6. díl: Jak být dobrým lídrem: Duševní hygiena
Otevřeně komunikovat s lidmi, efektivně naslouchat, přizpůsobovat se změnám. To jsou některé vlastnosti, které by měl mít dobrý lídr. Lídr by se měl také neustále vzdělávat ve svém oboru a nezapomínat na duševní hygienu. Jeho psychické rozpoložení má totiž významný vliv na podřízené, tím pádem i na chod celé firmy a také na vztahy v osobním životě.
Psychický jarní detox: Prožijte rok 2022 s čistou hlavou
Jarní detox je nejčastěji spojovaný s očistou organismu prostřednictvím pohybu i odlehčeného jídelníčku. Mnoho lidí však zapomíná na to, že není důležitý jen fyzický jarní detox, ale také ten psychický, který vás zbaví stresu a umožní vám podpořit vaše duševní zdraví. Psychický detox také zvyšuje efektivitu práce, takže se jednoznačně vyplatí každý den věnovat mentální hygieně.
Jak poznáte, že potřebujete psychický detox?
Psychický detox by si měl ideálně jednou za čas dopřát každý, obzvláště to platí pro lídry, jejichž práce je psychicky velmi náročná. To, že psychický detox opravdu potřebujete, poznáte například tak, že vám dělá potíže prožívat pocit štěstí, špatně se koncentrujete a máte problémy s pamětí nebo vás trápí špatné vztahy na pracovišti či doma.
10 kroků pro psychickou rovnováhu manažerů
Pojďme si představit 10 praktických kroků, díky kterým můžete dosáhnout psychické rovnováhy.
Vsaďte na digitální detox
Za digitální detox se označuje doba, kdy se člověk vzdá používání všech elektronických zařízení, jako je mobilní telefon, notebook nebo tablet. Cílem digitálního detoxu je lépe prožívat přítomný okamžik a zbavit se závislosti na pravidelném kontrolování sociálních sítí nebo e-mailu. Mezi největší výhody toho, že si na čas dáte pauzu od technologií, patří lepší vnímání svého okolí, eliminace stresu a také zlepšení kontroly nad svým časem.
Oddělte pracovní a osobní život
Nejen pro lídry je velmi důležité najít správný a zdravý poměr pro osobní a pracovní život. Takzvaný work-life balance pomáhá předcházet pracovnímu vyhoření i zhoršení osobních vztahů. To, že je work-life balance důležitý, si uvědomují i zaměstnavatelé, protože je dokázáno, že se kvalita osobního života může odrážet do pracovního nasazení a výkonnosti. Existuje několik způsobů, jak dosáhnout vyvážení pracovního a osobního života:
- Kromě pracovních úkolů si naplánujte také volný čas a přestávky
- Zaměřte se pouze na jednu činnost a vyhněte se multitaskingu
- Svou e-mailovou schránku kontrolujte pouze ve vymezeném čase
Jak najít balanc na home officu?
Z průzkumů, které proběhly v době pandemie koronaviru, vyšlo, že lidé, kteří pracovali na home officu, měli velký problém skloubit rodinný a pracovní život. Odborníci v tomto případě radí mít v domě nebo v bytě vyčleněnou místnost nebo alespoň pracovní kout určený jen na práci. Během práce byste si měli na telefonu vypnout všechny notifikace, které by vás mohly od práce vyrušovat, a pokud máte tendenci neustále pracovat, zapište si povinný odpočinek do diáře.
Naučte se neprožívat pracovní konflikty a neúspěchy
Příjemné pracovní prostředí není takové, kde konflikty vůbec neexistují, ale takové, kde se s nimi dokážete rychle a otevřeně vypořádat. Proto není třeba se konfliktům vyhýbat, ale brát je jako příležitost, jak jednou provždy vyřešit problém. Konflikty jsou stejně jako pracovní neúspěchy přirozenou součástí života a existuje několik způsobů, jak se jimi tolik nezaobírat.
Jak se vyrovnat s neúspěchem?
Trápí vás neúspěch? V první řadě si dovolte cítit se špatně. Podle studie z roku 2017 publikované v časopisu Journal of Behavioral Decision Making byste se totiž neměli pokoušet zbavit špatného pocitu, ale tyto pocity přijmout. Měli byste se také naučit rozpoznat nezdravé pokusy zmírnit bolest, jako je například rozptýlení nezdravým jídlem nebo alkoholem. Pomoci vám může také to, že identifikujete důvody, proč k neúspěchu došlo, a uvědomíte si, co můžete příště udělat jinak a co se z daného neúspěchu můžete naučit.
