7+1 tipů pro podnikání v ubytovacích službách

Mít vlastní penzion či hotel je snem řady lidí. Jedná se však o velmi konkurenční obor, v němž není snadné uspět. Zařídit pár hezkých pokojů a čekat na hosty jednoduše v dnešní době nestačí. Přinášíme vám 7+1 tipů, které vám pomůžou se prosadit.

Receptionist,And,Businesswoman,At,Hotel,Front,Desk

Jděte s dobou 

V dnešní době by už měla být snadná a rychlá online rezervace samozřejmostí. Nutnost ověřování dostupnosti telefonicky nebo e-mailem řadu hostů od ubytování odradí. Většina lidí totiž chce ihned vědět, zda je vybrané ubytování v konkrétním termínu dostupné, a na pár kliků ho rezervovat i uhradit. Nikdo nechce ztrácet čas složitým dohledáváním informací a čekáním na potvrzení rezervace. 

Ubytovaným hostům poté nabídněte možnost platby kartou a Wifi zdarma. Jde o minimální standard, bez něhož se v dnešní době neobejde žádné ubytovací zařízení.

Malé změny, které udělají velkou parádu

Dosluhuje vám vybavení hotelových pokojů? Zasloužilo by si vaše ubytovací zařízení generální rekonstrukci? Odrazuje čím dál víc hostů stáří nábytku? Nezoufejte, i finančně nenáročné úpravy mohou zásadně zlepšit komfort a celkový dojem z vašeho penzionu.  

  • Kuchyň: I starší hotel může uspět v konkurenci, pokud hostům nabídne nadstandardní stravování. Najměte kvalitní kuchaře a specializujte se na určitý typ kuchyně. Vsadit můžete i na zážitkovou gastronomii nebo výrobu a prodej vlastních produktů.
  • Wellness centrum: Pořízení sauny a vířivky není drahá záležitost. Pokud se navíc domluvíte na spolupráci s místními maséry nebo kosmetičkami, vybudujete tak plnohodnotné wellness centrum.   
  • Glamping: Luxusní stanování je hitem dnešní doby. Pořízení glampingových stanů je finančně, administrativně i časově mnohem méně náročné než velká rekonstrukce či stavba penzionu. Cena ubytování v glampingu je přitom srovnatelná s cenou ubytování ve 4hvězdičkových hotelech.   

Vybavení hotelového pokoje pro maximální komfort

Ať už vaši hosté cestují za prací nebo zábavou, chtějí se u vás především kvalitně vyspat. Základem každého pokoje je proto kvalitní hotelová postel. Jak zajistit všem hostům s různými nároky ten nejpohodlnější odpočinek?

Volte odolné matrace střední tvrdosti, které vydrží každodenní používání. Vhodný je také čalouněný rám postele a vysoké čelo pro vyšší komfort. Důležitý je výběr pohodlných polštářů a přikrývek, které snesou opakované praní. Kvalitní ložní prádlo z příjemného materiálu jako damašek potěší každého hosta.

K odpočinku poslouží pohodlná křesla nebo malé gauče. Nezapomeňte ani na kvalitní osvětlení v podobě lustrů a nočních lampiček. Zatemňovací závěsy pak pomohou vytvořit tmavé prostředí pro kvalitní spánek.

Nabídněte něco navíc  

Kolik lidí, tolik chutí. To platí nejen o jídle, ale i dovolené. Někdo chce relaxovat v luxusní vířivce, jiní touží po dobrodružství nebo sportovním vyžití. Žádný hotel nedokáže uspokojit různorodá očekávání hostů, a proto se snažte své služby přizpůsobit konkrétním cílovým skupinám. Buďte originální a volte takové služby, které nenabízí žádný jiný hotel v okolí. Poskytujte raději méně, ale opravdu kvalitních služeb – a hlavně takových, kterým rozumíte.

Máte například prostornou zahradu? Pak vybudujte jednoduché hřiště, kočárkárnu a vnitřní hernu. A pokud k tomu přidáte ještě službu hlídání dětí, nebudete mít o hosty z řad rodin nouzi. Máte v okolí cyklostezky nebo rybník? Nabídněte svým hostům možnost zapůjčení kol a elektrokol, paddleboardů nebo rybářského načiní. 

Pokud toho okolí mnoho nenabízí, existuje řada aktivit, které můžete nabídnout přímo na svém pozemku. Řadu hostů nalákáte například na beachvolejbalové hřiště, tenisové kurty nebo kontaktní minizoo

Zaměřte se na období mimo sezónu

Většina ubytovacích zařízení je v hlavní sezóně plně vytížená, ale mimo sezónu zeje prázdnotou. Využijte toto období a nabídněte své pokoje pro skupinové pobyty. Zaměřit se můžete na:

  • kluby seniorů,
  • školy a školky,
  • sportovní oddíly,
  • firemní klientelu apod. 

