24. díl: TOP 10+1 trendů v digitálním marketingu pro rok 2022
Digitální marketing je nejdynamičtější oblastí propagace vůbec a mnohdy je těžké se v novinkách zorientovat. Pokud ale víte, jak na to, může vám přinést skvělé výsledky za poměrně málo peněz. Držet krok s trendy se tedy rozhodně vyplatí. Podívejte se, co bude hýbat světem online propagace v roce 2022 a buďte o krok napřed před konkurencí.
SEO: Tvořte obsah, kterému rozumí lidé i vyhledávače
V oblasti SEO neboli optimalizace pro vyhledávače se v roce 2022 žádná velká změna neočekává, fungují stále stejné principy. Hlavní je i bude tvořit kvalitní, originální a užitečný obsah, který mají rádi jak lidé, tak i vyhledávače. A jak zjistit, jaký obsah tvořit?
- Zkuste se vcítit do role zákazníka a pochopit, jaká potřeba ho přivedla k vašim produktům či službám.
- Skvělým podkladem jsou třeba dotazy klientů, dotazníky spokojenosti, data ze zákaznické linky apod.
- Texty připravujte na základě analýzy klíčových slov a dat z vyhledávačů. Tyto informace vám řeknou, jaké fráze a témata lidé ve vašem oboru vyhledávají. Na základě toho pak můžete vytvořit vhodný obsah s odpověďmi.
Komunikujte se zákazníky autenticky a osobně
Digitalizace podnikání má celou řadu výhod, ale také jednu velkou nevýhodu: z prodeje se vytrácí osobní kontakt, a ten lidé – obzvláště v době pandemie – postrádají. Stále důležitější proto je komunikovat i v online světě osobně a autenticky. Chybu rozhodně neuděláte, pokud budete své zákazníky vždy oslovovat jménem, v komunikaci se budete podepisovat nebo k větší zakázce přiložíte ručně podepsané poděkování.
Autentické obsahy zároveň skvěle fungují na firemních blozích a sociálních sítích. Nechte své zákazníky nahlédnout do zákulisí vašeho provozu, představte své zaměstnance, natočte novoroční zdravici z vaší dílny nebo skladu… Fantazii se meze nekladou a s dokonalostí si hlavu lámat nemusíte. Neprofesionální, ale zábavné a originální video na internetu rozhodně upoutá pozornost.
Vsaďte na video a audio obsah
Nezůstávejte pouze u textového obsahu, svůj růst stále zažívá i video a audio obsah. Třeba s podcasty se poslední dobou v České republice doslova roztrhl pytel. Byť vám podcast nepomůže v SEO, vyplatí se do něj investovat – jde totiž o technicky i finančně nejméně náročný marketingový kanál.
Kvalitní podcasty jsou perfektním doplňkem tradičních firemních blogů nebo videí. Ovšem pozor: do tvorby podcastu se pouštějte pouze v případě, že máte zajímavý obsah a dokážete udržet pravidelnou frekvenci. Jinak by vaše snaha mohla vyjít vniveč.
NÁŠ TIP: Přečtěte si náš článek o tom, jak vytvořit podcast krok za krokem.
Zazařte perfektně optimalizovaným webem
Z důvodu pandemie se množství firem přesunulo do online prostředí. V takto velké konkurenci vyhrají firmy s lepší nabídkou, ale i s přívětivější webovou stránkou, která funguje zejména na mobilu stoprocentně. Pomalé načítání, nefunkčnost webu či špatné zobrazení na mobilu totiž během vteřiny odradí zákazníka, kterého jste pracně na váš web přivedli.
Zaměřte se zejména na rychlost a použitelnost vašeho firemního webu na mobilních zařízeních. Neopomíjejte tedy optimalizaci právě pro tato zařízení. Tzv. core web vital metriky jako CLS nebo LCP tak budou hrát čím dál větší roli.
Při linkbuildingu hledejte skutečné propojení
Při získávání odkazů (linkbuildingu) je dobré vychytávat metody, které jsou přirozené pro roboty vyhledávačů, ale také obohatí čtenáře a později zákazníka. Odkazy tedy musí být relevantní na různých úrovních, zapadnout do celého webu, konkrétní stránky, obsahu i věty.
Nejde o žádnou převratnou novinku, přesto je dobré si připomenout, že klíčem k úspěšnému linkbuildingu je skutečné propojení subjektů, které si jsou přínosem navzájem ve skutečném byznysu. Firmy na svém webu musí vytvářet užitečný obsah, díky čemuž mají možnost získávat přirozené odkazy z externích webů. Tím současně pracují na svém brandu a rozvíjí značku na internetu.
