Co je to marketplace a jak jej efektivně využít v podnikání?

Obliba online nakupování neustále roste, přičemž v Evropě i v Česku začíná v posledních letech dominovat trend tzv. marketplace. Zjistěte, jaké výhody vám prodej přes online tržiště přinese, jak probíhá spolupráce s marketplace i na jakých platformách můžete své zboží prodávat.

Shopping,Online.,Cardboard,Box,With,A,Shopping,Cart,Logo,In

Co je to marketplace

Marketplace je v podstatě online tržiště, tedy portál, kde mohou různí prodejci nabízet své produkty. Zpravidla jde o velký e-shop, který umožní přes svou platformu prodávat zboží i třetím stranám – menším prodejcům souvisejícího zboží. Průkopníkem tohoto modelu je Amazon, dnes už ale na světě fungují stovky online tržišť.  

Nabídka marketplace je proto velice široká, díky čemuž si tyto platformy získávají stále větší oblibu u zákazníků. Některé mohou mít široký záběr – např. veškeré spotřební zboží, jiné jsou více specializované (např. móda).  

Marketplace přináší výhody všem stranám

  1. Velký e-shop neboli provozovatel marketplace rozšíří svoji nabídku bez nutnosti investovat do vlastních zásob, tedy s nižším finančním rizikem. 
  2. Prodejce získá přístup k mnohem větší cílové skupině, případně i na zahraniční trhy, aniž by musel investovat do online propagace či budování brandu
  3. Spotřebitelé mají přístup k široké nabídce zboží na jednom místě a mohou jednotlivé produkty snadno porovnávat podle nejrůznějších parametrů. 

Jak probíhá spolupráce prodejce s marketplace

Chcete i vy prodávat své zboží přes největší české či zahraniční e-shopy? Kromě toho, že si marketplace konkrétní prodejce a zboží pečlivě vybírá na základě vlastních kritérií, je tato spolupráce samozřejmě spojena i s poplatky. Prodejce platí provozovateli zpravidla paušální poplatek a provize z prodeje. 

Každý prodejce má poté na marketplace svou vlastní administraci, tedy sám si spravuje portfolio produktů, doplňuje fotografie, popisky a další parametry. Po tom, co si zákazník zboží objedná přes marketplace, se další postup liší – některé platformy zajišťují i veškerou logistiku a fakturaci pro zákazníka, jiné to nechají zcela v režii prodejce. 

Pro koho je spolupráce s marketplace vhodná?

Prodej přes marketplace je jako stvořený pro menší firmy, které nabízejí zboží na velmi konkurenčních trzích – třeba menší výrobci a prodejci domácích potřeb, hraček, bytových doplňků, elektroniky či knih apod. 

Marketplace je také skvělou příležitostí pro všechny obchodníky, kteří nemají vlastní e-shop. Ať už teprve vstupujete na trh nebo provozujete pouze kamennou prodejnu, můžete díky marketplace ušetřit za vlastní e-shopové řešení, online marketing a budování brandu. Od neznámého prodejce totiž zákazník zboží nakoupí mnohem pravděpodobněji právě přes marketplace, který je jistou zárukou důvěryhodnosti a kvality. 

V neposlední řadě je prodej přes marketplace ideálním způsobem, jak proniknout na zahraniční trhy s minimálním rizikem i náklady. 

Kdy se raději do spolupráce s marketplace nepouštět? 

Na druhou stranu je ale nutné zmínit také určité nevýhody, které s sebou tento obchodní model přináší. Prodejce má totiž velmi omezené možnosti personalizace zákaznického zážitku, s čím souvisí i fakt, že na marketplace si nevybudujete vztah s loajálními zákazníky či fanoušky. Lidé nakupující přes online tržiště si totiž zapamatují brand marketplace, nikoli ten váš. Proto tento způsob prodeje není vhodný pro exkluzivní a luxusní zboží, případně pro prodejce se silným brandem a početnými fanoušky, kteří u nich nakupují opakovaně. 

