Získejte zákazníka levně a zároveň neotřele. Jak na to?

Každý byznys může mít úspěch, ale musí být viděn. Jednoduchá fráze pro úspěšný marketing, ale jak toho dosáhnout bez nadbytečných nákladů? Marketingový hlavní proud a klasická reklama se orientují především na prostor a kvantitu. Cílem takzvaného guerilla marketingu je naopak upozornit na produkt či službu prostřednictvím nízkých nákladů. Je tedy vhodný nejen pro velké společnosti, ale hlavně pro ty malé.

is43ptuwni-picture24

Jak ho popsal již Jay Conrad Levinson, guerilla marketing představuje nekonvenční nástroj marketingu, kdy nejdražší na tom celém je čas věnovaný nápadu. S malým rozpočtem bojujete proti velkým „korporacím“ na svém území, které dobře znáte.

„Nejčastější a zbytečnou obavou zadavatelů je strach z neznámého a nevyzkoušeného. Navíc jsou zde stále předsudky, že guerilla je sice finančně dostupnější, ale s nejasným dopadem,“

říká komunikační koordinátor Martin Březina ze společnosti Bayer.

Příklad zdařilé kampaně
Pěknou kampaní je případ, kdy se u Milovic našla velká tajemná ledová koule. Nakonec se z toho vyklubal zábor veřejného prostoru a mediální manipulace agentury Outbreak na nápoj Jägermeister. Zpráva se ale objevila téměř ve všech médiích.

Guerilla marketing přitom představuje především schopnost realizovat nápad ve správný čas a na správném místě. To vše lze při správném plánování nastavit jako u kampaní tradičních marketingových nástrojů v podobě tiskové nebo televizní reklamy. „Guerilla marketingové kampaně využívají nejčastěji menší společnosti, kde o realizaci rozhoduje přímo majitel nebo ředitel společnosti,“ dodává Březina.

Z poslední doby lze také zmínit volební kampaň Pirátské strany do Poslanecké sněmovny, kdy s malým rozpočtem získali velký počet voličů. Jeden hlas je vyšel na pár korun, což pak vystihuje podstatu guerilla marketingu.

Proč využít právě guerillový marketing?

Argumenty k využití guerilla marketingu jsou především:

  • jedinečnost okamžiku, která dělá každou akci neopakovatelnou.
  • umožňuje zapojení lidí a člověk byl, je a vždy bude nejlepším nosičem sdělení inspirující ostatní.
  • je vždy na míru produktu či služby společnosti.
  • lze jej propojit se stávajícími klasickými marketingovými nástroji.

Obava není na místě

Guerilla marketing je v posledních letech často prezentován jako šokující způsob upozornění na sebe. Dokonce se údajně nehodí pro serióznější firmy. Podle marketingového specialisty Michala Finty tomu tak ale vůbec není a guerilla se hodí opravdu pro všechny.

„Základem je pečovat o své zákazníky. Důsledně vést jejich evidenci a věnovat se jim. Pak už není problém s nízkými náklady a dobrým nápadem svoji cílovou skupinu zasáhnout,“

říká Finta s tím, že rozhodně podstatou guerilla marketingu není jít za hranici zákona, jak se občas tento styl kampaně prezentuje.

Často ale za ním firmy chodí a požadují namísto nízkonákladové guerilla kampaně virální video, které se pak samo šíří. „Jedná se ale v podstatě jen o součást guerilla marketingu a ze všech způsobů bývá nejméně efektivní, protože jak rychle zasáhne, tak rychle také odezní,“ dodává.

Pokud si nejste nápadem jisti, poraďte se určitě s marketingovým specialistou nebo agenturou, která má s vytvářením kampaní zkušenosti.

Nezdařilá kampaň
Vyhněte se příliš šokujícím kampaním. V poslední době se naštěstí žádná neobjevila, ale v roce 2008 chtěl například jeden český telefonní operátor upozornit na „bombastické služby“. Agentura proto umístila a napojila makety připomínající časované bomby na veřejné hodiny v ulicích Prahy. Není překvapením, že tyto makety poutaly žádoucí pozornost, ale ne zas tak žádoucí reakci. Policejní pyrotechnici, hasiči a další záchranné složky přijímali desítky telefonátů všímavých kolemjdoucích. Nakonec se agentura musela veřejně omluvit a makety odstranit.

Shrnutí

  • základem guerilla marketingu je realizovat nápad ve správný čas a na správném místě
  • guerilla marketing je nevhodný pro obory citlivé na serióznost a složitost sdělení informací
  • pozor u firem s konzervativními zákazníky