Přijímejte věci, které nemůžete změnit
Nemá smysl se trápit nad věcmi, které nejdou změnit. Tato věta zní sice logicky a jednoduše, jak ale dosáhnout toho, abychom opravdu to, co nemůžeme změnit, přijali? Místo toho, abyste uvažovali nad věcmi, které nemůžete změnit, zamyslete se nad těmi, které ovlivnit můžete a nasměrujte energii tam, kde bude mnohem efektivnější. Dalším doporučením je identifikovat své obavy a realisticky promyslet další scénář jejich vývoje. Ani ten nejhorší problém totiž obvykle není tak tragický, jak si ho představujete.
Buďte realista
Vedoucí pracovník by měl být ambiciózní, ale zároveň stále zůstávat realistou. Pokud budete klást nereálné požadavky nejen na své podřízené, ale také sami na sebe, jen těžko dosáhnete duševní pohody, protože stále budete mít pocit, že jste nedokázali dost.
Pěstujte dobré vztahy na pracovišti i doma
Odpovědí na to, jak pěstovat dobré vztahy na pracovišti, je jít vždy svým podřízeným příkladem. Věděli jste, že podle průzkumů mají přímí podřízení až o 15 % větší šanci na pohodu v práci, pokud mají jejich nadřízení sami vyšší úroveň pohody? Lídři by měli ostatní motivovat ke zlepšení a efektivně se svými podřízenými pracovat. Samozřejmě je důležité věnovat se i dobrým vztahům doma. Když budete totiž doma spokojení, dobrou náladu si přenesete i do práce.
Nezapomínejte na své koníčky a zájmy
I díky tomu, že se budete věnovat svým koníčkům a zájmům, se můžete stát lepším lídrem. Bez ohledu na to, jakým způsobem rádi trávíte svůj volný čas, koníčky mají pozitivní vliv na vaši fyzickou i duševní stránku a můžou vám pomoci stát se efektivnějším a silnějším lídrem. Například tím, že vám uleví od pracovního stresu a umožní vám nepřenášet své starosti na podřízené.
Naordinujte si relaxaci a čas s rodinou
Časově vytížení manažeři by měli umět efektivně relaxovat a udržovat si dobrou náladu. Podle průzkumu společnosti Robert Hal International však až třetina českých manažerů nedokáže takzvaně vypnout a relaxovat, což vede ke stresu a v některých případech i syndromu vyhoření. Relaxovat můžete například sledováním filmů, čtením knih, hrami s dětmi, během výletů do přírody nebo příjemného wellness víkendu.
Začněte se hýbat
Pravidelný pohyb je spojený s celou řadou benefitů. Pohyb je účinnou prevencí všech kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky, posiluje svaly a kosti a také zlepšuje kvalitu spánku, čímž do značné míry zlepšuje také odolnost vůči stresu. Z řady studií a výzkumů vyšlo, že pohyb může být jak preventivním, tak i léčebným nástrojem u lidí s duševními problémy.
TIP: Vyzkoušejte jógu
Pro lídry, kteří tráví velkou část dne za monitorem, je skvělým druhem cvičení jóga, která pomáhá ulevovat od bolesti zad i krční páteře. Kromě toho je efektivním způsobem, jak bojovat s nahromaděným stresem. Jóga také pomáhá posilovat imunitu a navrátí vám ztracený elán i vitalitu.
Objevte fenomén mindfulness
Za pojmem mindfulness se ukrývá schopnost plně prožívat přítomnost bez hodnocení minulosti nebo obav z budoucnosti. Podle nedávné studie zveřejněné v Harvard Business Review mindfulness neboli všímavost pomáhá rozvíjet několik klíčových manažerských kvalit, které jsou spojené s emoční inteligencí. Jedná se zejména o sebepoznání, zvědavost a empatii. Pokud docílíte mindfulness, naučíte se žít v přítomném okamžiku, z dlouhodobého hlediska všímavost dokáže zvýšit také odolnost proti stresu, úzkosti a depresi.