18. díl: Dobrý lídr svým zaměstnancům důvěřuje. Proč je mikromanagement pro vaše podnikání škodlivý?
Na první pohled by se mohlo zdát, že manager, který ostražitě sleduje své zaměstnance, má své podnikání stoprocentně pod kontrolou. Opak je však pravdou. Mikromanagement je přímou cestou ke stagnaci byznysu a k vyhoření. Zjistěte, jak odhalit nezdravou kontrolu na pracovišti a jak se zbavit potřeby neustálého dohledu.
Jak poznat mikromanagera?
Pojem mikromanagement označuje nadměrnou kontrolu zaměstnanců ze strany jejich nadřízených. Mikromanager chce mít pod kontrolou i ty nejmenší detaily, jako je například běžná e-mailová komunikace s obchodními partnery či způsoby organizace pracovního dne. V horším případě má navíc tendenci práci svých zaměstnanců předělávat.
Nemusí přitom mít špatný úmysl, mikromanager si mnohdy své jednání ani neuvědomuje. Potřeba kontroly je totiž většinou následkem přílišného pocitu odpovědnosti či vlastní nejistoty. Někdy jde ale také o výsledek nedůvěry k zaměstnancům či přeceňování vlastních schopností.
Mikromanagement vytváří toxické pracovní prostředí a snižuje produktivitu
Asi není divu, že o práci pod vedením mikromanagera žádný schopný pracovník nestojí. Pokud tedy budete lpět na detailech a přehnaně kontrolovat své zaměstnance, nečekejte, že vybudujete kvalitní a stabilní tým.
Mikromanagement zhoršuje atmosféru na pracovišti a zásadním způsobem ovlivňuje motivaci zaměstnanců, kteří pak nepřichází s novými nápady a brzy přestanou být proaktivní. Efektivita práce se hluboce propadá, jelikož zaměstnanci se naučí pasivně plnit požadavky svých nadřízených bez ohledu na jejich smysluplnost či dlouhodobé výsledky.
Pokud překonáte vlastní potřebu neustále sledovat svůj tým, uleví se vašemu byznysu, vašim zaměstnancům i vám – výrazně vám totiž ubude zcela zbytečné práce, díky čemuž získáte čas pro rozvoj svého podnikání. A vaši zaměstnanci zase získají tolik potřebný prostor pro rozvoj svých talentů, kreativity a nápadů.
5 zásad dobrého lídra aneb Jak překonat potřebu kontrolovat svůj tým
Možná i vy bojujete s potřebou neustálého dohledu, přestože jste si vědomi nástrah mikromanagementu. Jak tedy překonat strach z nedokonalosti, upustit otěže a svěřit odpovědnost svým zaměstnancům?
Netrvejte na přesném dodržování pracovní doby
Vůbec nejčastějším a nejotravnějším nešvarem mikromanagerů je hlídání minutové ručičky na hodinkách. Nikdy ale nevíte, proč se váš zaměstnanec opozdil nebo si bere delší pauzu na oběd. Možná si potřebuje jenom více odpočinout, aby byl výkonnější, nebo třeba musí v poledne vyvenčit psa či nakoupit pro nemocnou babičku. To, že si někdo v kanceláři odsedí osm hodin, rozhodně neznamená, že toho udělá víc.
Pokud tedy zaměstnanec odevzdává práci včas a v požadované kvalitě, nechte ho, ať si svůj pracovní den zorganizuje sám. Respektujte individuální osobní potřeby svých zaměstnanců a nezasahujte jim do soukromí.
Definujte svá očekávání, nikoli postupy
Dobrý lídr je především vizionář a motivátor, který udává směr, stanovuje hodnoty firmy a pečuje o svůj tým tak, aby podával nejlepší možné výkony. Při zadávání úkolů proto definujte pouze požadovaný výsledek a nechte své zaměstnance, aby si našli své postupy a přicházeli s vlastními nápady, díky čemuž mohou rozvíjet svůj potenciál. Nevyžadujte od nich nesmyslné reporty či schůzky, které je akorát zdržují od práce a vytvářejí zbytečný tlak.
