Připadáte si nepostradatelní a na prášky? Je čas delegovat

Jistě, je to vaše firma a vy nejlíp víte, co je potřeba a jak. Jenže pokud nechcete vyhořet, naučte se delegovat. Dejte svým podřízeným důvěru i zodpovědnost. Od toho je koneckonců máte.

Efektivní delegování je klíčovou dovedností všech úspěšných lídrů. A dá se naučit. Bez ohledu na to, jak moc jste výkonní, máte k dispozici denně jen omezené množství času. A existuje omezené množství úkolů, které se zatento čas dají stihnout. Máte pocit, že musíte udělat všechno sami, protožejen vy to dokážete nejlíp? Asi vám nemusíme říkat, že lidé, kteří svou práci dělají dobře, jí mají hodně a mnohdy se pak cítí pod tlakem a bez kontroly nad vlastním životem. Pokud se to týká i vás, vězte, že na konci tunelu je světlo.

Proč se lidé vyhýbají delegování?

Má to celou řadu důvodů. Možná se domníváte, že nemáte čas vysvětlovat někomu dalšímu, co všechno je třeba udělat. Nemáte dostatek důvěry ve své spolupracovníky? Bojíte se ztratit kontrolu a jste si jistí, že jen vy to dokážete udělat dobře? Všechny tyto důvody jsou samozřejmě relevantní, ale pokud je nezvládnete překonat, nic se nezmění. Přijměte fakt, že kolegové možná neodvedou perfektní práci, a s největší pravděpodobností ji navíc odvedou jinak než No a co? Čtete tento článek a vaším cílem patrně není dokonalost výkonu, ale časová úspora. Navíc pokud jde o pravidelně se opakující činnosti, např. měsíční vyúčtování, berte čas, který věnujete zaučení někoho dalšího, jako investici, která se vrátí.

Nepouštějte ego ke kormidlu!

Bojíte se, že nikdo jiný není tak kompetentní jako vy? Jen vaše řešení je to jediné správné? Pak používáte při práci hlavně své ego, což není zrovna dobrý způsob vedení. Hledejt e radost v tom, jak se druhým daří plnit úkol, který byste vy dělali jinak. Je přece krásné vidět, že díky vám mohou i ostatní lidé rozvíjet své schopnosti. Jde také o jeden z nejsilnějších nástrojů budování loajality. Lidé, kteří se cítí potřební, užiteční a do jisté míry odpovědní, nemají potřebu fluktuovat. Tedy pokud jsou to ti správní.

Jak správně delegovat?

Všechno se odvíjí od počátečního briefu. Dejte si tu práci a věnujte dostatek času tomu, že kolegovi vysvětlíte, proč jste si pro tento úkol vybrali zrovna jeho, jaké výsledky od něj očekáváte a kdy má být zadání splněno. Pokud totiž není zrovna vaším jednovaječným dvojčetem nebo parťákem, se kterým pracujete posledních deset let, nevidí vám do hlavy a potřebuje slyšet, co od něj vlastně chcete. Nabídněte mu ze začátku svou pomoc, ať ví, že se vás při práci může na cokoliv zeptat.

Zůstaňte nablízku

Každý manažer ví, že mikromanagement je cesta do pekel. Což ovšem neznamená, že rezignujete na jakoukoliv kontrolu. Efektivní delegování znamená tanec na tenké červené linii mezi dostatkem prostoru, který bude váš kolega potřebovat pro dosažení toho nej výsledku, a vaší jistotou, že práce bude odvedena nejlepším možným způsobem.

Nechte růst

Jakmile se k vám delegovaný projekt nebo úkol vrátí jako splněný, věnujte dostatek času podání co nejupřímnější zpětné vazby. Jestli budete kolegům nepravdivě tvrdit, že všechno bylo perfektní, brá níte jim, aby se zdokonalili, naučili se něco nového a profesně rostli. Ve finále si tím jenom přiděláte práci, protože po nich budete muset navždycky všechno opravovat. Buďte proto se svou zpětnou vazbou otevření a přímí, ale mějte na paměti fakt, že úkol plnili poprvé a nejspíše dělali všechno, co bylo v jejich silách.

Poděkujte

A samozřejmě pokud se vám úkol vrátil vypracovaný přesně tak, jak jste si přáli, buďte velkorysí, nešetřete chválou a vděkem. Každý, kdo chce být dobrým lídrem, se tohle musí naučit. Vaše slova díků a projevená velkorysost pomohou kolegovi v budování sebedůvěry a efektivity práce, což se v budoucnu odrazí na každém úkolu, který mu přidělíte. Na první pohled to možná vypadá, že s delegováním může být víc práce než užitku. Ale těžko na cvičišti, l ehko na bojišti! S každým dalším úkolem, který delegujete, se stáváte lepším a efektivnějším manažerem. Posilování vašich delegovacích schopností povede k tomu, že se budete moci plně soustředit na úkoly, které jsou prioritní. Zároveň umožníte kolegům zažít pocit z dobře vykonané, smysluplné práce.


Zpět