Druhým negativem je vyšší cenová konkurence. Na marketplace je velké množství prodejců podobného zboží, kteří se snaží cenu tlačit co nejníž. Navíc musíte počítat s poplatky pro provozovatele marketplace. Pokud si tedy nemůžete dovolit nižší marži, raději se marketplace vyhněte.  

Tip Účty pro právnické osoby a živnostníky od ČSOB jsou bez poplatků za vedení a bez jakýchkoliv podmínek, a to včetně bezkontaktních platebních karet zdarma. Založte si firemní a podnikatelský účet online během pár minut.

Na jakých marketplace můžete nabízet své produkty?

Přes marketplace se můžete snadno a rychle dostat nejen na český trh, ale i na zahraniční. Připravili jsme si pro vás seznam 5 online tržišť, která čeští prodejci volí nejčastěji

Allegro (bývalý Mall.cz) 

Polský marketplace Allegro má velice širokou nabídku zboží a funguje téměř v celé EU. Allegro masivně investuje do marketingu a nabízí prodejcům možnost propagace v rámci svého webu. Navíc zde nejsou žádné povinné pravidelné poplatky, nicméně v případě placeného programu budete mít k dispozici rozšířené funkce. 

Alza

Alza Marketplace se v roce 2023 změnil na Alza Trade. Nově na něm neprodávají jednotliví prodejci – společnost obstarává celý prodejní i poprodejní proces (včetně logistiky, fakturace apod.) a prodejci jsou v roli dodavatele Alzy. Výhodou je silný brand Alzy, velká síť poboček a fakt, že si Alza neúčtuje žádné měsíční poplatky. 

Heureka 

Heureku zná většina lidí jako srovnávač zboží, nicméně funguje i jako marketplace. Právě díky praktickým funkcím pro zákazníky a početným uživatelským recenzím se Heureka Marketplace těší vysoké důvěryhodnosti. Prodávat zde můžete kromě Česka i v dalších zemích ve střední Evropě a na Balkánu. Heureka si neúčtuje měsíční poplatky. 

Kaufland Marketplace 

Německý Kaufland Marketplace u nás funguje od začátku roku 2023 a dnes na něm inzeruje více než 10 tisíc prodejců. S jednou registrací získáte přístup na český, slovenský i německý trh. Díky síti oblíbených kamenných prodejen má Kaufland silný brand napříč generacemi.  

Amazon 

Americká firma, která je průkopníkem obchodního modelu marketplace, je dnes jedničkou i v Evropě. Čeští prodejci mohou v rámci Amazonu prodávat do všech evropských zemí. Výhodou je tak bezesporu vysoký počet zákazníků a důvěryhodný brand. Nevýhodou může být vysoká konkurence, náročnější administrace a měsíční poplatky. 

Stručně
  • Marketplace je online tržiště, kde mohou různí prodejci nabízet své produkty. Zpravidla jde o velký e-shop, který umožní přes svou platformu prodávat zboží menším prodejcům souvisejícího zboží.
  • Provozovatel marketplace rozšíří svoji nabídku bez nutnosti investovat do vlastních zásob, prodejce získá přístup k mnohem větší cílové skupině a spotřebitelé mají přístup k široké nabídce zboží na jednom místě.
  • Každý prodejce má na marketplace svou vlastní administraci, tedy sám si spravuje portfolio produktů. Prodejce platí provozovateli zpravidla paušální poplatek a provize z prodeje.
  • Prodej přes marketplace je jako stvořený pro menší firmy, které nabízejí zboží na velmi konkurenčních trzích a pro obchodníky, kteří nemají vlastní e-shop. V neposlední řadě je prodej přes marketplace ideálním způsobem, jak proniknout na zahraniční trhy s minimálním rizikem i náklady.
  • Na druhou stranu má ale prodejce velmi omezené možnosti personalizace zákaznického zážitku, proto tento způsob prodeje není vhodný pro exkluzivní a luxusní zboží, případně pro prodejce se silným brandem. Druhým negativem je vyšší cenová konkurence.
  • Své produkty můžete nabízet například na Allegro (bývalý Mall.cz), Alza Trade, Heureka, Kaufland Marketplace nebo Amazon.