Tvorba kvalitního loga je prvním krokem v budování silné značky

Logo je základním prvkem vaší vizuální identity a do značné míry určuje, jak je vaše značka vnímána veřejností. Tvorbu loga proto rozhodně neuspěchejte a vsaďte na zkušené profesionální grafiky. Investujete totiž do tváře vaší značky, která vás bude prezentovat po mnoho let.

Graphic,Designer,Working,In,Office
Obsah

Význam loga pro vaše podnikání

Logo není pouze piktogram na webu či letáku. Je to klíčový prvek vaší vizuální identity, a tedy značky. A hodnotná značka zvyšuje cenu zboží a služeb. Kvalitně navržené logo vám pomůže oslovit nové zákazníky a upevnit pozici na trhu.

Logo je základním stavebním kamenem vašeho brandu i celého marketingu. Často je to ta první věc, kterou vaši zákazníci vnímají, a proto je klíčové pro utváření prvního dojmu. U vašich stávajících zákazníků logo zase pomáhá posilovat důvěru a loajalitu.

Zkušený grafik by se před samotným návrhem loga měl důkladně seznámit s vaší společností, nabídkou zboží a služeb, vizí, cílovou skupinou i konkurencí. Na základě těchto informací by měl přistoupit k výběru barev pro vaši značku, fontu, tvarů, kompozice a samotného designu. Logo může být čistě obrazové, textové nebo kombinované.

Jaké by tedy mělo být logo, které vám pomůže oslovit nové zákazníky a budovat s nimi dlouhodobý vztah?

Spojeno s předmětem vašeho podnikání

Logo má samozřejmě informační funkci, skrze logo se představujete veřejnosti. Proto musí zrcadlit, kým jste, co děláte a komu své produkty či služby nabízíte. Z loga by mělo být okamžitě patrné, v jakém segmentu se pohybujete a kdo je vaší cílovou skupinou.

Spojeno s vašimi hodnotami

Logo podprahově komunikuje nejrůznější emoce a hodnoty, ať už pomocí barev, tvarů či vyobrazených symbolů. Ujasněte si tedy, jak chcete působit a jaké asociace chcete logem vyvolat. Pomůže vám, když si definujete archetyp značky

Atraktivní pro cílovou skupinu

Lidé jsou v dnešní době zahlceni vizuální komunikací značek. Jak tedy docílit toho, aby si všimli právě vašeho loga a ztotožnili se s ním? Tak, že bude vaše logo nápadité a bude odrážet estetické cítění vaší cílové skupiny i aktuální grafické trendy.

Unikátní

Bez ohledu na to, v jakém oboru podnikáte, logo vás musí jednoznačně odlišit od konkurence. Pokud by bylo vaše logo zaměnitelné či podobné, zmatete tím zákazníky a můžete je i nechtěně „poslat“ ke konkurenci. Zaměnitelné logo je navíc považováno za nekalou soutěž, za což vám hrozí žaloba.

Zapamatovatelné

Logo by mělo být dostatečně výrazné a srozumitelné, aby si jej zákazník zapamatoval již po pár zhlédnutích a hned si jej spojil s vaší firmou, produkty a službami. Logo člověk obvykle vnímá jenom zlomek vteřiny, a proto se vyhněte složitým návrhům.

Nadčasové

Nezapomeňte, že nejen designové trendy, ale i vaše firma se může zásadně proměnit. Snažte se proto zvolit takové logo, které bude dobře komunikovat i po rozšíření nabídky či změně lokality vaší firmy, případně bude snadno přizpůsobitelné pro nové trhy nebo zboží.

TipČSOB Online konfigurátorem podnikatelských financí získáte nabídku přímo pro své podnikání, ať už se jedná o financování vašeho podnikání, zhodnocení vkladů či zkrátka vše kolem financí. Žádost vyřídíte rychle a online. Od začátku jednáte přímo se zkušeným bankéřem pro firmy a podnikatele.

Jak s logem strategicky pracovat?

Kvalitně navržené logo je pouze začátek. Aby plnilo svůj účel, musíte jej správně používat.

Umístění loga

Logo by mělo být umístěno všude tam, kde přicházíte do kontaktu se svými zákazníky a obchodními partnery. Samozřejmostí je jeho použití na webových stránkách, sociálních sítích či v inzerci, nezapomínejte však ani na kancelářské dokumenty, smlouvy, vizitky či podpisy v e-mailech.

Logo je také nezbytnou součástí vašich produktů, může se objevit na obalech, reklamních předmětech či v prodejnách. 

Grafický manuál

Grafický manuál slouží k tomu, aby bylo logo vždy používáno jednotně a správně, a zpravidla vám jej grafik dodá společně s logem. Součástí grafického manuálu jsou tak například pravidla pro umístění loga (minimální a maximální velikost, požadavky na rozlišení či ochranná zóna), barevné schéma, použité fonty apod., ale také příklady nevhodného použití loga.

Grafický manuál důsledně dodržujte – i nepatrná odchylka, například jiný barevný odstín, poškozuje vaši značku.

Ochranná známka

Registrace ochranné známky sice není povinná, avšak abyste se vyhnuli sporům s konkurencí či neoprávněnému používání loga (např. v hanlivém kontextu), důrazně ji doporučujeme. Návrh na zápis ochranné známky přijímá Úřad průmyslového vlastnictví (ÚPV). Registrace vám poskytne výlučné právo na užívání daného označení v obchodním styku.

Stručně
  • Logo je klíčovým prvkem vaší vizuální identity, a tedy značky. A hodnotná značka zvyšuje cenu zboží a služeb.
  • Zkušený grafik by se před samotným návrhem loga měl důkladně seznámit s vaší společností, nabídkou zboží a služeb, vizí, cílovou skupinou i konkurencí.
  • Logo má samozřejmě informační funkci, a proto musí zrcadlit, kým jste, co děláte a komu své produkty či služby nabízíte.
  • Logo podprahově komunikuje nejrůznější emoce a hodnoty. Ujasněte si tedy, jak chcete působit a jaké asociace chcete logem vyvolat.
  • Logo by mělo být zapamatovatelné, srozumitelné, nápadité a odrážet estetické cítění vaší cílové skupiny i aktuální grafické trendy.
  • Bez ohledu na to, v jakém oboru podnikáte, logo vás musí jednoznačně odlišit od konkurence.
  • Snažte se zvolit takové logo, které bude snadno přizpůsobitelné pro nové trhy nebo zboží.
  • Logo by mělo být umístěno všude tam, kde přicházíte do kontaktu se svými zákazníky a obchodními partnery.
  • Při používání loga důsledně dodržujte grafický manuál a zvažte registraci ochranné známky.