Připravte své podnikání na Black Friday včas a vytěžte z něj maximum
Black Friday – akce, která je pro obchodníky napříč celým světem jedním z největších nákupních dnů v roce. Ostatně, věděli jste, že ve srovnání s běžnými nákupními dny během akce Black Friday celosvětově roste prodej o 663 %? Toto vysoké číslo je důkazem toho, že se obchodníkům opravdu vyplatí do akce zapojit.
Co je to Black Friday?
Black Friday neboli Černý pátek označuje den, během kterého prodejci napříč různými odvětvími nabízejí zákazníkům výrazné slevy a bonusy na své produkty či služby.
Kdy je Black Friday 2023?
Black Friday každoročně připadá na čtvrtý listopadový pátek. Pokud se do tohoto „nákupního svátku“ chcete zapojit i vy a zvýšit své tržby, zapamatujte si, že v letošním roce připadá na 24. listopad 2023.
I přesto, že původně se jednalo pouze o jednodenní akci, dnes je poměrně běžné, že Black Friday u některých obchodníků trvá několik dnů, případně dokonce i několik týdnů nebo celý měsíc.
Kde se Black Friday vzal?
Black Friday pochází z Ameriky, kde bývá každoročně spojovaný doslova s nákupním šílenstvím. To, že je tento den za oceánem velmi oblíbený, dokazuje i fakt, že někteří zaměstnavatelé dávají svým zaměstnancům jako pracovní benefit na Black Friday volno.
Výraz Black Friday se pravděpodobně poprvé objevil již v roce 1869, kdy došlo k propadu amerického trhu se zlatem, který vedl ke krachu na burze. V souvislosti s předvánočními nákupy s výraznými slevami se však toto označení používá až od 60. let minulého století. Z Ameriky se Black Friday rozšířil do celého světa a Česká republika není výjimkou. Z průzkumu portálu Black-Friday.Global vyplývá, že 93 % Čechů ví, co to Black Friday je.
Zajímavé celosvětové statistiky spojené s akcí Black Friday
To, že Černý pátek není pro obchodníky černým dnem v pravém slova smyslu, dokazují statistiky z roku 2022. V loňském roce celosvětové tržby během Black Friday přesáhly neuvěřitelných 9,12 miliardy dolarů a očekává se, že v roce 2023 bude tato částka ještě vyšší, konkrétně že překročí 9,8 miliardy dolarů.
A kolik zákazníků se v loňském roce do akce zapojilo? Slevy na zboží si nenechalo ujít 196,7 milionů nakupujících. Průměrná sleva obchodníků na Black Friday činila zhruba 25 %.
A co o Black Friday vypovídají české statistiky?
Co se týče České republiky, do akce Black Friday se každoročně zapojuje přibližně 60 % obchodů. Slevové akce během Černého pátku využívá zhruba 67 % Čechů. V loňském roce Češi při slevových akcích během Black Friday utratili sedm miliard korun, přičemž se slevy v průměru pohybovaly okolo 15 až 30 %.
O jaké zboží byl mezi českými zákazníky v roce 2022 největší zájem? Na prvním místě se umístila móda následovaná elektronikou, domácími spotřebiči, hračkami a parfémy.
Black Friday: trendy pro rok 2023
Vzhledem k tomu, že se do akce Black Friday v Česku zapojuje většina obchodníků, je důležité být o krok napřed před konkurencí a zákazníky zaujmout. Jak? Například tím, že budete následovat trendy pro rok 2023.
Odborníci se domnívají, že bude v letošním roce mezi zákazníky velký zájem o možnost zakoupit zboží a zaplatit ho později. Předpokládá se také, že online nákupy převýší počet offline nákupů a jednou z nejlepších marketingových strategií bude placená online reklama. Co umožní značkám vyniknout? Podle expertů by měli obchodníci v letošním roce vsadit na personalizované kampaně.
Proč se do akce Black Friday v roce 2023 zapojit?
Možnost navýšit tržby není jediná výhoda, kterou Black Friday obchodníkům přináší. Jaké další benefity přináší zapojení se do této akce?
- Možnost zbavit se starých zásob před vánoční sezónou,
- příležitost získat nové zákazníky v klíčovém období roku (za vánoční dárky Češi v roce 2022 v průměru utratili okolo 13 000 Kč),
- zvýšení povědomí o značce.
7 tipů, jak se na Black Friday správně připravit
Zaujaly vás benefity akce Black Friday a chcete se do ní letos zapojit i vy? Poradíme vám, co udělat pro to, aby pro vás tato akce skončila úspěchem.
Začněte s přípravami s dostatečným předstihem
Vzhledem k tomu, že je pro mnoho obchodníků Black Friday jedním z nejdůležitějších dnů v roce, neměli byste rozhodně podcenit včasnou přípravu. Průzkumy ukazují, že více než polovina zákazníků začíná vyhledávat vánoční zboží již v říjnu, tedy ještě před akcí Black Friday.
Říjen a první polovina listopadu je tak ideálním časem, kdy můžete začít zvyšovat povědomí o značce a dát zákazníkům najevo, že se něco velkého chystá.
