Od nápadu až po prodej digitálního produktu

Chystáte se prodávat e-booky, webináře, online kurzy nebo jiné digitální produkty? Zjistěte, jak přijít s nápadem, za který budou ochotni zákazníci zaplatit, a jak ho jednoduše prodat. Dozvíte se, proč je nesmírně důležitá marketingová strategie a proč se vyplatí budování vlastní komunity.

Jak vymyslet produkt, který pro vaše zákazníky bude „must have“?

Abyste zákazníkům dokázali nabídnout digitální zboží, o které je zájem, udělejte si důkladnou analýzu trhu. Tak budete mít alespoň základní představu o tom, jaký potenciál váš digitální produkt má.

Jaké digitální produkty se nejčastěji prodávají?

  • Videa – plavecké lekce, lekce vaření, přednášky,
  • e-booky – od kuchařek po příběhy,
  • online kurzy – kurzy angličtiny, seberozvoje, sebevědomého projevu,
  • členství – kurzy jógy, sekce podnikání pro ženy, 
  • vstupenky – vinné ochutnávky, konference, kurzy o výživě
  • a další – permanentky na karate apod.   

Začněte průzkumem trhu

Při tvorbě online produktu je alfou a omegou úspěchu znalost cílové skupiny. Kromě toho byste si také měli nadefinovat tzv. hodnotovou nabídku. Ta vám říká, jaké hodnoty si na produktu vaše cílová skupina cení a za kterou ráda zaplatí.

Svůj průzkum trhu a chování uživatelů začněte analýzou hledání na internetu. Ověřte si, že skutečně existuje poptávka po vašem produktu, případně zda vaše cílová skupina hledá slova, která s vaším digitálním produktem souvisí.

Při tom si nezapomínejte všímat konkurence. Ta je zejména v online světě tvrdá. Uživatel zadá do vyhledávače svůj dotaz a během minuty si rozklikne třeba prvních 5 nabídek, které odpovídají jeho poptávce. Vaše nabídka jej musí přesvědčit, že je pro něj tou nejlepší. Zaměřte se také na ceny konkurenčních digitálních produktů a podle toho si nastavte tu svoji.

Představte produkt, který vyřeší uživatelův problém

Mnoho tvůrců digitálních produktů je přesvědčených, že jejich nápad je daleko lepší než nabídka konkurence a v mnoha případech má očekávání, která ale bohužel neodpovídají realitě.

Proto je důležité znát problémy svojí cílové skupiny. Odpovězte si na otázku, zda vámi nabízený produkt řeší uživatelův problém. Pokud ano, postavte propagaci svého zboží právě na tom, jak dokáže pomoci v situaci, kterou cílová skupina řeší.

Nezapomeňte se také kriticky zamyslet nad tím, zda je váš produkt skutečně kvalitní a jakou přináší přidanou hodnotu. Na základě těchto znalostí a znalostí konkurence pak můžete začít s cenotvorbou, která odpovídá kvalitě vašeho zboží.

Budujte kolem sebe komunitu

Vytvoření komunity je snem každé značky. Díky ní máte okruh věrných zákazníků, kteří vás opustí jen ve výjimečných případech. Komunita například kolem digitálních kurzů přináší silnou konkurenční výhodu. Navíc vám pomáhá vaši značku propagovat jako experta v oboru. Pomůže vám také přivést nové zákazníky. Pokud vydáte nový digitální produkt, snadněji ho své komunitě prodáte. Jak budovat komunitu?

  • Vyzkoušejte facebookovou skupinu,
  • udržujte aktivní profil na LinkedInu,
  • vyhraďte na svých stránkách sekci, která bude přístupná například jen členům digitálního kurzu.

Přitáhněte potenciální zákazníky tzv. magnetem

Pokud chcete svůj online produkt představit zákazníkům, potřebujete magnet, který je zaujme. Jednoduše řečeno jde o „dárek“, který od vás zákazník dostane, když vám poskytne například svůj e-mail. A právě e-mailové kontakty jsou v případě online prodeje potřeba jako sůl.

Díky nasbíraným e-mailovým adresám získáte seznam potenciálních zákazníků, kterým můžete v budoucnu nabídnout své nové digitální produkty.