Skupiny většinou požadují ubytování mimo sezónu a během pracovního týdne, takže mohou pokrýt sníženou poptávku ze strany běžné klientely v tomto období.

Nezapomeňte ale, že skupiny většinou požadují slevy a také specifické vybavení. Senioři například budou očekávat bezbariérový přístup, dětské skupiny hřiště, sportovní oddíly sportoviště a firmy konferenční místnost s prezentační technikou. 

Tip Potřebujete finanční prostředky pro rozvoj svého podnikání nebo zajištění provozních nákladů? S úvěry ČSOB nejste na podnikání sami. Půjčte si až 10 mil. Kč se zvýhodněnou sazbou od 6,9 % p. a.

Zaujměte fotkami a recenzemi 

V případě ubytovacích služeb prodávají především dvě věci – a to vizuální komunikace a reference od předchozích hostů. Dbejte proto na profesionální fotografie, které zaujmou na první pohled. Mějte na webu fotoprezentaci interiérů včetně koupelny a jídelny, exteriéru, nabízených služeb, ale také třeba zajímavostí v okolí. 

Své hosty proaktivně požádejte o recenze po skončení pobytu. Můžete jim poslat výzvu e-mailem nebo na možnost zanechání recenze upozornit poutavým letáčkem přímo na pokoji. Na negativní recenze přiměřeně reagujte – nikdy je nenechejte bez reakce, ale ani se stížnosti nesnažte bagatelizovat. Vhodná reakce by měla obsahovat omluvu, vysvětlení a návrh nápravy.    

Jak oslovit klienty? Jednoznačně online 

Do vašeho ubytovacího zařízení chcete pravděpodobně nalákat lidi z celé republiky a ideálně i ze zahraničí. Off-line reklama v podobě billboardu nebo inzerce v lokálním měsíčníku vám tak bude málo platná. Zaměřte se na digitální marketing a kvalitní webovou prezentaci

Nezapomeňte na spolupráci s portály

V dnešní době je zásadní být viditelný na relevantních ubytovacích platformách. Kromě vlastního webu byste měli zvážit spolupráci s portály zaměřenými na ubytování, jako je například Regiontourist.cz, který vám pomůže oslovit nové zákazníky a rozšířit váš dosah. Hosté tak budou mít více možností, jak vás objevit a zarezervovat si pobyt přímo prostřednictvím ověřených ubytovacích portálů.

Naprostým základem je také pečlivě vyplněný profil na různých online platformách, jako je např. Booking.com. Podle dat Českého statistického úřadu bylo v roce 2022 v ČR prostřednictvím těchto portálů realizovaných 6 milionů přenocování a jejich podíl neustále roste. 

Kromě toho můžete využít i PPC reklamu a sociální sítě – nezapomeňte ovšem na vhodné zacílení kampaní podle vaší cílové skupiny. Pokud se zaměřujete na klientelu z řad mladších lidí, velkou službu vám může udělat influencer marketing.  

Vše je nakonec o lidech… 

A to nejdůležitější na konec: přístup zaměstnanců k hostům je klíčem k úspěchu každého ubytování. Příjemné vystupování, vstřícnost a komunikace mohou kompenzovat i nedostatky např. v kvalitě vybavení. Kromě kvalifikace, komunikačních dovedností a znalosti cizích jazyků se zaměřte i na motivaci zaměstnanců. 

Vaši zaměstnanci jsou tváří vašeho ubytovacího zařízení, a proto byste jim měli poskytnout takové pracovní podmínky, aby se sami chtěli podílet na rozvoji vašeho podnikání a budování dobrého jména vašeho hotelu či penzionu.   

Stručně
  • V dnešní době by už měla být snadná a rychlá online rezervace samozřejmostí. Ubytovaným hostům poté nabídněte možnost platby kartou a Wifi zdarma.
  • Vsaďte na finančně nenáročné úpravy, které mohou zásadně zlepšit komfort a celkový dojem z vašeho penzionu. Nabídněte např. nadstandardní stravování, wellness centrum nebo glamping.
  • Ať už vaši hosté cestují za prací nebo zábavou, chtějí se u vás především kvalitně vyspat. Základem každého pokoje je proto kvalitní hotelová postel.
  • Žádný hotel nedokáže uspokojit různorodá očekávání hostů, a proto se snažte své služby přizpůsobit konkrétním cílovým skupinám. Využijte období mimo sezónu a nabídněte své pokoje pro skupinové pobyty.
  • V případě ubytovacích služeb prodávají především dvě věci – a to vizuální komunikace a reference od předchozích hostů. Zaměřte se na digitální marketing a kvalitní webovou prezentaci.
  • Přístup zaměstnanců k hostům je klíčem k úspěchu každého ubytování. Kromě kvalifikace, komunikačních dovedností a znalosti cizích jazyků se zaměřte i na motivaci zaměstnanců.