43. díl: Nejčastější právní přešlapy v marketingu na sociálních sítích

Marketing je v dnešní době úplně běžnou součástí podnikání jako nezbytný nástroj pro prosazení se na trhu plném konkurence. Některé společnosti mají i vlastní marketéry, které zaměstnávají na plný úvazek. Tyto marketéry nejvíce zajímá dosah a dopad jejich práce na rozhodování spotřebitelů, a tak se často stává, že nejednají zcela v souladu se zákonem. Jakých přešlapů se v marketingu dopouštějí podnikatelé nejčastěji?

Neporušujete autorská práva?

Porušování autorských práv je na sociálních sítích tím nejčastějším prohřeškem, kterého se lze dopustit. Marketéři si někdy neuvědomují, že ne všechen obsah, ke kterému se dostanou, mohou bez dalšího použít, a že pro jeho další zveřejnění či jiné použití je nezbytný souhlas jeho autora.

Tento prohřešek může mít na sociálních sítích hned několik forem; může spočívat zejména v porušení práv souvisejících se jménem (firmou) či jiným označením (logem), práv k fotografiím, grafikám či videím, nebo dokonce i v nekorektním používání hashtagů.

Určitě není vhodné používat cizí ochranné označení, a to ani když se za daný subjekt nevydáváte. Byť nemůžete být nuceni vystupovat pod vlastním jménem, je namístě zvolit jméno jedinečné, které jiný subjekt neužívá, nebo ho nemá zapsané jako ochrannou známku. I pokud se na dané jméno totiž nevztahuje ochrana plynoucí z práva duševního vlastnictví ve smyslu zapsaného ochranného označení, může se oprávněný subjekt domáhat svých práv na základě proslulosti svého označení.

Jak je to s autorskými právy k fotografiím či videím?

Obecně platí, že zveřejňováním vlastního obsahu se žádných nezákonností nedopouštíte. Všechno má však své výjimky a v tomto případě se jedná o souhlas jiných osob se zveřejněním fotografie či videa. Pro zaručení absolutní jistoty nezávadnosti obsahu je vhodné zveřejňovat pouze ty materiály, se zveřejněním kterých vyslovily souhlas osoby v nich zachycené. Občas se může stát, že při natáčení videa na veřejnosti se v záběru objeví osoba, která vás následně upozorní či vyzve, že nechce být poznatelná v daném záběru. Je vhodné toto přání respektovat a tuto osobu rozmazat či záběr přímo vystřihnout, abyste se vyhnuli potenciálnímu sporu o ochranu osobnosti.

Sdílení cizích příspěvků rovněž obvykle nebývá problém, jelikož jiní uživatelé mohou tuto možnost omezit a pokud tak neučiní, je na dané sociální síti poznatelné, kdo je prvoautorem obsahu, a to včetně odkazu na jeho profil.

To samé lze vztáhnout i na embedding, tj. umísťování cizího obsahu na vlastní webovou stránku, resp. platformu. Typicky se jedná např. o videa na YouTube, přičemž i z takto embeddovaného obsahu je poznatelný jeho zdroj.

Pozor na skrytou reklamu

Reklamy jsou v dnešní době všude a ani obsah na sociálních sítích není výjimkou. Za účinnou se považuje reklama co nejméně nápadná, někdy téměř až podprahová, kdy si uživatel neuvědomuje, že to, co sleduje, je v podstatě reklama. Typicky se může jednat o situace známé jako influencer marketing, kdy influencer doporučuje nějaký produkt údajně na základě vlastní zkušenosti a spokojenosti, avšak za skrytou reklamu je možné někdy považovat například i nápadné pití kávy z kelímku s logem jeho výrobce.

Vždy se vyplatí reklamu náležitě označit, protože skrytá reklama je považována za nekalou obchodní praktiku a hrozí za ni až milionové pokuty. Zákon přitom nepředepisuje způsob, jakým má být reklama označena; musí se dát jednoznačně rozpoznat, že se jedná o reklamu.

TipČSOB Online konfigurátorem podnikatelských financí získáte nabídku přímo pro své podnikání, ať už se jedná o financování vašeho podnikání, zhodnocení vkladů či zkrátka vše kolem financí. Žádost vyřídíte rychle a online. Od začátku jednáte přímo se zkušeným bankéřem pro firmy a podnikatele.

Nezapomeňte na obchodní informace

Používáte-li sociální sítě pro své podnikatelské potřeby, je nezbytné splnit zákonné povinnosti spočívající ve zveřejnění informací obsahujících alespoň jméno a sídlo nebo v případě subjektů zapsaných v obchodním rejstříku i informace o takovém zápisu. Rozhodné přitom není, že to vy za podnikatelskou činnost nepovažujete, ale právě obsah, který zveřejňujete – obchodní informace musíte nezbytně zveřejnit, pokud propagujete cizí či vlastní zboží a služby.

Autor: Mgr. Radovan Lukáč, AZ Legal, s.r.o.


Zpět