Podnikatelské prostředí se radikálně mění. V čem podnikat?
Jestli uvažujete o vlastním podnikání, pravděpodobně již máte představu, v jakém oboru se chcete uplatnit. Podnikatelské prostředí i spotřebitelské chování se ale radikálně mění. Jak si tedy správně zvolit perspektivní obor podnikání?
Zamyslete se nad budoucností vašeho oboru
Pandemie koronaviru zcela změnila chod společnosti, naše návyky v soukromém i pracovním životě, ale i spotřebitelské chování a preference. Výběr perspektivního oboru je proto důležitější než kdy dříve. V čem se vyplatí začít podnikat ihned, v čem je lepší počkat a od kterých oborů dát raději ruce pryč?
Perspektivní obory
Byť by se mohlo zdát, že oborů s jistou budoucností bude méně, opak je pravdou. Naprostý boom zažívají například:
- nové technologie a digitalizace, IT služby,
- online služby a e-shopy,
- online marketing,
- zásilkové služby,
- zdravotnictví, sociální a pečovatelské služby,
- hygiena,
- ekologické technologie,
- sdílení a půjčování,
- tradiční zemědělství, řemeslná potravinářská výroba a jakékoliv poctivé produkty z lokálních zdrojů,
- poradenství,
- péče o domácnost a děti.
Stabilní obory
Stabilní obory jsou jednoduše řečeno ty, které tady byly, jsou a budou. Za svou stabilitu vděčí tomu, že řeší základní lidské potřeby. Jaké obory to jsou?
- Potravinářství,
- chemický a farmaceutický průmysl,
- energetika,
- řemesla, autoservisy,
- kadeřnictví a kosmetika,
- odborné činnosti, například právní a účetní služby,
- finanční služby.
Rizikové obory
Rizikové obory jsou ty, které nejvíce pociťují výkyvy na trhu. Není proto divu, že jsou to přesně ty obory, které zasáhla koronavirová krize nejvíce. Po překonání pandemie by se jejich situace postupně měla vrátit do normálu, ale rozhodně není vhodné začít podnikat v těchto oborech v nejbližší době. I v příznivých obdobích totiž hrozí až pětině těchto firem krach. Jaké obory to jsou?
- Gastronomie a pohostinství,
- maloobchod,
- zábava,
- vzdělávání,
- sport,
- stavebnictví,
- media,
- doprava a turistický ruch.
Neperspektivní obory
Existuje i několik oborů, které jsou již minulostí. Z podnikatelského světa je vytěsnila buď zpřísňující se legislativa, robotizace nebo nezájem zákazníků. Mezi takové patří například:
- import levného zboží ze zahraničí,
- výroba či prodej výrobků, které neodpovídají ekologickým standardům,
- služby a produkty, které „vycházejí z módy“ – například agentury na zážitky, seznamovací agentury, solária apod.
Udělejte si analýzu trhu a konkurence
I přes výběr perspektivního oboru ještě nemáte zcela vyhráno. V některých oborech je příliš nízká poptávka, anebo naopak příliš silná konkurence. Udělejte si proto důkladnou analýzu trhu i konkurence a realisticky zhodnoťte, jakou máte šanci uspět.
Máte v daném oboru co do činění s velkými hráči? Dávejte si pozor, prosadit se v silné konkurenci může být extrémně obtížné, mnohdy až nemožné. Máte nějakou unikátní konkurenční výhodu? Perfektní, pusťte se do toho co nejdříve, ať vám někdo nevyfoukne skvělý podnikatelský nápad.
Opatrnosti ale v dnešní době nikdy není dost. Lepší je proto začít s menší firmou, a až po získání dostatku zkušeností se postupně rozrůstat, případně expandovat do dalších regionů. Nemějte velké oči, ale raději jděte do hloubky. Zaměřte se zezačátku proto na tu oblast podnikání, která se vám jeví jako nejperspektivnější a která je zároveň nejvíce rentabilní.
Nezapomínejte také na to nejdůležitější – v daném oboru musíte být opravdu dobří, a hlavně vás to musí bavit. Vaše nadšení a vůle svůj byznys rozvíjet vám zajistí velkou konkurenční výhodu. Naopak nezájem, neochota se vzdělávat či pokulhávání za konkurencí jsou nejčastějšími důvody krachu.
TIP: Podívejte se na Desatero podnikání – průvodce deseti klíčovými oblastmi každého byznysu. V jednotlivých kapitolách jsou užitečné informace i inspirativní články, návody a vzory potřebných dokumentů, které vám pomůžou s rozjezdem úspěšného podnikání. Jednoduše se tak zorientujete ve světě byznysu, nastavíte správné strategie i vyřešíte možné překážky.