9. díl: Jak být dobrým lídrem: Naučte se chovat asertivně

Asertivní chování je důležitou komunikační vlastností, kterou by měl zvládat každý vedoucí pracovník. Avšak ve skutečnosti není tato schopnost vlastní každému. Asertivita pomůže předcházet hádkám a nedorozuměním na pracovišti, dokáže pročistit vzduch, ale také stmelit kolektiv. Jak se naučit chovat asertivně?

Headshot,Portrait,Of,Confident,Young,Businesswoman,Stand,Forefront,With,Arms

Asertivita není agresivita ani pasivita

Asertivita je komunikační dovednost, díky které se dokážete prosadit, ale zároveň respektujete potřeby druhých. Jde o otevřený, přímý a svobodný projev, při kterém si zachováváte sebeúctu, ale také úctu a respekt k ostatním. Smyslem asertivity není vaše vítězství, natož poražení kolegu/podřízeného. Jde o dosažení win-win situace.

Kromě komunikace asertivita zahrnuje také celkový postoj a jednání. Ten, kdo umí být asertivní, dokáže odmítat, vznášet požadavky, chválit, kritizovat, akceptovat kritiku, ale také komplimenty. Asertivita jde ruku v ruce se zdravým sebevědomím. Zdravě sebevědomý člověk zná svou hodnotu, stojí si za svými názory, je upřímný, vstřícný a také přiměřeně citlivý k ostatním. Dokáže respektovat druhého, ale také mu sdělit svůj názor, i když může být zcela odlišný.

Agresivita nevede k ničemu dobrému

Agresivita nemá s asertivitou nic společného. Při agresivním prosazování svého názoru vychází ze situace vždy jeden jako vítěz a druhý jako poražený. U asertivity dochází ke kompromisu, který bude vyhovovat oběma stranám. Agresivní člověk se obvykle pod návalem emocí nedokáže ovládnout, a tak vybouchne.

S pasivitou svého nedosáhnete

Pasivní chování je typické pro ty, kteří mají nízké sebevědomí a nevěří si. Pro klid udělají to, co po nich druhá strana chce. Méně dominantní strana se tedy spokojí s tím, co chce ten druhý.

Nezaměňujte asertivitu s manipulací

Asertivní člověk si dokáže vyslechnout názor druhého a sdělit svůj názor. Při manipulování však dochází k situaci, kdy si manipulátor vyslechne názor a následně se snaží, třeba pod zástěrkou lichotek, druhou stranu zmanipulovat pro svoje stanovisko. Mnohdy to vypadá tak, že chce manipulátor dobro druhého, ale ve skutečnosti mu jde jen o dosažení vlastních zájmů.

Manipulátor dokáže hrát na soucit nebo pocit viny druhé strany, která pak neví, jak se bránit. Manipulátorovi obvykle podlehnou lidé, kteří mají potíže s vymezením osobních hranic a asertivitou.

Manipulátor:

  • je egoista, který předstírá zájem, ale pouze ze zištných důvodů,
  • nechová k druhým respekt a nejedná s nimi jako se sobě rovnými,
  • snaží se vyvolat pocit viny u druhé osoby,
  • vymlouvá se, lže a popírá,
  • pouští se do citového vydírání,
  • nesnáší kritiku.

Jak poznám, že ovládám asertivní komunikaci?

Asertivita nemusí být pro každého přirozenou vlastností. Základy asertivního či neasertivního chování se pokládají již v útlém dětství. Na člověka působí výchova, vztahy, zklamání a úspěchy. Jaké vlastnosti má asertivní člověk?

  • Dokáže dát druhým lidem najevo, co cítí a jak chce, aby se k němu chovali.
  • Není agresivní a manipulativní.
  • Nepovyšuje se, ale ani neponižuje.
  • Problémy dokáže řešit s klidem a narovinu.
  • Vždy hledá kompromis a konstruktivní řešení.
  • Svoje stanoviska a pocity sděluje přímo a jasně.
  • Umí přijmout kritiku s chladnou hlavou.
  • Nebojí se říct o pomoc.
  • Dokáže pochválit.

