14. díl: Co je to influencer marketing a proč se vyplatí i vaší značce?

Proč se influencer marketing těší ve světě i u nás čím dál tím větší oblibě? Kdo je to influencer a proč se spolupráce s ním vaší značce vyplatí? Jaká je cena této formy marketingu a jak vybrat vhodného influencera? To vše se dozvíte v tomto článku.

Filming.,Beautiful,Young,Woman,In,Casual,Wear,Smiling,While,Recording

Co je influencer marketing?

Influencer marketing by se dal ve zkratce nazvat využíváním vlivných osobností k propagaci služby, produktu nebo značky. Tato forma marketingu je rok od roku oblíbenější, a to nejen ve světě, ale také u nás. V současnosti influenceři působí na své cílové publikum především prostřednictvím sociálních sítí.

Počátky influencer marketingu

Platón, Sokrates, Aristoteles nebo třeba Jan Hus – osobnosti, které svým chováním ovlivňovaly ostatní, a můžeme je tak považovat za jedny z prvních infuencerů. Za první influencerku využitou v marketingu se pak považuje Nancy Green, která se v roce 1890 stala tváří kampaně na palačinky Davis Milling Company. V dnešní době je influencer marketing spojený především s platformami Facebook, YouTube, Instagram a také s osobními blogy.

Kdo je influencer?

Za influencera se považuje kdokoliv, kdo má vliv na specifické publikum. Nemusí se jednat jen o herce, zpěváky nebo další celebrity, ale také například o odborníky na určitou oblast nebo novináře. Počet fanoušků přitom není vždy důležitý. Spolupráce s několika mikroinfluencery může být v mnoha případech efektivnější a levnější než spolupráce s jedním známým influencerem, obzvlášť pokud propagujete specifický produkt pro úzkou cílovou skupinu.  

Influencer marketing ve světě

Jak už jsme nastínili výše, influencer marketing je ve světě velmi oblíbenou formou marketingu, což ostatně dokazují i statistiky z letošního roku. Podle nich 86 % značek pro svou propagaci využívá influencery. Důležitým údajem pro značky je také fakt, že 70 % dospívajících důvěřuje influencerům více než tradičním celebritám. Průzkum The Influencer Marketing Hub z roku 2019 také ukázal, že firmy v průměru vydělají 5,2 amerických dolarů za každý jeden dolar utracený za influencer marketing. Ze stejného průzkumu také vyšlo, že 63 % značek hodlá v příštím roce zvýšit rozpočet určený na tento typ marketingu.

Influencer marketing u nás

V České republice je influencer marketing známý od roku 2013 a nejvíce se rozšířil po roce 2016 díky rozmachu Instagramu. Dnes úspěšní čeští influenceři vydělávají 100 až 300 tisíc korun měsíčně. Světoví influenceři si stejnou částku účtují za jeden post.

Influencer marketing a koronavirus

Pandemie koronaviru se dotkla také influencer marketingu, zatímco některé značky zrušily plánovanou reklamu, jiné získaly stovky nových sledujících. Vzhledem k tomu, že lidé tráví v posledních měsících čím dál tím více času na sociálních sítích, je pravý čas věnovat se online kampaním. Odborníci se shodují na tom, že pokud je influencer marketing dobře nastavený a značka zvolí vhodné influencery, kteří jsou dostatečně důvěryhodní, může získat i v době krize nové sledující. Pandemie tak může být pro značky skvělou příležitostí, jak se zviditelnit a získat nové zákazníky.

Výhody influencer marketingu

Pokud vsadíte na správného influencera, získáte jeden z nejlevějších způsobů, jak zvýšit prodeje i povědomí o značce. Správně pojatý influencer marketing přináší řadu výhod. V první řadě je nesporným faktem, že lidé věří lidem, a ne značkám, spojením s influencerem také získáte okamžitý přístup k jeho cílovému publiku. Vybudování publika jinou cestou stojí mnoho času i peněz. Prostřednictvím influencer marketingu můžete oslovit téměř jakoukoliv cílovou skupinu, ať už je řeč o maminkách, teenagerech, vášnivých kuchařích nebo třeba sportovcích a lidech vyznávajících zdravý životní styl.

K čemu je možné influencer marketing využít?

Influencer marketing vám může pomoci zvýšit prodeje produktu nebo služby, které influencer propaguje. Dokáže také zvýšit povědomí o vašem produktu, značce či službě, zvýšit zásah a v neposlední řadě pomáhá budovat silnou a důvěryhodnou značku. Více o budování silné firemní značky se dočtete zde.  

Jak si vybrat správného influencera?

Influencerů jsou v dnešní době stovky. Jak tedy zvolit toho správného? Vždy vybírejte influencery, kteří mají publikum s potenciálním zájmem o vaše produkty. Ať už nabízíte jakýkoliv produkt nebo službu, vždy je možné najít vhodného influencera.

Jako první si tedy zodpovězte otázku, jaký typ influencera hledáte a také na jakých sociálních sítích chcete svůj produkt, službu nebo značku propagovat. Pro produkty, které vypadají krásně na fotografiích, je vhodné oslovit influencery na Instagramu, pro videa se lépe hodí YouTube a pro delší články jsou nejvhodnější volbou influenceři, kteří mají vlastní blog. V neposlední řadě je nutné určit si, kolik chcete do influencer marketingu investovat.

Vůbec nejsledovanějšími influencery v ČR jsou Leoš Mareš a Petr Čech, u kterých ale za jeden post zaplatíte několik set tisíc korun. Mladé publikum osloví hvězda Instagramu Kovy nebo Ben Cristovao, módu propaguje například Karolína Kurková nebo Nikola Čechová alias Shopaholic Nikol. Jestli ale například chcete propagovat malé bistro s dětským koutkem, bohatě si vystačíte s aktivními maminkami z okolí.   

Kolik stojí influencer marketing?

Značky si často pokládají otázku, kolik stojí influencer marketing. Neexistuje na ni však jednoznačná odpověď. Při cenotvorbě se totiž zohledňuje více faktorů než jen počet sledujících. Cena se odvíjí od velikosti zásahu cílové skupiny, sociální sítě, na které je aktivní, vztahu influencera k reklamám, času vynaloženému k propagaci, velikosti značky a také ceny produktu.

Před tím, než oslovíte influecery, vymezte si částku, kterou jste ochotni do propagace investovat. Následně oslovte influencery s tím, aby vám vytvořili cenovou nabídku a napsali, za jakých podmínek jsou ochotni kampaň realizovat. Nakonec si vyberte nejvhodnějšího influencera, který odpovídá vašim požadavkům i stanovenému cenovému stropu.