42. díl: Jak vyniknout v moři e-shopů? Vyzkoušejte netradiční marketingové kanály
Máte vlastní e-shop a neustále bojujete se silnou konkurencí? Není divu, na českém trhu je dle aktuálních dat více než 60 tisíc e-shopů, což představuje jeden z nejvyšších počtů na tisíc obyvatel v Evropě. Jak tedy vyniknout ve světě české e-commerce? Vyzkoušejte netradiční marketingové strategie, díky kterým se odlišíte.
Položte pevné základy
Abyste se mohli pustit do neprobádaných vod netradičních marketingových kanálů, nejdříve se ujistěte, že vám fungují ty klasické. A sice:
- Máte skvělý e-shop, který nabízí přívětivou uživatelskou zkušenost.
- Máte perfektní produktové popisky a fotografie.
- Zviditelňujete se na sociálních sítích a ve vyhledávačích a své kampaně pravidelně vyhodnocujete.
- Inzerujete na relevantních srovnávačích zboží a marketplace.
- Pravidelně rozesíláte svým fanouškům užitečný a zajímavý newsletter a píšete pro ně firemní blog.
- Své stávající zákazníky si hýčkáte věrnostním programem a skvělým zákaznickým servisem.
Vše funguje, jak má? Výborně. V tom případě vyzkoušejte osvěžit svůj marketing některou z neotřelých strategií, díky kterým si vás zákazníci doslova zamilují.
Využijte moderní technologie
Pokud chcete uspět v e-commerce, musíte držet krok s nejnovějšími trendy v digitálním světě. A těmi jsou dnes zejména rozšířená realita, která posune zážitek z nakupování na zcela novou úroveň, a umělá inteligence, kterou využijete pro maximálně personalizovaný marketing.
- Pokud prodáváte vizuálně atraktivní zboží, vytvořte pro své zákazníky aplikaci s rozšířenou realitou, pomocí které si budou moct doplňovat vaše produkty do skutečného prostoru. Zákazník si tak například vybere bytový doplněk, namíří kamerou ve svém telefonu na místo, kam jej chce umístit, a přesně uvidí, zda se tam hodí. Podobným způsobem můžete zákazníky virtuálně provést svým rekreačním střediskem či developerským projektem, nabídnout možnost virtuálního vyzkoušení oblečení či kosmetiky apod.
- Umělá inteligence zase dokáže zpracovat neuvěřitelné množství dat, díky čemuž je personalizovaný marketing snadnější než kdy dříve. AI vám pomůže rozsegmentovat vaše zákazníky podle nejrůznějších kritérií pro přesné cílení reklam. Připraví klidně sto reklamních popisků pro jediný produkt, které budou šité na míru jednotlivým skupinám či dokonce konkrétnímu zákazníkovi.
Nakupování jako hra
Jak udělat z nudného nakupování zážitek plný adrenalinu a humoru? Gamifikace je pojem označující integraci herních konceptů do procesu prodeje. Hravé a interaktivní prvky vás nejen odliší od konkurence, ale navíc zlepší náladu zákazníkovi – a veselý zákazník, který navíc během nakupování zažije pocit vítězství, toho utratí rozhodně víc než otrávený. Jak na to?
Místo toho, abyste nabízeli obligátní sezónní slevy, můžete nechat zákazníky o tyto slevy soutěžit. Kromě slev lze tímto způsobem samozřejmě nabídnout i jiné výhody. Může jít o jednodušší formy soutěže, jako je vědomostní kvíz, kolo štěstí nebo třeba hledání pokladu. Pokud ale chcete jít ještě dál, vytvořte vlastní hru, kde budou mít zákazníci své avatary, můžou sbírat body, budovat online herní komunitu, soutěžit mezi sebou apod. Možnosti gamifikace jsou velmi široké a v české e-commerce zatím ojedinělé.
Vybudujte značku s příběhem
V České republice fungují tisíce nejrůznějších e-shopů, které si konkurují zejména cenou nebo množstvím reklamního prostoru. To může fungovat nějakou dobu, ale dříve či později přijde někdo, kdo je jednoduše převálcuje. Pokud si chcete vybudovat silný brand, který neporazí ani levnější konkurence s masivní reklamou, najděte si svůj unikátní příběh.
Silný a autentický příběh vyvolá správné emoce a je zapamatovatelný. Navíc může přesvědčit vaše zákazníky o tom, že jste skutečně srdcaři a svému oboru rozumíte. Zamyslete se, v čem byla vaše cesta k vlastnímu byznysu jedinečná nebo třeba nechte lidi nahlédnou do zákulisí vašeho provozu. A pokud bude váš příběh skutečně poutavý, může se dostat i do hledáčku médií.
User-generated content
Už vás také trochu otravují influenceři, kteří na sítích bezmyšlenkovitě propagují jednu značku za druhou? Vsaďte na mnohem originálnější a autentičtější obsah od uživatelů neboli user-generated content (UGC).
Značky, které obsah vytvořený uživateli cíleně využívají ve své marketingové strategii, jsou důvěryhodnější, a navíc organicky rozšiřují svá publika. Hledejte proto způsoby, jak své uživatele motivovat k vytváření vlastních obsahů na sítích – vytvořte například nějakou virální výzvu, speciální hashtag apod. Pokud se trefíte do nálady svého publika, vytvoříte masivní kampaň téměř zdarma.
Zákaznické recenze
Za obsah vytvořený uživateli lze považovat i hodnocení zákazníků, která vám navíc poskytnou užitečnou zpětnou vazbu. Hodnocení reálných uživatelů je základem reputace firmy a velká část zákazníků se rozhoduje právě na základě recenzí. Důležité je však nejen celkové hodnocení, ale také počet recenzí a míra vaší interakce. Motivujte proto své zákazníky, aby vás po nákupu ohodnotili, a na každou recenzi reagujte.
To, jak budete na pozitivní i negativní recenze reagovat, do velké míry ovlivní váš brand a věrnost zákazníků. Proto si na odpovědích dejte záležet, jde nakonec o důležitý reklamní prostor zcela zdarma. Zvažte formu reakce, obsah i tone of voice. Uvidíte, že se i původně nespokojený zákazník může stát vaším věrným fanouškem.
- Pokud chcete uspět v e-commerce, musíte držet krok s nejnovějšími trendy v digitálním světě. A těmi jsou dnes zejména rozšířená realita, která posune zážitek z nakupování na zcela novou úroveň, a umělá inteligence, kterou využijete pro maximálně personalizovaný marketing.
- Gamifikace neboli integrace herních konceptů do procesu prodeje udělá z nudného nakupování zážitek plný adrenalinu a humoru. Může jít o jednodušší formy soutěže, ale také o vlastní propracovanou online hru.
- Pokud si chcete vybudovat silný brand, který neporazí ani levnější konkurence s masivní reklamou, najděte si svůj unikátní příběh a využijte jej v propagaci.
- Vsaďte na originální a autentický obsah od uživatelů neboli user-generated content (UGC). Uživatele můžete motivovat k vytváření vlastních obsahů na sítích například nějakou virální výzvou, speciálním hashtagem apod.
- Za obsah vytvořený uživateli lze považovat i hodnocení zákazníků, která vám navíc poskytnou užitečnou zpětnou vazbu. Motivujte proto své zákazníky, aby vás po nákupu ohodnotili, a na každou recenzi reagujte.