Podnikatelský plán vás posune od nápadu k realizaci
Pokud máte pocit, že jste objevili mezeru na trhu, anebo chcete své podnikání posunout o krok dál, sepište si nejdřív podnikatelský plán. S jeho pomocí se vyhnete zbytečným chybám, objevíte svá silná i slabá místa a zjistíte, zda si umíte odpovědět na základní otázky ke svému podnikání.
Co je to podnikatelský plán a proč byste ho měli mít
Podnikatelský plán je strukturovaný přehled, s jehož pomocí si uspořádáte myšlenky a odpovíte si na základní otázky. Uvedete, kdo jste, co nabízíte a kam směřujete. Zanalyzujete možné hrozby, najdete potenciální příležitosti a způsoby, jak se dostat k zákazníkům. Dobře sepsaný podnikatelský plán vám poslouží také jako podklad pro žádost o půjčku v bance nebo u investora.
Dobře strukturovaný podnikatelský plán může zvýšit vaše šance na úspěšné vyjednávání s bankami, jako je ČSOB, která klade důraz na detailní a přehledné finanční plánování.
Kdy je nejlepší doba na sestavení byznys plánu
Kdykoli. Podnikatelský plán prospěje podnikatelům v jakékoli fázi. Začátečníky navede na správnou cestu, nebo je naopak od podnikání odradí ještě dříve, než začnou, protože odhalí pravděpodobnost neúspěchu. Zkušenější podnikatelé si s jeho pomocí mohou naplánovat uvedení nového produktu, vstup na nový trh nebo řešení krize.
Jak by měl vypadat dlouhodobý a krátkodobý podnikatelský plán
V ideálním případě byste si měli sestavit dva podnikatelské plány – dlouhodobý a krátkodobý. Dlouhodobý plán obsahuje všechny údaje o vašem podnikání a cíle, kterých chcete v dlouhodobém horizontu dosáhnout. Vedle toho je krátkodobý plán živý nástroj, s jehož pomocí si naplánujete dílčí kroky k dosažení dlouhodobých cílů a zaměříte se v něm především na části, které vám v tom pomohou, jako jsou například marketingová strategie, organizace řízení, cenotvorba či inovace produktu.
Jak vytvořit podnikatelský plán
Podnikatelský plán vytvoříte nejjednodušeji vyplněním šablony, kterou si můžete stáhnout na Průvodci podnikáním. Vybrat si můžete ze dvou verzí – z komplexního podnikatelského plánu, který obsahuje i finanční plán, nebo z jednodušší verze bez něj. Pokud něco nevíte, například ceny konkurence, nehádejte, a informace si dohledejte nebo je aspoň odhadněte na základě doložitelných údajů. Čím přesnější váš podnikatelský plán bude, tím lépe.
Obsah
Obsah podnikatelského plánu sice není závazně stanoven, ale i tak existují zvyklosti, které se vyplatí dodržet. Nic nezkazíte, když se na začátku jednání s bankou nebo investorem ujistíte, jaké údaje vaši protistranu zajímají.
Titulní strana
Na této části si dejte obzvláště záležet. Buďte struční, ale výstižní a napište, co a komu nabízíte, v čem vynikáte a proč zrovna vy uspějete. Shrnutí si nechte až na závěr a snažte se, aby nezabralo víc než polovinu strany.
Představení společnosti
Uveďte základní informace o firmě a představte všechny klíčové osoby, které za projektem stojí. Zmiňte jejich zkušenosti, úspěchy a kompetence. Pokud jste ve firmě jen vy, nevadí, napište o sobě. Kupříkladu pro mnoho investorů či bank jsou lidé spojení s projektem rozhodující.
Produkt
Popište, jaký produkt či službu nabízíte, v čem jste lepší než konkurence, čím se lišíte a proč by se o vás měl zákazník zajímat. Zamyslete se, co do budoucna ještě vylepšíte a jak produkt inovujete. Za zmínku stojí také dopad na životní prostředí. Pokud je pozitivní, máte o starost méně, jestli ne, zvažte, jak ho budete kompenzovat.
Podnikatelská příležitost
Popište mezeru na trhu, kterou chcete svým produktem zaplnit.
Zákazníci
Kdo je váš zákazník a proč by si měl váš produkt či službu koupit. Čím přesněji své zákazníky popíšete, tím efektivněji na ně můžete zacílit. Jestli už nějaké zákazníky máte, napište o nich.
Konkurence
Ukažte, že dobře znáte své přímé i nepřímé konkurenty. Víte, co a za kolik nabízí, kdo jsou jejich zákazníci a jak je oslovují. Realisticky s nimi porovnejte své výhody i nevýhody. Zkuste si také vyargumentovat, zda je pro váš produkt na trhu pořád prostor.
Marketingový plán
Marketingový plán představuje způsoby, jakými dosáhnete svých cílů. Definujte si co nejpřesněji své cílové skupiny a popište cesty, jakými se k nim dostanete. A buďte co možná nejkonkrétnější. Přesnější informace nejenže lépe vypadají v očích investora, ale zároveň vám pomohou při realizaci. Například „reklama na internetu“ je hodně široký pojem, jděte víc do hloubky a napište něco konkrétnějšího, jako třeba PPC reklama, aktivita na sociálních sítích, oslovení „influencerů“ či tvorba vlastního obsahu.
Cenotvorba
Stanovte prodejní cenu produktu a popište, jak jste k ní dospěli. Uveďte, jaká bude vaše marže. Za zmínku stojí také srovnání s konkurencí, bonusové programy a zaváděcí ceny.
Marže
Marže představuje rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou produktu.
Uvádí se v procentech a většinou se pohybuje v rozpětí 17 až 35 %.
Marže v % = (prodejní cena – nákupní cena) / prodejní cena × 100.
Finanční plánování
V podnikání jde především o peníze, a proto byste si měli vedle podnikatelského plánu sestavit ještě samostatný finanční plán, kde popíšete své příjmy a výdaje, plnění finančních cílů, plán odbytu výrobků a služeb. Pokud však žádáte půjčku či investici, rozepište se o finančním plánování i v podnikatelském plánu. Vyčíslete svůj základní kapitál a náklady na rozjezd. Popište také možný vývoj v následujících měsících. Vytvořte si optimistickou, realistickou a pesimistickou prognózu vývoje, která zohlední pozitivní i negativní faktory, které mohou vstoupit do hry. Pokud si s finančním plánováním nevíte rady, požádejte o pomoc svého finančního poradce nebo účetního.