Vendor marketing aneb proč v propagaci nezapomínat na dodavatele
Co byste řekli na možnost snížit náklady na marketing, navýšit prodeje a zvýšit loajalitu svých zákazníků? Zní vám to dobře? Pak by vaší pozornosti rozhodně neměl uniknout takzvaný vendor marketing. V následujících řádcích se blíže podíváme na to, co to vendor marketing je a jak funguje.
Co je to vendor marketing?
I přesto, že je v současné době vendor marketing nedílnou součástí marketingových strategií řady firem, a to včetně velkých hráčů jako Sephora, Amazon nebo Alza, řada podnikatelů neví, co si pod tímto pojmem představit. Začněme od slůvka vendor. Za vendory se považují výrobci nebo dodavatelé zboží. Dodavateli mohou být například velkoobchody, distributoři či dovozci nebo také malí výrobci nebo řemeslníci.
Vendor marketing je tedy založený na zkvalitnění spolupráce mezi dodavatelem a prodejcem, ze které by měly benefitovat obě strany. Vaším společným cílem je prodat co nejvíce zboží koncovému zákazníkovi, a když spojíte síly, půjde to lépe.
Jak vendor marketing funguje?
Pokud byste se na vendor marketing podívali očima zákazníka, viděli byste ho takřka všude kolem sebe – při prohlížení bannerů na webových stránkách, na billboardech u silnic cestou z práce i ve výlohách obchodů. Možná jste si i vy někdy při pohledu na takto prezentované zboží pokládali otázku, proč třeba supermarket propaguje právě tento produkt nebo produkty místo konkurence, např. konkrétní značku jogurtu. Odpověď můžete v řadě případů najít právě ve vendor marketingu.
V rámci spolupráce formou vendor marketingu dodavatel poskytne prodejci finanční prostředky na marketingovou podporu svého zboží. Podnikatel se dodavateli „odvděčí“ tím, že jeho zboží upřednostní před zbožím od konkurence. Společně se tyto strany domluví, jak bude kampaň probíhat a s jakým rozpočtem.
Jak ještě může spolupráce s dodavatelem vypadat?
Je třeba říci, že vendor marketing nemusí mít pouze podobu investice do marketingové kampaně. Může spočívat také například v provázání webu podnikatele na objednávkové systémy dodavatele, sdílení dat a informací nebo poskytování rad a vnesení jiného pohledu na věc při tvorbě kampaní.
Jaké jsou výhody vendor marketingu?
V úvodu jsme už nastínili několik výhod, které podnikatelům vendor marketing přináší. Pojďme si hlavní výhody vendor marketingu shrnout:
- Vendor marketing je možností, jak získat větší množství finančních prostředků na marketingové aktivity.
- Ve chvíli, kdy budete mít dostatečný budget na marketing, můžete zvýšit povědomí o své značce, získat nové zákazníky a navýšit prodeje.
- Dodavatelé vám také mohou poskytnout cenné know-how nebo například zlepšit návrhy produktů apod.
- Díky vendor marketingu si s dodavateli vybudujete silné pouto, které je jedním ze základů úspěšného podnikání.
Pro koho je vendor marketing vhodný?
Vendor marketing je vhodný takřka pro jakoukoliv prodejnu nebo e-shop, ať už velký nebo malý, a nezáleží ani na tom, s kolika dodavateli e-shop spolupracuje. Mnohdy se menší e-shopy zaměřují na spolupráci pouze s jedním dodavatelem, aby se dokázaly věnovat všem aspektům vendor marketingu.
Myslete na to, že spolupráce by měla být přínosná pro obě strany a vést k oboustranné spokojenosti. Ideální vendor je spolehlivý, stabilní a je ochotný s vámi pravidelně komunikovat.
Proměňte dodavatele ve své partnery díky vendor marketingu i vy a těžte z výhod, které spolupráce nabízí. A že jich není málo. Úspěšná spolupráce může vést k nárůstu zisků, snížení nákladů i větší spokojenosti zákazníků.
- Za vendory se považují výrobci nebo dodavatelé zboží. Dodavateli mohou být například velkoobchody, distributoři či dovozci nebo také malí výrobci nebo řemeslníci.
- Vendor marketing je tedy založený na zkvalitnění spolupráce mezi dodavatelem a prodejcem s cílem prodat co nejvíce zboží koncovému zákazníkovi.
- Formou vendor marketingu je například poskytnutí finančních prostředků prodejcům na marketingovou podporu svého zboží. Supermarket pak například na svých billboardech propaguje konkrétní značku jogurtu.
- Vendor marketing může také spočívat v provázání webu podnikatele na objednávkové systémy dodavatele, sdílení dat a informací nebo poskytování rad ohledně kampaní.