Optimalizujte výkon webových stránek
Ze zprávy společnosti Unbounce vyplývá, že až 70 % zákazníků, kteří nakupují online, prohlašuje, že jejich rozhodnutí o nákupu ovlivňuje rychlost stránek. To potvrdila i společnost Google, podle které platí, že čím déle se stránky načítají, tím je vyšší míra okamžitého opouštění. Výkon webových stránek má tedy zásadní vliv na prodej.
Ideální doba načítání webových stránek e-shopů je nula až čtyři sekundy. K měření doby načítání stránek můžete využít tester rychlosti webu.
Nastavte slevy na zboží správně a v souladu se zákonem
Během „slevového svátku“ Black Friday většina zákazníků počítá se slevami v minimální výši 20 % a samozřejmě platí, že čím je sleva vyšší, tím je pro zákazníky atraktivnější. Kromě výše slevy můžete zákazníky zaujmout také například dárkem k nákupu nebo dopravou zdarma. Slevy můžete využít ve svůj prospěch i tím, že je přehledně zobrazíte na úvodní stránce e-shopu a budete je také prezentovat na svých sociálních sítích.
TIP: V zákaznících můžete vyvolat pocit naléhavosti tak, že na web přidáte banner s odpočtem.
Nezapomeňte, že podle směrnice EU, která platí od konce roku 2022, je nezákonné před slevovou akcí cenu zboží uměle zvyšovat. Sleva se musí počítat z ceny, kterou měl produkt alespoň 30 dní před akcí. Výjimku tvoří pouze zboží podléhající rychlé zkáze. Rovněž je zcela zakázáno ceny personalizovat. Individuální slevové nabídky však zákon umožňuje (např. věrnostní slevy).
Zvyšte prodeje díky Cross Sellingu neboli křížovému prodeji
Chcete během Black Friday prodat i nezlevněné zboží? V tom případě se přímo nabízí takzvaný křížový prodej. Ten spočívá v tom, že zákazníkovi k vybranému zboží nabídnete možnost zakoupit si zboží související. Řekněme, že máte e-shop s mobilními telefony. Zákazníka, který by si do košíku přidal mobilní telefon, byste odkázali například na pouzdro na tento typ telefonu, náhradní nabíječku k telefonu nebo třeba náhradní sklo.
Zaměřte se na e-mailové marketingové kampaně
Ať už prodáváte zboží online nebo offline, mohou vám se zvýšením prodejů pomoci e-mailové marketingové kampaně. Podle společnosti Custora více než 25 % nákupů během Černého pátku začíná právě e-mailovým marketingem.
Vzhledem k tomu, že jsou e-maily velmi důležité a jsou spojené s vysokou návratností investice, připravte je s dostatečným předstihem. Dobře si promyslete předměty e-mailů, texty i obrázky. S e-mailovou marketingovou kampaní začněte alespoň týden před Black Friday, abyste zákazníky na akci nalákali.
Nepodceňte počet zaměstnanců
Myslete na to, že se pravděpodobně během tohoto dne nebo dnů počet objednávek mnohonásobně zvýší, a je proto třeba mít k ruce dostatek zaměstnanců, kteří budou provádět expedici zboží nebo komunikovat se zákazníky. Pokud jste v loňských letech nestíhali, přizvěte si na pomoc brigádníky. Zkontrolujte si také, že máte dostatek zlevněného zboží na skladu a zákazníkům ideálně nabídněte různé způsoby doručení.
Nabídněte zákazníkům možnost zakoupit dárkové poukazy za výhodnou cenu
Do akce Black Friday se samozřejmě mohou zapojit nejen e-shopy, které nabízejí zboží, ale také podnikatelé, kteří nabízejí služby. Zákazníkům mohou nabídnout například zvýhodněné dárkové vouchery, které každoročně patří k oblíbeným vánočním dárkům.
I pro vás může být Black Friday příležitostí, jak zvýšit zisky, získat nové zákazníky a zbavit se starých skladových zásob. Pokud chcete, aby akce proběhla podle vašich představ, vsaďte na důkladnou přípravu.
- Black Friday neboli Černý pátek označuje den, během kterého prodejci napříč různými odvětvími nabízejí zákazníkům výrazné slevy a bonusy na své produkty či služby. V letošním roce připadá na 24. listopad 2023.
- Pokud se chcete letos zapojit do akce Black Friday, začněte s přípravami s dostatečným předstihem, ideálně v říjnu.
- Optimalizujte výkon webových stránek. Ideální doba načítání webových stránek e-shopů je nula až čtyři sekundy.
- Kromě výše slevy můžete zákazníky zaujmout také například dárkem k nákupu nebo dopravou zdarma.
- Nezapomeňte, že podle směrnice EU, která platí od konce roku 2022, je nezákonné před slevovou akcí cenu zboží uměle zvyšovat nebo ceny personalizovat.
- V propagaci se zaměřte na křížový prodej a e-mailové marketingové kampaně. Zákazníkům můžete nabídnout také zvýhodněné dárkové vouchery.
- Zajistěte dostatek zaměstnanců na expedici zboží a komunikaci se zákazníky a zkontrolujte skladové zásoby.