Asertivitě se můžete naučit

I když vám asertivní chování nebylo dáno do vínku, neznamená to, že se jej nemůžete naučit. Důležité je znát svoje práva a vědět, co si můžete dovolit. Nehledejte však pomoc v zákonech. Vše určují vaše vlastní hodnoty a priority. Jaká základní pravidla je potřeba si osvojit?

  • Jen vy máte právo posuzovat své vlastní chování.
  • Nemusíte ospravedlňovat svoje chování nebo pro něj hledat výmluvy.
  • Máte právo chybovat a za chyby nést zodpovědnost.
  • Můžete dělat nelogická nebo nepředpokládaná rozhodnutí.
  • Máte právo změnit svůj názor.
  • Můžete posoudit, zda a jak moc jste zodpovědný za řešení problémů druhých lidí.
  • Nemusíte být závislí na dobré vůli druhých.
  • Můžete říct, že nerozumíte.
  • Můžete říct, že nevíte.
  • Můžete říct, že je vám to jedno.

13 tipů, jak začít

Nemějte na sebe přehnané nároky a začínejte s asertivním chováním postupně. Trénovat jej můžete třeba v obchodě či restauraci. V práci se vám vyplatí:

  1. dýchací techniky, které pomáhají snižovat nervozitu,
  2. důkladná příprava na schůzku s týmem,
  3. nebát se říct svůj názor,
  4. jednat otevřeně a upřímně,
  5. naučit se při komunikaci dívat do očí,
  6. říct ne, když to tak cítíte, nebo ano, i když se to může ostatním zdát nelogické,
  7. mluvit nahlas a zřetelně, nekřičte ani nešeptejte,
  8. respektovat ostatní, vyslechnout si jejich názory a být otevření k diskuzi,
  9. stát si za svým názorem,
  10. ptát se na kritiku,
  11. nabídnout kompromis,
  12. být proaktivní k řešení,
  13. ignorovat tam, kde je to třeba.
Tip Jste OSVČ, podnikatel, firma, příspěvková organizace či úřad s obratem v bezhotovostních transakcích do 50 tis Kč? Požádejte o platební terminál nebo platební bránu na půl roku zdarma a přijímejte platby kartou. Stačí, když jste posledních 12 měsíců neakceptovali platby kartou a splňujete všeobecné podmínky pro využívání služby akceptace plateb kartou.

Proč by měl být lídr asertivní?

Asertivita je u vedoucích pracovníků nesmírně důležitá. Díky ní dokážou své podřízené dobře vést, ale zároveň se nebojí být týmovým hráčem. Umí delegovat práci a dosáhnout svého, aniž by bylo na pracovišti dusno. Asertivní lídr si dokáže získat respekt a zájem nejen svého týmu, ale také nadřízených pracovníků. Pokud si osvojíte principy asertivity, bude se vám nejen lépe pracovat, ale také je využijete v běžných mezilidských vztazích. Kromě toho získáte nadhled a větší důvěru v sebe sama.

Asertivita je důležitá vlastnost, kterou uplatníte nejen v zaměstnání, ale i v běžných životních situacích.

Stručně
  • Asertivita je komunikační dovednost, díky které se dokážete prosadit, ale zároveň respektujete potřeby druhých.
  • Smyslem asertivity není vaše vítězství, natož poražení kolegu/podřízeného. Jde o dosažení win-win situace.
  • Ten, kdo umí být asertivní, dokáže odmítat, vznášet požadavky, chválit, kritizovat, akceptovat kritiku, ale také komplimenty.
  • Asertivita jde ruku v ruce se zdravým sebevědomím. Zdravě sebevědomý člověk zná svou hodnotu, stojí si za svými názory, je upřímný, vstřícný a také přiměřeně citlivý k ostatním. Dokáže respektovat druhého, ale také mu sdělit svůj názor, i když může být zcela odlišný.
  • Asertivita nemusí být pro každého přirozenou vlastností. Základy asertivního či neasertivního chování se pokládají již v útlém dětství. Na člověka působí výchova, vztahy, zklamání a úspěchy. Asertivitě se ale můžete naučit.