Stanovte tedy měřitelné cíle a termín odevzdání úkolu. A do té doby jej vůbec neřešte – vězte, že zaměstnanci mají mnohem větší pocit odpovědnosti, než byste čekali. A právě rozhodovací kompetence jsou pro zaměstnance tou nejlepší motivací.
Naslouchejte svým zaměstnancům
Vám se možná pracuje nejlíp s ověřeným softwarem, rádi schůzujete v brzkých ranních hodinách nebo s obchodními partnery komunikujete výhradně telefonicky. Vaši zaměstnanci to ale z různých důvodů mohou chtít dělat jinak. Umožněte jim, ať si pro práci zavedou vlastní rutinu a přizpůsobte se jim. To, že jejich postupy nejsou přesně podle vašich představ, neznamená, že jsou horší.
Vnímejte své zaměstnance jako partnery, kteří s vámi chtějí rozvíjet váš byznys. Naslouchejte jejich potřebám, buďte flexibilní a nechte si i vy poradit od nich. Názory a nápady zaměstnanců zohledněte v dalším plánování aktivit, aby se jim pracovalo co nejlíp.
Rozvíjejte své zaměstnance
Jak prolomit pocit nedůvěry vůči vlastním zaměstnancům? Tak, že budete rozvíjet jejich dovednosti. Umožněte jim se vzdělávat a růst a učte se i vy od nich. Zaměstnanci pak postupně mohou přebírat stále větší díl odpovědnosti i v oblastech, kde vy možná máte nedostatky. Pocit autonomie a respektu je pro motivaci zaměstnanců naprosto klíčový.
Nezapomeňte zaměstnance za jejich výsledky pochválit a odměnit. Mikromanager totiž neustále, ať už vědomě či podvědomě, své zaměstnance kritizuje. A to zpravidla za nepodstatné maličkosti, což je nesmírně frustrující. Naučte se nehledět na drobná klopýtnutí a v hodnocení se zaměřte na pozitivní výsledky a inovace.
Zbavte se pocitu, že všechno umíte nejlíp
Líbí se vám ten pocit, když vám na poradě všichni přitakávají a nikdo nemá nápad, jak vaše postupy vylepšit? Chyba. Neprojevují vám totiž respekt, ale strach a apatii. Neříkají tím, že byznys šlape, jak má, ale že nešlape a je jim to jedno. A vy rozhodně neumíte všechno nejlíp. I když je tento pocit příjemný a mnohdy přirozený, je pro váš byznys velmi škodlivý. Pokud nepřijmete kritiku, vaše podnikání začne stagnovat a dříve či později všichni vyhoříte.
Pracovní postupy a cíle mají vycházet ze společné diskuse. A co dělat, pokud bude výsledek neuspokojivý? Berte to jako cennou zkušenost a příležitost pro zlepšení. Pokud je příčinou nedostatečná specifikace očekávání, nekvalitní podklady a nástroje či slabá motivace, zapracujte na svém vedení. A hlavně nezapomínejte, že chyba je nejlepší učitel a bez chyb podnikání nemůže růst.
- Pojem mikromanagement označuje nadměrnou kontrolu zaměstnanců ze strany jejich nadřízených. Mikromanagement zhoršuje atmosféru na pracovišti, snižuje motivaci zaměstnanců a efektivitu práce.
- Netrvejte na přesném dodržování pracovní doby. Pokud zaměstnanec odevzdává práci včas a v požadované kvalitě, nechte ho, ať si svůj pracovní den zorganizuje sám.
- Při zadávání úkolů definujte pouze požadovaný výsledek a nechte své zaměstnance, aby si našli své postupy a přicházeli s vlastními nápady.
- Naslouchejte svým zaměstnancům, nechte je věci dělat jinak a přizpůsobte se jim. Názory a nápady zaměstnanců zohledněte v dalším plánování aktivit, aby se jim pracovalo co nejlíp.
- Jak prolomit pocit nedůvěry vůči vlastním zaměstnancům? Tak, že budete rozvíjet jejich dovednosti, umožníte jim se vzdělávat a růst.
- Zbavte se škodlivého pocitu, že všechno umíte nejlíp, přijměte kritiku a učte se z chyb.