13. díl: SEO – jak struktura webu ovlivňuje viditelnost ve vyhledávačích
Chcete být vidět ve vyhledávačích? Jednou z největších chyb je, že tuto formu propagace podnikatelé řeší až poté, co si nový web vytvoří. Při optimalizaci pro vyhledávače je totiž důležitá struktura webu. Pojďme si říct, jak na to.
V předchozím díle našeho seriálu jsme si ujasnili, že analýza klíčových slov je základním kamenem, pokud to myslíme s optimalizací pro vyhledávače vážně. V této fázi na vybraná klíčová slova navážeme a postavíme na jejich základě strukturu webu. Co strukturou webu přesně myslíme? Především uspořádání jednotlivých podstránek, respektive jejich počet.
Představme si, že se chystáme prodávat marmelády z čerstvého ovoce. Z analýzy klíčových slov jsme si vybrali 80 klíčových slov, na která bychom chtěli být nalezitelní ve vyhledávačích. Jednotlivá klíčová slova jsme si rozdělili do logických celků, což v našem případě představují příchutě marmelád dle použitého ovoce. Ukázku můžete vidět na uvedeném obrázku.
Obrázek: Příklad analýzy klíčových slov rozkategorizované dle typu ovoce.
Máme tedy celkem 12 příchutí. A teď se dostáváme k návaznosti na strukturu webu. Pro každou příchuť totiž musíme vytvořit samostatnou stránku, tzv. vstupní stránku (dle anglického landing page). Na každé takové stránce pak bude obsah popisující danou příchuť marmelády. Proč musíme vytvářet pro každou příchuť samostatnou stránku? Kdybychom měli jen jednu obecnou stránku, kde by byly uvedeny všechny příchutě, nebylo by možné efektivně optimalizovat na všechna klíčová slova. Samostatné stránky nám dávají dostatečný prostor vytvořit obsah pro jednotlivé příchutě a využít v nich klíčová slova, která jsme si vybrali. To by na jednostránkovém webu nebylo možné.
Obrázek: Výsledná struktura webu na základě analýzy klíčových slov.
Na obrázku výše můžete vidět, jak jsme na základě vybraných klíčových slov navrhli strukturu nového webu. Na každé stránce s příchutí pak vytvoříme unikátní obsah, kde použijeme jednotlivé varianty klíčových slov. Obsah na každé stránce by neměl být příliš krátký, ale zase ne tak dlouhý, aby odrazoval uživatel od nákupu. Přeci jen hlavní funkcí našeho e-shopu je online prodej. Doporučujeme použít 700-1200 znaků.
Obrázek: Příklady různých variant klíčových slov, které použijeme na podstránce “Jahodové marmelády”.
Závěrem
Jak jsme si řekli už v úvodu, plánujete-li nový web, podívejte se na hledanost klíčových slov ještě předtím, než web dokončíte. Právě klíčová slova často mohou strukturu webu výrazně ovlivnit.