41. díl: Možnosti rozvoje stávajících bioplynových stanic
Podpora zemědělských bioplynových stanic byla původně vypsána (až na pár výjimek) na období 20 let. S ohledem na vývoj instalací je tedy většina zařízení v poslední třetině podporovaného období. V letošním roce však došlo ke změně zákona o podpoře obnovitelných zdrojů, čímž se i podpora stávajících bioplynových stanic v podstatě zastavila. Jaké jsou tedy možnosti jejich dalšího ekonomicky udržitelného rozvoje?
Provozovatelé bioplynových stanic, kterým letos končí původní podpora, mohou za nových podmínek podpory ekonomicky udržet a rozvíjej jejich provoz pouze modernizací či produkcí biometanu. Jen obtížně lze efektivitu zajistit i bez podpory.
Modernizace bioplynové stanice
Zákon o podporovaných zdrojích umožňuje zařízením po ukončení anebo i kdykoliv během trvání podpory provést modernizaci a pokračovat v provozu dalších 20 let. Modernizační podpora je již nyní pravidelně vyhlašována v cenovém rozhodnutí ERÚ a na rok 2024 je výše 3 472 Kč/MWh (platí pro výrobny do výkonu 999 kW).
Podmínkou přiznání podpory je prokázání skutečné výše nákladů na provedenou modernizaci. Výše potřebné investice je dle vyhlášky o technicko-ekonomických parametrech (č. 79/2022 Sb.) (TEP) 85 tis Kč/kW instalovaného výkonu. Vyhláška se pravidelně aktualizuje dle vývoje cen a současný návrh ERÚ je zvýšit nutnou investici vzhledem ke zdražení na 94 tis Kč.
Investice nesmí být použita na zařízení ne starší pěti let. Prokázání vynaložené investice je potom možné rozložit do pěti let provozu. V návrhu LEX OZE III se objevuje navíc úprava, že od změny registrace podporované výrobny na modernizovanou výrobnu má provozovatel rok na prokázání investic souvisejících. Investiční období se tedy rozšiřuje na šest let.
Přechod na produkci biometanu
Přechod z podpory elektřiny na podporu biometanu je další z možností, co dělat po dvaceti letech nebo i dříve. Takovým bioplynkám se říká konvertované biometanové stanice a mají v cenovém rozhodnutí vlastní řádek. Náleží jim nižší podpora než zařízením vystavěným na “zelené louce”.
Podpora biometanu je nyní vyplácena jako roční zelený bonus (ZB), jehož výše vznikne odečtením průměrné ceny zemního plynu v prvním pololetí na následující rok od referenční ceny. Výše ZB může být tedy každý rok jiná, stejně jak tomu je i v případě podpory elektřiny.
Zelený bonus na rok 2024 je nízký, protože průměrná cena zemního plynu v prvním pololetí roku 2023 byla poznamenána ještě vysokou cenou z doznívající krize. Na příští rok bude tedy výrazně vyšší, protože průměrná cena zemního plynu na rok 2025 bude přibližně o více jak 30 EUR/MWh nižší, než byla na rok 2024.
Lze stanici provozovat i bez podpory?
Po ukončení podporovaného období je také možné pokračovat v provozu bez podpory. Je to vůbec možné? Možná ano, ale má to mnoho podmínek. Neznáme cenu elektřiny v roce 2023 a na tom to celé stojí. Úpravami je možné ořezat náklady a stanovit minimální cenu produkované elektřiny. Otázkou je, zda taková anebo logicky vyšší cena na trhu bude. Zřejmě nikdo nechce na faktuře za odběr elektřiny vidět 5 Kč/kWh. Provoz v současném výrobním profilu, tedy plný výkon 7/24/365 není možný. Je tedy zřejmé, že bez zásadní úpravy chování a způsobu provozu není možné v tržním prostředí přežít.