Vyšší ochrana uživatelů, méně dat pro firmy
Legislativa je v oblasti e-commerce stále přísnější a ochrana dat na internetu posiluje i letos. Největší změnou, která je platná od ledna 2022, je povinnost pro provozovatele webů ukládat cookies pouze s aktivním souhlasem návštěvníků. Jak se na tuto změnu připravit v praxi zjistíte v našem článku Novela zákona: Jak by měla vypadat cookie lišta od 1. 1. 2022.
Z pohledu vlastníka webu, blogu, marketéra nebo obchodníka tato změna znamená ztrátu velké části i teď anonymních dat, a tím pádem i nemožnost retargetovat reklamy, vyhodnocovat kampaně nebo vytvářet statistiky o návštěvnících webu v Google Analytics. Jak tedy budeme interpretovat data, když je nebudeme mít? Lze očekávat, že do hry vstoupí další platformy, které budou data doplňovat, například formou konverzního modelování apod.
Do PPC kampaní zapojte vizuální formáty
Při vytváření kampaní na Google zapojte grafické formáty s použitím videí a obrázků. Nezapomeňte na shopping kampaně – jde o vizuální formát Google Ads kampaní pro vyhledávání, který v sobě kombinuje text a obrázek konkrétního produktu. Uživatel tak na první pohled vidí cenu, produkt i základní popis.
Význam shopping kampaní se zvyšuje a stále větší počet uživatelů při vyhledávání na Googlu prioritně kliká právě na výsledky shopping kampaně. V roce 2022 se také můžeme těšit na nové možnosti využití videa v reklamním prostoru.
Automatizace a umělá inteligence
V roce 2022 lze očekávat větší důraz na PPC kampaně, které využívají automatizaci, umělou inteligenci a big data. Jde například o smart kampaně s větším vlivem umělé inteligence (AI) při optimalizaci.
Zapojte do kampaní také strategie chytrých nabídek, které využívají strojové učení a pomůžou vám dosáhnout stanovených cílů jednodušeji. Jako všechno, nebude to fungovat na 100 %, ale rozhodně to stojí za zkoušku.
Prodávejte na Facebooku a Instagramu
Označování produktů ve fotkách i videích se stává zajímavým způsobem, jak prodávat prostřednictvím sociálních sítí a lze předpokládat, že tato funkce bude každým rokem běžnější a propracovanější. Jak?
Z Facebooku a Instagramu se již staly platformy pro přímý prodej produktů (in-stream shopping). Facebook navíc plánuje zapojit i vlastní platební metodu Facebook Pay či vlastní digitální měnu. Tato sociální síť momentálně experimentuje i s live-stream shopping, tedy živým video streamem, v rámci kterého prodejci prezentují své produkty, odpovídají na dotazy a zákazníci si mohou jednoduše dané produkty přímo přes Facebook zakoupit. Jde o skvělou možnost, jak si udržet osobní kontakt se zákazníky i v době pandemie.
Nové sociální sítě na vzestupu
Kromě Facebooku a Instagramu byste měli svoji pozornost zaměřit i na další sociální sítě. Zejména nejmladší generaci nejlépe oslovíte na TikToku – platformě pro sdílení krátkých videí, která je momentálně nejrychleji rostoucí sociální sítí na světě a mezi uživateli do 30 let jde dokonce o nejpoužívanější sociální síť vůbec. Pokud tedy máte zákazníky z řad lidí narozených po roce 1990 a dokážete vytvářet zábavná videa, pusťte se do toho.
Kromě nových sítí je také vhodné zamyslet se i nad tím, zda nezapojit do své marketingové strategie i nějakou starší, dosud opomíjenou. Příkladem může být LinkedIn, který je skvělým nástrojem marketérů zejména v B2B. LinkedIn je v ČR relativně málo používaný, což ovšem znamená, že je zde velká šance zaujmout a zaplnit prostor.
Bonusový tip na závěr: nenechte se uchvátit řečí čísel
Dnes máme k dispozici spoustu zajímavých nástrojů, které nám udávají různé metriky, podle kterých se řídíme. Čísla vám toho sice řeknou hodně o výkonu vaší kampaně, ale neřeknou vám téměř nic o vašem vztahu se zákazníkem, o výjimečnosti vašeho produktu nebo o customer experience neboli zážitku z nakupování.
V dnešní době je těžší než kdy dříve udržet si opravdu plnohodnotný vztah se zákazníkem. A pokud je něco, do čeho se opravdu vyplatí investovat i v roce 2022, tak je to právě tento vztah – nevyčíslitelný, neměřitelný, ale ze všeho nejhodnotnější.