Aby byli zákazníci ochotni poskytnout své kontaktní údaje, musí „dárek“ uspokojit jejich potřeby. Jakmile vytvoříte magnet, musíte jej k potenciálnímu zákazníkovi dostat pomocí různých kanálů. V online světě se nejčastěji používají:

  • speciální landing page,
  • vyskakovací okna,
  • blogové příspěvky,
  • příspěvky na sociálních sítích,
  • influenceři,
  • cílená reklama atd.

Co patří mezi nejoblíbenější magnety?

  • Elektronické knihy,
  • online konzultace zdarma,
  • bezplatná účast na webináři,
  • šablony,
  • kvízy,
  • zkušební verze vašeho digitálního produktu,
  • slevové kupony,
  • přístup k prémiovým skupinám a zdrojům,
  • videa atd.
Tip Jste OSVČ, podnikatel, firma, příspěvková organizace či úřad s obratem v bezhotovostních transakcích do 50 tis Kč? Požádejte o platební terminál nebo platební bránu na půl roku zdarma a přijímejte platby kartou. Stačí, když jste posledních 12 měsíců neakceptovali platby kartou a splňujete všeobecné podmínky pro využívání služby akceptace plateb kartou.

Pro prodej digitálního produktu je nejdůležitější vhodná platforma

Svůj webinář, e-book, vstupenky nebo jiné digitální produkty byste měli prodávat na takové platformě, která je uživatelsky přívětivá a její „pronájem“ vás nebude stát zbytečně mnoho peněz. Kromě toho by tento prodejní nástroj měl umět procesy automatizovat a podporovat integraci s dalšími nástroji, které vám usnadňují podnikání.

Jak si vybrat správnou prodejní platformu?

Propracovaná platforma pro prodej digitálních produktů je pro váš byznys zásadní. Má totiž přímý vliv na úspěch celého podnikání. Kromě uživatelské přívětivosti a chytře navrženým procesům by tato platforma měla odrážet vaši značku. Proto je více než přínosné, pokud ji můžete ladit do „svých“ barev a přizpůsobit si ji tak, aby odrážela „vaši tvář“. Na co se při výběru zaměřit?

  • Cenová politika – chtějte nástroj, který si z vašeho bankovního účtu nebude strhávat zbytečné poplatky a neúměrné provize z prodeje vašich produktů.
  • Spolupráce s dalšími nástroji, které usnadní podnikání – určitě vám ušetří práci, pokud platforma umožňuje integraci do dalších nástrojů, které pro podnikání používáte. Jde například o spolupráci s nástroji e-mailového marketingu nebo softwarem CRM.
  • Bezpečný prodej – prověřte si, že vybraný nástroj nabízí zabezpečený hosting, šifrování SSL a další opatření pro ochranu dat vašich zákazníků.
  • Flexibilní zákaznická podpora – zjistěte si, jak funguje zákaznická podpora služby, pomocí které chcete prodávat. Můžete se zákaznickou podporou mluvit telefonicky i komunikovat přes e-mail? V jakém jazyce se se zákaznickou podporou domluvíte? Jak propracované je pomocné centrum služby? Nabízí například články a videa, která vám pomohou vyřešit nejčastější problémy?
  • Škálovatelnost – zjistěte si, zda se platforma přizpůsobí proměnám vašeho podnikání. Můžete ji používat při zvýšení objemu prodeje? Můžete do ní přidávat nové produkty? Umožňuje vám rozšiřovat zákaznickou základnu?

Automatizace vám ulehčí růst

Vybraná prodejní platforma by vám měla především šetřit čas, ale také práci. Proto by měla automaticky zvládat celou řadu procesů, které se s prodejem digitálních produktů pojí. Možná, že z počátku prodáte měsíčně třeba jen dva e-booky, ale v budoucnu jich mohou být desítky nebo stovky. Nebudete mít čas se věnovat každé objednávce zvlášť.

Prodejní službu byste měli snadno zakomponovat do vašich stránek, aniž byste platili grafikovi nebo programátorovi. Zároveň by prodejní platforma měla umět:

  • automaticky vystavit a odeslat objednávky a faktury,
  • doručit zakoupený online produkt zákazníkovi,
  • párovat platby,
  • napojit se na bankovní účet,
  • kontrolovat přijaté platby.

Pokud zvolíte prodejní nástroj, který za vás automaticky provede kompletní prodej, můžete se soustředit na vlastní růst a rozvoj své značky.


Zpět