Firemní PF: trendy roku 2020

Konec roku 2020 se nezadržitelně blíží a s ním i čas, kdy firmy rozesílají novoročenky. Uvažujete nad tím, jestli má smysl posílat PF svým obchodním partnerům a klientům? Prozradíme vám, jaké jsou výhody PF a přineseme vám několik tipů, jak vytvořit PF, které neskončí v koši, ať už v tom elektronickém nebo reálném.

shutterstock_1826387477

Proč posílat firemní novoročenku?

V současné době velmi silné konkurence je důležité budovat si pevný vztah se svými zákazníky a obchodními partnery. A právě povedené a milé PF může být skvělým způsobem, jak se zapsat do povědomí zákazníků a odlišit se od jiných značek. Důležitou roli hrají novoročenky i při navazování nových kontaktů, jsou totiž skvělou možností, jak o sobě dát vědět.

Historie novoročenek

Kde se novoročenky vzaly a proč jsou nazývané PF? Zkratka PF vychází ze dvou francouzských slůvek „Pour féliciter“, které v překladu znamenají „Pro štěstí“. Zajímavostí je, že se novoročenky začaly předávat v mnoha zemích světa zcela nezávisle na sobě. První tištěné novoroční přání pochází ze skotského Edinburghu. U nás se rozesílání PF rozšířilo v 18. století díky hraběti Karlu Chotkovi, který novoročenky rozesílal svým známým jako omluvu, že jim nemůže popřát osobně. První u nás dochované péefko pochází z roku 1705. A jak vypadalo? Hrabě na něm měl mapku svého panství a erb a přání vlastnoručně podepsal.

Elektronicky nebo poštou?

Pokud jste se rozhodli, že budete letos novoročenky posílat, možná přemýšlíte nad tím, jakou zvolit formu. Tradiční forma v podobě dopisu i elektronická forma má svá pro i proti. Zasílání PF e-mailem se v posledních letech těší velké oblibě, vzhledem k tomu, že šetří finance na papír, tisk i poštu. Na druhou stranu elektronické novoročenky velmi často končí mezi desítkami dalších přání a zákazník nebo obchodní partner si je mnohdy ani neotevře. Klasické péefko je sice nákladnější, ale na druhou stranu počet tištěných přání rok od roku klesá, a mohou tak snadno vaši firmu odlišit. Hezky zpracované tištěné přání vždy potěší více než to elektronické. Tištěné přání si navíc obdarovaný může vystavit doma nebo v kanceláři.

Tipy na vytvoření PF, které posílí vaši značku

Přinášíme vám hned několik tipů, díky kterým budete moci vytvořit PF, které se mezi ostatními neztratí a zaujme a potěší vaše zákazníky nebo obchodní partnery.

Buďte osobní

Ať už zvolíte elektronickou nebo tištěnou podobu novoročního přání, mělo by být vždy osobní. Součástí péefka by tedy měl být i vlastnoručně napsaný, případně elektronický podpis. V případě firemních novoročenek je také vždy lepší přát osobně, tedy ne jako firma, ale její zástupce. Tímto zástupcem by měl být člověk, kterého příjemce zná a pravidelně s ním komunikuje.

Investice se vyplatí

Na novoročence se rozhodně nevyplatí šetřit. V případě, že ji zhotovíte během několika minut a vyhledáte na internetu nějaký univerzální text, pravděpodobně nikoho nezaujme. Investujte do kvalitní grafiky, případně papíru a obálky, která zákazníky okamžitě zaujme.

Text je král

Marketingoví specialisté rádi říkají, že text je král. A je to pravda. Součástí přání by mělo být poděkování za stávající přízeň. Vsaďte na originalitu a humor, pohrajte si se slovy a vytvořte text, který bude hravý a milý. Text novoročenky může být odlehčenější, proto mu neuškodí ani humor, který byste ale měli dávkovat s mírou. Dbejte na to, aby obsah i tón textu byl v souladu s vaší firemní kulturou.

Zapomeňte na prodej a na slevy

Cílem novoročenky by mělo být reprezentovat vaši značku. Na přání proto prodejní nabídky ani slevy nepatří. Novoročenka nemá prodávat, ale dělat radost.

Čas odeslání

Nezapomeňte také novoročenku odeslat s dostatečným předstihem. Mnoho lidí si před Vánocemi bere volno, pokud chcete tedy PF posílat e-mailem nebo poštou, odešlete je nejlépe čtrnáct dní před Vánocemi.

PF s něčím navíc

V zahraničí se můžete často setkat s tím, že firmy odesílají novoročenky společně s nějakým zajímavým tipem, radou odborníků nebo třeba receptem. Pokud tedy vaše firma podniká v oblasti kosmetiky, můžete zákazníky a obchodní partery potěšit například radami odborníků, jak pečovat o pleť v zimě, pokud máte restauraci, můžete k péefku přidat tajný recept na výborné vánoční cukroví, nakladatelství může své zákazníky obdarovat třeba elektronickou verzí nové vánoční pohádky.

Závěrem

Firmy se shodují na tom, že je novoročenka skvělým způsobem, jak poděkovat zákazníkům a obchodním partnerům za přízeň. Její rozesílání se tak zaručeně vyplatí. Vždy však myslete na to, že by PF mělo být osobní, originální a kvalitní, aby mezi ostatními nezapadlo.