61. díl: Vánoční večírky a dárky z pohledu daní v roce 2024

Podle průzkumu společnosti Sodexo Benefity v roce 2022 pro své zaměstnance pořádalo vánoční večírek 80 % firem. Plánujete letos vánoční večírek i vy nebo chcete své zaměstnance a obchodní partnery potěšit dárky? V tom případě by vám neměly uniknout daňové změny související s konsolidačním balíčkem, který vstoupil v platnost na začátku roku 2024.

Financial,Adviser,Working,With,Calculator,,Business,Document,At,Office.,Accountant

Co se mění v souvislosti s vánočními večírky?

Novela přinesla upřesnění okruhu daňově osvobozených kulturních a sportovních akcí, které jsou pořádány zaměstnavatelem pro zaměstnance nebo pro jejich rodinné příslušníky. Nově jsou tyto akce, a to včetně akcí s kulturním nebo sportovním prvkem, definovány jako společenské akce pořádané zaměstnavatelem. Konsolidační balíček tímto krokem potvrdil, že dané akce mohou zahrnovat i mikulášskou nadílku, oslavu výročí firmy nebo právě vánoční večírky.

Jednoduše řečeno, zaměstnavatelé mohou i nadále pořádat vánoční večírky bez daňových dopadů na zaměstnance v případě, že jsou tyto akce určeny pro omezený okruh účastníků (zaměstnanci a rodinní příslušníci).

Vánoční večírek pro zaměstnance vs. vánoční setkání pro obchodní partnery

Existuje z pohledu daní rozdíl mezi pořádáním vánočního večírku pro zaměstnance a vánočního setkání pro obchodní partnery? Ano. Náklady na vánoční večírky pro zaměstnance a jejich rodiny jsou osvobozeny od daně z příjmů, zaměstnavatel je tak může hradit bez dodatečných daňových dopadů. Výdaje, které firmy vynaloží na vánoční večírek, však nelze daňově uznat jako náklad, tyto výdaje tak nezmenšují daňovou povinnost firem.

Co se týče vánočních setkání pro obchodní partnery, jsou považována za reprezentativní náklady a není možné je uznat jako daňový náklad, firma si je tedy nemůže odečíst z daní. Zaměstnanci, kteří se vánočního setkání zúčastní, nemají z nákladů žádné daňové povinnosti, zároveň však není možné výdaje odečíst.

Změna spojená s nepeněžním plněním pro zaměstnance

Do roku 2023 platilo, že bylo na straně zaměstnance nepeněžní plnění (např. použití předškolního zařízení nebo poskytnutí knih apod.) osvobozeno od daně z příjmů ze závislé činnosti bez ohledu na poskytnutou výši nepeněžního plnění. Jedinou výjimku tvořily rekreace a zájezdy, které byly osvobozeny pouze do výše 20 000 Kč.

V roce 2024 však došlo ke změně. Nově se na všechny druhy nepeněžních benefitů vztahuje jeden úhrnný roční limit, který pro rok 2024 představuje částku 21 983 Kč. Do tohoto limitu se však nezapočítávají firemní večírky a další firemní akce pro zaměstnance.

Jak je to od roku 2024 s vánočními dárky?

Před platností konsolidačního balíčku byly nepeněžité dary do hodnoty 2 000 Kč ročně osvobozeny od daně z příjmů, toto osvobození však zaniklo. Nově tak veškeré nepeněžité dary, a to včetně vánočních dárků, které zaměstnavatel poskytne zaměstnancům, podléhají zdanění a odvodům na sociální a zdravotní pojištění.

Tip Jste OSVČ, podnikatel, firma, příspěvková organizace či úřad s obratem v bezhotovostních transakcích do 50 tis Kč? Požádejte o platební terminál nebo platební bránu na půl roku zdarma a přijímejte platby kartou. Stačí, když jste posledních 12 měsíců neakceptovali platby kartou a splňujete všeobecné podmínky pro využívání služby akceptace plateb kartou.

Jaký je rozdíl mezi darem a propagačním předmětem?

Darem se rozumí takřka vše, co firma koupí svým zaměstnancům nebo obchodním partnerům, může se jednat například o voucher do e-shopu nebo šperk. Vánoční dary nejsou daňově účinné a účetně se na ně nahlíží jako na ostatní výdaje na reprezentaci.

Na druhou stranu propagační neboli reklamní předměty jsou zákonem o daních z příjmů považovány za daňově uznatelné náklady. Podmínkou je, aby hodnota předmětu nepřekročila částku 500 Kč bez DPH, předmět byl viditelně označený logem firmy a nebyl předmětem spotřební daně. Příkladem předmětů spotřební daně jsou tabákové výrobky a alkohol.

Zrušení osvobození tichého vína

Konsolidační balíček přinesl také změnu v daňové uznatelnosti tichého vína. Dříve měly firmy možnost poskytovat tiché víno jako reklamní nebo propagační předmět do hodnoty 500 Kč bez DPH, přičemž byly tyto náklady daňově uznatelné. Od 1. ledna 2024 však tato možnost zanikla. Firmy už tedy nemohou náklady na tiché víno uplatnit jako daňově uznatelné výdaje.

Stručně
  • Konsolidační balíček, který vstoupil v platnost na začátku roku 2024, přinesl daňové změny i v oblasti vánočních večírků a darů.
  • Do nového ročního limitu na nepeněžní benefity (pro rok 2024 jde o 21 983 Kč) se nezapočítávají firemní večírky a další firemní akce pro zaměstnance.
  • Zaměstnavatelé mohou i nadále pořádat vánoční večírky bez daňových dopadů na zaměstnance v případě, že jsou tyto akce určeny pro omezený okruh účastníků (zaměstnanci a rodinní příslušníci).
  • Výdaje, které firmy vynaloží na vánoční večírek, však nelze daňově uznat jako náklad, tyto výdaje tak nezmenšují daňovou povinnost firem.
  • Vánoční setkání pro obchodní partnery jsou považována za reprezentativní náklady a není možné je uznat jako daňový náklad.
  • Před platností konsolidačního balíčku byly nepeněžité dary do hodnoty 2 000 Kč ročně osvobozeny od daně z příjmů, toto osvobození však zaniklo.
  • Vánoční dary nejsou daňově účinné, na druhou stranu propagační neboli reklamní předměty jsou při splnění podmínek považovány za daňově uznatelné náklady.
  • Daňová uznatelnost tichého vína jako reklamního nebo propagačního předmětu do hodnoty 500 Kč bez DPH 1. ledna 2024 zanikla.