6. díl: Vasky: Boty, které pobláznily mladou generaci
Vasky, nejslavnější porevoluční značka českých bot, za níž stojí teprve třiadvacetiletý Václav Staněk, rozšiřuje své portfolio. Po doplňcích a teniskách se chystá letos poprvé nabídnout také dětskou kolekci. Další plány? „Vlastní obchod v Bratislavě. Ale to až příští rok. Letošek beru jako takový stabilizační,“ říká Václav Staněk, který je zvyklý každoročně minimálně ztrojnásobit obrat. Ani rok 2021 v tom patrně nebude výjimkou, už dnes zbrojí na vánoční sezónu a míří k tržbám 350 milionů.
Čím v létě 2021 žije Václav Staněk nejvíce?
Asi Vánocemi 2021. Přestěhovali jsme se do nového logistického centra, vlastně nám po půl roce to předchozí začalo být malé, takže máme nově 2800 metrů čtverečních a naplno naskladňujeme zboží na předvánoční sezónu. V uplynulých letech jsme často nestíhali dodávat ani vyrábět už někdy na konci listopadu, což nás na jednu stranu těšilo, ale samozřejmě to méně těšilo zákazníky a chceme se tomu letos vyhnout. Plus dokončujeme novou kolekci pantoflí, dětských bot a zvažujeme, jak vyrábět speciální řadu bot zcela podle požadavků zákazníků. K tomu se konečně otevřely prodejny, takže si to užíváme a snažíme se je vylepšovat.
Dětská obuv je pro vás zcela nový segment?
Ano, chceme to vyzkoušet. Držíme kvalitu, takže cena nebude nejnižší, jak je u dětské obuvi časté, ale přesto jsme si řekli, že chceme do tohoto segmentu dodat naše kvalitní boty. První páry představíme v srpnu a stihneme zase podzimní trh. Momentálně máme připravenou pro děti kolekci jaro, léto, tedy polobotky a tenisky především na suchý zip.
Co je pro vás nejdůležitější typ obuvi?
Farmářky. S těmi jsme začínali a ty se každoročně v zimě a před Vánoci vracejí. Máme samozřejmě také polobotky, loni jsme uvedli na trh tenisky. Ty se vyrábějí ve Štítném kousek od Zlína nebo tady v bývalém Svitu.
Na kolika místech Česka teď boty vyrábíte?
Na čtyřech. Plus máme jednu výrobnu na doplňky jako jsou peněženky. Klíčová je firma mého otce Flexiko, v níž vyrábíme přibližně 25 procent celkového objemu bot. Ale jinak se vlastně všechny naše boty dělají na Moravě.
Co znamená, že uvažujete o výrobě bot přímo podle přání zákazníka?
Jde nám o vizuální design. Každý si bude moci navrhnout svou botu včetně barev, střihů a složení materiálu. Uzpůsobujeme tomu designérské oddělení a zkusíme, jestli to ve větším objemu vůbec půjde vyrábět. Ale je to směr, kterým chceme jít, těším se na to. Ve finále si zákazník bude moci nakreslit vlastní botu a my ji pro něho vyrobíme.
Jak jste spokojený s vývojem prodejů doplňků?
Jsem a mám radost, že jsme na Moravě našli skvělou výrobu na opasky a peněženky. Zákazníci to ocenili, byť jde o hodně vánoční zboží. Loni se nám sezóna s nimi výjimečně podařila a rostou podobně jako prodeje bot. Takže chceme doplňky stále rozšiřovat, ale corebyznys samozřejmě zůstanou boty.
Chystáte nějaký nový obchod?
Ano, od srpna budeme otevírat nový obchod v centru Brna na ulici Starobrněnská. Ten původní už nevyhovoval. Máme také prodejnu v Nové Karolině v Ostravě, pak na Tržnici ve Zlíně a vlajkovou lodí jsou pak pražské Příkopy. Je doba covidová, takže jsme s další expanzí opatrnější. Příkopy jsme měli otevřené od loňského listopadu asi 25 dní a pak jsme museli na měsíce zavřít. Samozřejmě s tím, že nájemné běželo dál a navíc jsme nedosáhli ani na pomoc státu, protože jsme otevřeli v době covidové. Příští rok bychom ale chtěli vstoupit do Bratislavy. Na Slovensku už podnikáme, ale jen přes lokalizovaný e‑shop.
Jak jste prošli covidem?
Vyrostli jsme třikrát. Ale samozřejmě to stálo spoustu peněz a úsilí. Nejtěžší na tom byla asi ta nejistota, jak se bude všechno vyvíjet. Obchody se otevíraly a zavíraly v řádu týdnů, museli jsme vždy zorganizovat vše kolem a pak to bylo zase jinak. Rozdali jsme také deset tisíc roušek.
Když říkáte, že jste vyrostli třikrát, co to znamená řečí čísel?
V roce 2019 jsme měli 35 milionů korun tržeb s DPH a loni jsme končili na 120 milionech. A dařilo se i dalším firmám, v nichž mám podíl. Výrobce dřevěného nábytku Wuders vyrostl ze 2,5 milionů na 35 milionů. Tedy více než desetkrát. Z toho jsem měl radost, to byla hezká stabilizace. Batohy Bagind zase poskočily ze 14 na 55 milionů, tedy stejně jako boty asi třiapůlkrát. Letos bychom pro všechny firmy chtěli opět přidat aspoň trojnásobek.
Vasky by tedy měly mířit někam na 400 milionů?
Ano, takových 350 milionů korun by mělo být reálné. Byť nám pořád ještě chybí nějaké kapacity (smích). Za poslední dva tři měsíce ale přes e‑shop děláme stejný obrat jako loni za celého tři čtvrtě roku. E‑commerce roste opravdu raketově. Sklady jsou ovšem opravdu magie. Mít stále dostatek nejžádanějších modelů v nejžádanějších velikostech, to se pořád učíme.
Jak odpočíváte?
Jako bývalý atlet pořád rád běhám a pouštím si k běhu podcasty. Jinak samozřejmě kamarádi, rodina a filmy. A jsou samozřejmě období, kdy se odpočívat nedaří.
Jak vám pomáhá v byznysu ČSOB?
Spolupracujeme s ní od počátku podnikání a nejvíce poslední dobou řešíme především financování zásob. Důležité je, že rozumí našemu byznysu, takže nám pomáhají překlenovat potřeby cash‑flow.
Jakou máte vizi pro Vasky na další dva tři roky dopředu?
Co nejvíce škálovat produkty a výrobní kapacity, abychom mohli pořád rychle růst a udržet si zároveň kvalitu. Pořád si věřím, že i v dalších letech bychom mohli každoročně aspoň zdvojnásobit obrat a prodeje. Určitě Vasky bude vždy prémiová kvalitní značka, byť přemýšlím o tom, jak dělat levnější boty. To by pro nás znamenalo, že bychom sáhli po levnějším materiálu, z kvality výroby určitě ustupovat nebudeme. Když nahradíte kůži třeba textilem, tak samozřejmě můžete prodávat levněji.
Změnil byste značku pro levnější obuv?
To určitě ne. Vasky mohou být levnější díky látkové botě, ale bude vždy stejně kvalitní.