10. díl: Co vše by měl splňovat firemní web?

Kdo není na internetu, jako by nebyl. Věta, která v době koronavirové pandemie získala ještě větší rozměr než kdy dříve. Chystáte se i vy založit firemní web? Pak byste měli vědět, jaké informace by vám na webu neměly chybět. Kromě údajů vyžadovaných zákonem vás seznámíme také s několika tipy, díky kterým vytvoříte uživatelsky přívětivé firemní webové stránky.

shutterstock_1067423849

Zákonem dané údaje

Optikou občanského zákoníku musejí webové stránky obsahovat stejné údaje jako obchodní listiny, faktury nebo obchodní smlouvy. Mezi ně pak patří následující údaje:

  • jméno živnostníka nebo firmy,
  • sídlo společnosti nebo místo podnikání,
  • IČO,
  • DIČ v případě, že patříte mezi plátce DPH,
  • pokud jste zapsaní v obchodním rejstříku, musíte na web uvést údaje o zapsání včetně spisové značky,
  • pokud nejste zapsaní v obchodním rejstříku, musíte uvést údaje o zapsání v jiné evidenci (např. v živnostenském rejstříku, seznamu daňových poradců),
  • akciové společnosti musí navíc na webu uvést údaj o svolání valné hromady alespoň s třicetidenním předstihem (akciové společnosti pak mají rovněž povinnost webové stránky založit),
  • v případě, že je společnost členem koncernu, musí o této skutečnosti informovat na svých webových stránkách.

Kam umístit povinné údaje?

V tomto ohledu je zákon velmi obecný, vyžaduje pouze, aby uživatelé mohli tyto informace snadno najít, obvykle se zákonem dané údaje umísťují na patičku webu, do sekce o nás nebo na stránku s kontakty.

Koho se povinnost týká a co hrozí v případě nedodržení?

Věděli jste, že pokud váš web nebude obsahovat všechny zákonem vyžadované údaje, hrozí vám pokuta ve výši až 100.000 Kč?

Tuto povinnost má každý podnikatel (fyzická i právnická osoba), který se prezentuje a nabízí své produkty či služby prostřednictvím webových stránek. Jestli si tedy například založíte jako podnikatel blog, který má vlastní doménu a nenabízíte na něm své služby či produkty, tak na takovém blogu povinné údaje uvádět nemusíte.

Doporučení, co by měl web splňovat

Kromě zákonem daných údajů existuje i řada doporučení, která by měly firemní webové stránky splňovat. Patří mezi ně například správně zvolená doména, otevírací doba nebo třeba ceník.

TIP: Nechcete do nového webu investovat desítky či stovky tisíc korun? Přečtěte si náš článek a zjistěte, jak si můžete sami vytvořit snadno a rychle plnohodnotný web.

Doména

Doména je alfou a omegou všech webových stránek. Odborníci radí, aby byla co nejlépe zapamatovatelná. Ideální je mít doménu ve formě názvu vaší firmy a koncovky .cz. V případě českého trhu tato koncovka působí nejvíce seriózně. Pokud však plánujete se svou firmou expandovat i do zahraničí, je dobré si zjistit, zda je váš název dostupný i s koncovkou .com. Dostupnost domén si můžete ověřit například na stránkách domeny.cz.

Responsivní web

V dnešní době je velmi důležité, aby byl váš web přizpůsobený každému displeji. Věděli jste, že více než 55 % Čechů nakupuje na e-shopech přes mobilní telefon? Nezapomeňte proto, že je nezbytné, aby byl váš web uzpůsobený nejen počítačům, ale také mobilním telefonům a tabletům.

Výkonnost webu

Statistiky dokazují, že 47 % návštěvníků webu očekává, že se web načte do dvou vteřin. Zajímavé rozhodně také je, že pokud proces načítání stránky trvá déle než 3 vteřiny, 40 % návštěvníků web opustí. Z těchto údajů vyplývá, že je velmi důležité, aby byly vaše stránky také výkonné, rychlé a plynulé.

Kontakty

Čím dříve zákazník na vašem webu najde to, kvůli čemu přišel, tím je pravděpodobnější, že dokončí nákup nebo vás kontaktuje. Na vašem webu by proto měly být přehledně umístěny kontakty nebo kontaktní formulář.

Ceník

Mnoho zákazníků také odradí, když na vašem webu nenajdou ceny za vaše produkty nebo služby. Součástí vašeho webu by proto měl být i kompletní ceník.

Otevírací doba provozovny

Pokud máte kromě e-shopu také kamennou provozovnu, měly by být na vašem webu informace o tom, kdy máte otevřeno.

Další tipy odborníků

Před tím, než webové stránky spustíte naostro, je dobré nechat si svůj web otestovat několika uživateli a zjistit, zda vše funguje tak, jak má a zda jsou všechny údaje umístěny na webu přehledně. Jaké další informace mohou být součástí vašeho webu?

Certifikáty a ocenění

Má vaše firma certifikáty nebo jste získali ocenění z oborových soutěží? Neváhejte tyto informace uvést na webu, a získat tak cennou konkurenční výhodu.

Uživatelské recenze

Proč má Heureka takový úspěch? Protože jsou uživatelské recenze pro zákazníky velmi cennou informací. Uživatelské recenze navíc nejsou důležité jen pro vaše zákazníky, ale také pro SEO.

Fotografie

Ne nadarmo se říká, že vizuální stránka prodává. Obohaťte své stránky o reálné, kvalitní fotografie.

Zajímavá čísla

Odborníci se shodují na tom, že kromě vizuální stránky prodávají také čísla. Vrací se k vám 90 % zákazníků? Prodali jste tisíce produktů? Působíte na trhu už 25 let? Pochlubte se těmito čísly i na svém webu.

Rezervační systém

Pokud se k vám lidé mohou objednávat, je dobré umožnit jim online rezervaci, díky které jim i vám odpadne řada dalších úkonů.

Mapa

Vlastníte hotel, restauraci nebo třeba kamennou prodejnu? Pak by součástí vašeho webu měla být také mapa, díky které k vám návštěvníci snadno trefí.

Recept na dobrý firemní web existuje. Nezapomeňte na něj uvést všechny zákonem dané údaje a také informace, díky kterým návštěvníci, a hlavně potenciální zákazníci snadno najdou to, kvůli čemu přišli.