce absolvuje užitečné kurzy či zlepší své jazykové schopnosti. Ostatně i intenzivní hledání práce ukazuje uchazečův zájem a aktivitu.

Nápadné by vám mělo být, pokud o sobě uchazeč v životopise či motivačním dopise hýří superlativy: „Perfektní znalost oboru“ či „Vynikající zkušenosti s grafickými programy“ a podobně. Velmi častým přešlapem, kterého se uchazeči o novou práci dopouštějí, je nadhodnocení svých jazykových schopností.

Tip:
Spoustu schopností a dovedností, které uchazeč v CV uvedl, můžete otestovat. Například ještě před osobním pohovorem můžete uchazeči zadat modelový úkol k vypracování. Některé dovednosti můžete otestovat i během pohovoru, kupříkladu znalost cizího jazyka.

Použijte internet
Nemusíte se spoléhat pouze na informace uvedené v životopise. I z veřejně dostupných informací na sociálních sítích se můžete o uchazeči dozvědět mnoho věcí – jaké jsou jeho zájmy, zda byl ke svému předchozímu zaměstnavateli loajální či jaký je jeho temperament.

Podívejte se také, zda má uchazeč profil na LinkedInu, a pokud ano, prohlédněte si tam jeho spojení. Možná zjistíte, že máte společného známého či bývalého kolegu nebo uvidíte, že má pracovní kontakty, které by se mohly hodit i vaší firmě.

Prověřujte
Uchazeč si může do životopisu napsat prakticky cokoli. Na vás je ověřit si pravdivost uvedených údajů. Neuvádí-li uchazeč kontakty na své předchozí zaměstnavatele, vyžádejte si je, právě tak jako kopie diplomů a certifikátů.

Férový zaměstnanec nemusí nic skrývat. Neváhejte zavolat předchozímu zaměstnavateli a zeptejte se, jaká byla spolupráce s uchazečem a proč odešel. Ale pozor, vyjadřuje-li se tento na adresu uchazeče afektovaně a pouze negativně, chyba se zřejmě vůbec nemusí nacházet na straně uchazeče.

Vyžádejte si víc informací
Kromě životopisu jste po uchazeči mohli chtít i motivační dopis nebo ukázky prací. V případě motivačního dopisu se soustřeďte na to, zda není napsán příliš všeobecně. Hledejte místa, která napoví, že má opravdový zájem o práci právě u vaší firmy. Dohledal si nějaká fakta o vašem podnikání? Píše, co pro něj práce u vás znamená? Pokud se motivační dopis k působení vaší firmy nijak nevztahuje, dostal se vám patrně do rukou „univerzální“ motivační list zasílaný uchazečem na množství dalších adres.

Vyžádáte-li si ukázky prací, ověřte si, že je vypracoval opravdu samotný kandidát. Může jít třeba o ukázky práce pro bývalého zaměstnavatele, to ověříte snadno jedním telefonátem. Jestli se jednalo o unikátní úkol vypracovaný výhradně pro vás, konfrontujte s řešením úkolu uchazeče během pohovoru a ptejte se, proč úkol vypracoval právě takto.

Víc hlav víc ví
Obdržené životopisy můžete na teoretické rovině zkonzultovat se svými kolegy a s dalšími lidmi, kteří pracují na podobné pozici, jako je ta, na kterou hledáte nového člověka. Dobré rady vám může dát také odborník na personalistiku – konzultace mohou být i jednorázově, nemusíte nutně platit někoho dlouhodobě. Nezapomeňte také na platnost směrnice GDPR a s osobními údaji zacházejte opatrně. Životopis samotný se jménem a osobními údaji konkrétního uchazeče žádné třetí osobě neukazujte ani neposílejte.

A co dál?
Pro lepší orientaci v množství životopisů a jejich jednodušší vyhodnocení jsme pro vás připravili zdarma praktický návod. Můžete si ho vytisknout a vzít si jej k ruce jako okamžitou nápovědu.

K osobnímu pohovoru vyberte jen ty uchazeče, o nichž na základě jejich CV víte, že splňují vaše požadavky. Rozhodně nemusíte zvát všechny, ušetříte si tak čas i nervy. S tím, jak vést správně pohovor, vám poradíme příští měsíc.

Chcete více chytrých rad pro své podnikání a užitečné nástroje? Sledujte náš web průběžně, ať jste pořád o krok napřed před konkurencí.