Vláda rozhodla o zrušení EET: Co to znamená pro firmy a podnikatele?

Elektronická evidence tržeb (EET) u nás začala platit od 1. prosince 2016 pro ubytovací zařízení a restaurace a od března 2017 se povinnost vést EET začala vztahovat i na podnikatele ve velkoobchodu a maloobchodu. Vzhledem k pandemii koronaviru však dostali poplatníci z 1. a 2. vlny možnost evidenci přerušit, a to až do 31. 12. 2022. Nyní vláda EET od roku 2023 zcela zrušila.

Elektronická evidence tržeb v České republice

Poprvé se o zavedení registračních pokladen v České republice mluvilo už v roce 1997. Dalším milníkem spojeným s elektronickou evidencí tržeb byl rok 2007, kdy měly být zavedeny centrální registrační pokladny s fiskální pamětí, nakonec k tomu však po nástupu vlády Mirka Topolánka z ODS nedošlo, protože tato vláda povinné používání zrušila.

Systém EET byl veřejnosti představen v roce 2015 a o rok později začala povinnost EET platit pro první skupinu podnikatelů, tedy pro restaurace a ubytovací zařízení, od roku 2017 pak byla EET povinná i pro podnikatele ve velkoobchodu a maloobchodu. Od května 2020 měla být EET povinná i pro další podnikatele, konkrétně pro řemeslníky, lékaře, taxikáře, účetní či advokáty, a měla se týkat zhruba 300 tisíc podnikatelů. 

Pozastavení a konec EET

V listopadu roku 2020 vláda rozhodla o odložení všech čtyř fází elektronické evidence tržeb až do 1. ledna 2023. Odložení se týkalo jak podnikatelů z 1. a 2. vlny, kteří museli v uplynulých letech tržby povinně evidovat, tak i podnikatelů ze 3. a 4. vlny, kteří teprve čekali na spuštění EET. Podnikatelé mohli nadále evidovat dobrovolně.

Podle údajů ministerstva financí se projekt EET týkal 201 tisíc povinně evidujících podnikatelů, kteří zaevidovali přibližně 19,2 miliardy účtenek. Ze statistik z března 2022 vyplývá, že stále dobrovolně eviduje cca 53 tisíc podnikatelů, tedy zhruba čtvrtina z původního počtu.

V březnu 2022 vláda schválila ukončení EET od 1. ledna 2023. Vládou schválený návrh nepočítá ani s dalším provozováním systému EET pro dobrovolně evidující podnikatele.

Proč vláda zavedla EET?

Projekt EET byl jedním z klíčových témat Andreje Babiše, který elektronickou evidenci tržeb prosadil jako tehdejší ministr financí za vlády Bohuslava Sobotky z ČSSD. Hlavním cílem EET bylo narovnat podnikatelské prostředí, tedy odstranit nerovné podmínky v konkurenčním boji a omezit daňové úniky. Dalším významným důvodem byl lepší výběr daní. Podle Andreje Babiše EET celkově státu přinesla 35 miliard Kč, a proto se ostře staví proti jejímu zrušení.

Tip Vyřešte požadavky ESG reportingu a zjistěte uhlíkovou stopu své firmy nebo produktu jednoduše v rámci jedné platformy. Klienti ČSOB mají navíc výpočet uhlíkové stopy Scope 1 a 2 u Green0metru zdarma.

Důvody zrušení EET

Současný ministr financí Zbyněk Stanjura uvedl, že se vláda rozhodla v roce 2022 EET zrušit, protože přináší zbytečnou administrativu podnikatelům, které ročně pokladní zařízení a provoz přijde zhruba na 1,5 miliardy Kč. Dodal také, že se ze zákona mohou evidovat jen hotovostní tržby, kterých má být v roce 2025 oproti bezhotovostním platbám jen zhruba pětina.

Jedním z dalších důvodů jsou také vysoké náklady spojené s EET. Počáteční náklady činily zhruba 370 milionů Kč a průběžné náklady se pohybovaly okolo 308 milionů Kč ročně. V průběhu let 2017 až 2020 tak činily náklady ministerstva financí, Finanční správy ČR a Celní správy ČR zhruba 2,17 miliardy Kč.

Stručně
  • Povinnost EET začala v roce 2016 platit pro první skupinu podnikatelů, tedy pro restaurace a ubytovací zařízení, od roku 2017 pak byla EET povinná i pro podnikatele ve velkoobchodu a maloobchodu. Od května 2020 měla být EET povinná i pro další podnikatele, konkrétně pro řemeslníky, lékaře, taxikáře, účetní či advokáty.
  • V listopadu roku 2020 vláda z důvodu pandemie rozhodla o odložení všech čtyř fází elektronické evidence tržeb až do 1. ledna 2023.
  • V březnu 2022 vláda schválila ukončení EET od 1. ledna 2023. Vládou schválený návrh nepočítá ani s dalším provozováním systému EET pro dobrovolně evidující podnikatele.

Zpět