2. díl: Obsah jako nejpodceňovanější část webu

Web je prezentace a dobrý obsah v něm je jako charismatický přednášející, který mluví ve prospěch vaší firmy. Dobře napsaný obsah v rámci e-shopu pak umí nahradit šikovného prodejce, který má tah na branku a umí obchod uzavřít. Oba jsou tak pro vaše internetové podnikání stěžejní a měli by mluvit logicky, jasně a srozumitelně, ideálně i s kapkou originality. Nepodceňte sílu kvalitního obsahu, a už vůbec ne v rámci webu či e-shopu.

obsah-na-web-pruvodce-podnikanim-750x400

Obsah je král a internetu vládne

Je úžasné, že už v roce 1996, kdy Google, Facebook, WordPress či Youtube ještě ani zdaleka neumožňovali lidem konzumovat každý den neskutečné množství obsahu, napsal Bill Gates v jednom ze svých článků slavný výrok „Obsah je král“ (Content is King). Spoluzakladatel společnosti Microsoft tak ve svém textu předpověděl vzestup zájmu o obsah na internetu a znaky doby, ve které nyní žijeme. 

Tvorba webu či e-shopu je pro každého podnikatele jistě vzrušující a zajímavou cestou, ale dříve než se vrhnete na design, barvy tlačítek a umístění loga, chvilku se zastavte a věnujte se vyloženě tomu, co chcete svým klientům říci. Web a e-shop by měl umět nahradit komunikaci mezi prodejcem a zájemcem, měl by být tedy postaven především na obsahu. A tím kouzelným slovíčkem obsah myslíme veškerý text na webu od popisu služeb až po povídání v sekci O nás. U e-shopu jsou to veškeré informace o vašem podnikání, ale také důležité popisky u zboží a kategorií. Až podle množství a délky obsahu přemýšlejte nad dalšími náležitostmi vašeho nejdůležitějšího online kanálu. 

Několik hlavních pravidel pro psaní obsahu pro váš web či e-shop

Pište stručně a jasně

Podle odborníků čteme z obrazovek asi o čtvrtinu pomaleji než z tištěných médií. Lidé si proto zvykli stránky na webu spíše skenovat očima a vybírat si jen informace, které potřebují. Na stránce tedy moc nečtou a ignorují dlouhé texty, které nejsou dobře a přehledně rozdělené pomocí obrázků a nadpisů. 

Důležité! Po každých 75–100 slovech se doporučuje vložit obrázek. Čtenáři to usnadňuje orientaci na webu a skenování textu je příjemnější.

Vydejte informace! A bez omáčky

Pokud píšete článek na firemní blog, určitě se hodí informace hezky zabalit, trošku se rozepsat a dané téma zpracovat s lehkostí tak, aby se text dobře četl, předal informace a ideálně ještě třeba čtenáře potěšil a pobavil. U textů pro webové stránky a e-shopy je to jiné. Tam máte omezené počty znaků. A měli byste vytvořit texty krátké, ale výstižné, se špetkou originality a velkou dávkou nadšení pro váš produkt či službu. Tyto texty totiž za vás budou prodávat. A když budou dobré, budou vám dobře prodávat dlouhé roky. 

Co chce zákazník zjistit? 

Při psaní textů se dívejte na váš byznys s pohledu zákazníka a snažte se zodpovědět všechny otázky, které by vás zajímaly. Přemýšlejte jako zákazník. Pokud vás napadá jen pár věcí a ještě spíše odborných, může to být tím, že jste ve vodách vašeho oboru příliš dlouho a vše už pokládáte za jasné. Zákazník to tak ale vnímat nemusí a pravděpodobně ani nebude. Zkuste si proto udělat průzkum mezi lidmi. Možná vás překvapí, že to, co vy vnímáte jako úplně jasné a nemyslíte si, že je potřeba se tím zabývat, je pro běžného člověka dost podstatná informace, která by na vaší webové prezentaci určitě neměla chybět. 

Originální text, který se k vašemu byznysu hodí

Nikdy nekopírujte cizí texty a také si dejte pozor na to, jak vaše texty zní. Vždy dejte texty k přečtení hned několika lidem a to nejen kvůli tónu, ale také pro kontrolu srozumitelnosti, gramatiky a překlepů. 

Důležité! Stanovte si tón komunikace, jak lze přeložit často skloňovaný termín „tone of voice“. Každá značka by měla mít svůj tón, svůj způsob, jak bude komunikovat s okolím. Barber shop (moderní holičství), kde majitelé jsou mladí muži, si může „tone of voice“ nastavit jako přátelský pokec s kamarádem, který zahrnuje tykání a odráží pohodu, jakou si zákazník může užít během chvilek strávených v příjemném prostředí mezi pravými chlapy. Oproti tomu luxusní restaurace bude mít svůj tón komunikace založený na vykání a exkluzivitě služby.

Aktuálně od nás 

Nikdy nenechte obsah na vašich stránkách či e-shopu zestárnout. Pravidelně kontrolujte, zda jsou informace na webu stále platné, zda nemáte v e-shopu zboží, které jste neviděli roky, či jestli jste odstranili ze stránek video, kde přejete zákazníkům krásné Vánoce, když už dávno utichly novoroční ohňostroje, nebo se už dokonce za okny zelenají stromy. Věřte, že i to je občas k vidění.

S ohledem na klíčová slova

Při tvorbě obsahu pro váš e-shop či web byste měli ideálně spolupracovat se SEO konzultantem, minimálně si nechat vypracovat analýzu klíčových slov. Jedná se o soubor slov, která jsou relevantní pro vaše podnikání a lidé je často vyhledávají. Tato slova je pak vhodné do textu zapracovat. 

Pomoc! Sám to nedám

Pokud vás děsí, že byste si texty měli připravit sami, tak doporučujeme si najít šikovného a zkušeného copywritera, reklamního textaře, který má zkušenosti nejen s psaním článků, ale i s tzv. web copywritingem. 

Zadání pro web copywritera by mělo obsahovat: 

  • popis vašeho podnikání a specifika oboru,
  • relevantní zdroje, ze kterých může copywriter čerpat, 
  • popis zvoleného tónu komunikace,
  • cílovou skupinu, pro kterou web děláte,
  • kompletní a důkladnou analýzu klíčových slov.