22. díl: Proč jsou srovnávače zboží pro e-shopy důležitým marketingovým nástrojem?
Marketingoví specialisté se shodují na tom, že jsou internetové srovnávače zboží jedním z nejúčinnějších marketingových nástrojů. Díky nim můžete oslovit tisíce potenciálních zákazníků a navýšit počet objednávek. Proč inzerovat na srovnávačích zboží a na jakých z nich by vaše zboží nemělo chybět?
Co jsou srovnávače zboží
Jak už název srovnávače zboží napovídá, jedná se o webové stránky, které shromažďují nabídky různých prodejců na internetu a porovnávají je. Nabídky se nesrovnávají jen z hlediska ceny, ale také dostupnosti daných produktů, hodnocení zákazníků nebo třeba bonusů k nákupu. Existují klasické srovnávače zboží, které srovnávají zboží nejrůznějších kategorií, a také ty specializované, jež se zaměřují na konkrétní nabídku, například oblečení nebo nábytek.
Komu se srovnávače zboží vyplatí?
Srovnávače zboží obvykle informace o produktech získávají z dat, která jim poskytnou e-shopy. A jakým e-shopům se vyplatí na srovnávačích inzerovat? Téměř všem e-shopům nabízejícím zboží, které má i konkurence. Srovnávače jsou totiž jednou z nejlepších cest, jak zákazníky přivést na váš e-shop, vzhledem k tomu, že ty největší měsíčně navštěvují miliony potenciálních zákazníků, kteří už se pro daný produkt rozhodli. Průměrné náklady na získání jedné objednávky navíc nejsou nijak vysoké.
Jak inzerovat na srovnávačích zboží?
Inzerce na srovnávačích zboží je poměrně jednoduchá. Nejdříve se musíte zaregistrovat u vámi zvoleného srovnávače a propojit ho se svým e-shopem. Propojení srovnávače s e-shopem probíhá prostřednictvím XML feedu, tedy datového souboru s informacemi o zboží, který váš e-shop generuje. Tento feed obsahuje informace o daném zboží, jež zahrnují název zboží, popis zboží, obrázek nebo také skladovou dostupnost. Tento soubor vyhledávač pravidelně načítá, takže přináší aktuální informace.
Být na srovnávačích nejlevnější?
Cílem každého e-shopu je dostat své zboží na přední pozice ve srovnávačích. Jak toho dosáhnout? A je nejlevnější cena automaticky zárukou úspěchu?
I přesto, že se srovnávače zaměřují zejména na ceny zboží, není nejnižší cena tou nejlepší strategií. Některé srovnávače, mezi něž patří i Heureka.cz, totiž nenabízí jen nejlevnější produkty, ale dávají přednost produktům e-shopů, které jsou ověřené a mají dobré recenze zákazníků. Na prvních čtyřech místech se proto na Heurece zobrazují e-shopy, které Heureka hodnotí jako důvěryhodné a kvalitní. Srovnávače hodnotí také produkty podle skladové dostupnosti, ceny dopravy, hodnocení uživatelů nebo počtu komentářů.
Platit za inzerci, nebo ne?
I přesto, že některé vyhledávače zboží nabízejí i inzerci zdarma, je třeba říci, že má bezplatná inzerce horší výsledky než inzerce placená. Většině e-shopů se tedy vyplatí do inzerce investovat. Pokud inzerujete poprvé, doporučujeme začít s menšími částkami a následně vyhodnotit, zda se vám investice vyplatila.
Cena inzerce se samozřejmě liší podle toho, o jaký srovnávač zboží se jedná. V případě největšího srovnávače – Heureky se ceny dělí na standardní a sezónní. Ceníky Heureky totiž podléhají sezónnímu zdražení a od 1. 11. do 31. 1. se standardní ceny prokliků navyšují o 25 %. Ceník se také dělí na ceník prokliků z kategorií, ceník prokliků ze satelitů a ceník prokliků z fulltextového vyhledávání, kdy se jedná o jednotnou cenu 2,42 Kč. Na Zboží.cz platíte až za proklik na nabídku vedoucí na váš e-shop, a ne za její zobrazení. Cena se odvíjí od počtu inzerovaných nabídek, kvality XML feedu, sortimentu i nabídnuté ceny za proklik.
Několik statistik o srovnávačích zboží
Podle projektu Česká-ecommerce.cz je nejoblíbenějším srovnávačem Heureka.cz (53 %), Zboží.cz (42 %), Glami.cz (30 %), Hledejceny.cz (3 %) a Srovname.cz (2 %). A u jakých produktů očekávejte nejvyšší ceny za proklik? U podvodních skútrů (15,5 Kč), sad pro údržbu tiskáren (14,9 Kč) a robotických čističů oken (12,7 Kč).
Nejpoužívanější srovnávače zboží
Pojďme si v krátkosti představit zmíněné nejnavštěvovanější české vyhledávače zboží.
Heureka.cz a Zboží.cz
Nejpoužívanější srovnávače na českém trhu vůbec jsou Heureka.cz a Zboží.cz. Heureka byla založena již v roce 2007 a aktuálně je největším cenovým srovnávačem v Evropě. Pokud chcete inzerovat na tomto srovnávači, který v průměru navštíví 5 milionů unikátních zákazníků měsíčně, přijde vám vhod článek Učíme se Heureku. O tom, proč se vyplatí inzerovat na vyhledávači Zboží.cz, který měsíčně navštíví téměř 4 miliony nakupujících, se zase dozvíte zde.
Specializované vyhledávače zboží
Pokud prodáváte nábytek nebo například oblečení a doplňky, rozhodně se vám vyplatí inzerovat na specializovaných srovnávačích. Co se týče módy, neměl by vaší pozornosti uniknout srovnávač Glami.cz, který aktivně pracuje na tom, aby měl vysokou návštěvnost. Dalším oblíbeným srovnávačem módy je Shopalike.cz. A na kterých srovnávačích inzerovat, pokud prodáváte nábytek nebo dekorace? V tomto případě doporučujeme Favi.cz nebo Biano.cz.