Jak připravit e-shop na vánoční sezónu: Plánování

Proč uvažovat nad vánoční sezónou, když do Vánoc zbývá ještě několik měsíců? Protože je podle odborníků ideální dobou na plánování vánoční sezóny právě léto. Na co všechno je třeba myslet, abyste z předvánočního období vytěžili maximum?

Co všechno je třeba naplánovat?

Není výjimkou, že firmy takzvaně usnou na vavřínech a místo toho, aby měly před Vánocemi všechno pečlivě naplánované, plánují až na poslední chvíli. To však bohužel ve většině případů vede ke zmatkům a často také k nižším ziskům a nespokojenosti zákazníků, kterým například dárek pod stromeček nepřijde včas.

Co byste tedy měli začít plánovat už v létě? Především personální kapacity, skladové zásoby, logistiku a výdaje na marketing.

Dostatek personálu

Máte během vánoční sezóny pětkrát více objednávek než v jiných měsících? A víte, že nedokážete všechny objednávky vyřídit při současném počtu zaměstnanců? Pak byste rozhodně neměli podcenit počet lidí, které budete v nejvytíženějším období roku potřebovat k balení a odesílání zboží nebo k vyřizování dotazů zákazníků.

Nábor brigádníků na vánoční sezónu

Před svátky najímá brigádníky na dočasnou výpomoc řada velkých, středních i malých firem. Například v loňském roce najímal Amazon v Česku více než dva tisíce sezónních pracovníků.

Z důvodu zdražování a inflace je o brigády mezi lidmi čím dál tím větší zájem, a to i mezi zaměstnanými lidmi. Podle průzkumu personální agentury Randstad je pro zájemce o brigádu klíčovým faktorem při výběru sezónní práce flexibilita a výše mzdy, která by se v roce 2022 měla pohybovat mezi 110 až 200 Kč za hodinu.

Kde oslovit brigádníky?

A kde brigádníky sehnat? Nabídku práce můžete vyvěsit na jednom z pracovních portálů, využít některou z aplikací určených k hledání práce nebo nabídku zveřejnit na sociálních sítích. Řadě firem se osvědčila možnost online pohovoru, neformální text inzerátu, krátké video a v neposlední řadě možnost výběru pracovněprávního vztahu.

Předobjednání zboží

Ze statistik z loňského roku vychází, že o Vánocích většina obchodníků dosahuje až trojnásobného obratu oproti běžným dnům. Mnoho velkých firem se na vánoční sezónu připravuje už od června a doplňuje zboží, o které byl největší zájem v předchozích letech. Myslete tedy na to, že zboží je třeba objednat s dostatečným předstihem, aby vás nepředběhla konkurence.

Pravidelně byste měli také aktualizovat skladové zásoby. Pro zákazníky je totiž kromě ceny v období Vánoc důležitá i dostupnost zboží, proto byste měli mít zboží skladem a zajistit co nejrychlejší doručení. Kromě zboží nezapomeňte objednat i potřebný obalový materiál.

Výběr spolehlivého partnera na logistiku

V roce 2021 proběhl výzkum Asociace pro elektronickou komerci, ze kterého vyšlo, že 78 % Čechů plánovalo nakoupit dárky online, ale také že většina zákazníků plánovala dárky nakoupit ve druhé polovině listopadu a během slevových akcí.

Stále však existuje nemalé procento lidí, kteří nakupují dárky na poslední chvíli. A i na ty je třeba myslet a zajistit, aby se k nim zboží dostalo včas. Proto nepodceňte výběr spolehlivého přepravce. Ostatně spokojenost s doručením zboží má obrovský vliv na to, jak lidé značku vnímají.

Uvažujte nad vlastní dopravou zboží

V období vánoční špičky je většina velkých dopravců zahlcená, proto popřemýšlejte i nad možností vlastní expedice. Můžete tak získat zásadní konkurenční výhodu, vzhledem k tomu, že mnohé e-shopy již v polovině prosince negarantují dodání zboží do Vánoc.

Tip
Business kreditka od ČSOB chrání vaše podnikání. Získejte i vy pojištění prodloužení záruky zdarma, bezúročné období až 45 dní či slevu 0,4 Kč/litr paliva v síti EuroOil. Sjednání kreditní karty je zcela zdarma.

Výdaje na marketing

Pokud chcete prodat co nejvíce zboží a docílit úspěšné vánoční sezóny, je třeba věnovat dostatek času a také peněz marketingu. Na co se v případě předvánočního marketingu zaměřit a na základě čeho určit výdaje za marketing?

Specifika vánočního marketingu

Pokud chcete zákazníky oslovit, zaměřte se na správný výběr zboží, které budete propagovat, na vánočně laděnou grafiku i textaci produktů. Zákazníci oceňují pomoc s výběrem dárků. Velmi oblíbení jsou proto nákupní rádci nebo články na blogu s tipy na dárky.

Vzhledem k tomu, že zákazníci hojně nakupují během slevových akcí typu Black Friday, nezapomeňte zvýšené prodeje v tomto období využít ve svůj prospěch. Zákazníky můžete také oslovit nabídkou benefitů, například možností vrácení zboží po Vánocích, garancí dodání do Vánoc nebo dárkem k nákupu. V nabídce e-shopu by neměly chybět vánoční poukazy

Kolik peněz investovat do předvánočního marketingu?

Náklady na marketing se liší firmu od firmy a vždy by měly vycházet ze stanovených cílů konkrétní společnosti. Dobře si spočítejte, kolik peněz se vám vyplatí investovat do jedné dokončené objednávky. Experti radí do marketingu investovat zhruba 10 % z plánované hrubé tržby.

Stručně
  • Už v létě začněte plánovat personální kapacity, skladové zásoby, logistiku a výdaje na marketing.
  • Promyslete, kolik lidí budete v nejvytíženějším období roku potřebovat k balení a odesílání zboží nebo k vyřizování dotazů zákazníků. Nabídku práce můžete vyvěsit na jednom z pracovních portálů, využít některou z aplikací určených k hledání práce nebo nabídku zveřejnit na sociálních sítích.
  • Myslete na to, že zboží je třeba objednat s dostatečným předstihem, aby vás nepředběhla konkurence. Kromě zboží nezapomeňte objednat i potřebný obalový materiál.
  • Nepodceňte výběr spolehlivého přepravce a uvažujte nad vlastní dopravou zboží. Spokojenost s doručením zboží má obrovský vliv na to, jak lidé značku vnímají.
  • Zaměřte se na správný výběr zboží, které budete propagovat, na vánočně laděnou grafiku i textaci produktů. Dobře si spočítejte, kolik peněz se vám vyplatí investovat do jedné dokončené objednávky.

Zpět