Lidé často řeší produkt, ale prodej je na druhé koleji, tvrdí Margareta Křížová
Ve které fázi podnikání je vhodné zažádat o finance Business angels? Obdivuji každého, kdo zkouší získat peníze na rozjezd svého podnikání ve fázi nápadu. Mám nápad, nevím, jestli se to povede, ale hledám investora, který by do toho šel. V této fázi je asi nejlepší sáhnout do svých úspor, oslovit rodinu a snažit se začít s menším rozpočtem. To je můj osobní názor, i když řada hvězdných českých investorů tvrdí, že začínat
Ve které fázi podnikání je vhodné zažádat o finance Business angels?
Obdivuji každého, kdo zkouší získat peníze na rozjezd svého podnikání ve fázi nápadu. Mám nápad, nevím, jestli se to povede, ale hledám investora, který by do toho šel. V této fázi je asi nejlepší sáhnout do svých úspor, oslovit rodinu a snažit se začít s menším rozpočtem. To je můj osobní názor, i když řada hvězdných českých investorů tvrdí, že začínat v malém je na nic. Tím je tedy jasné, že rodinu můžete požádat o 100 tisíc korun, ale pro investora je taková částka nezajímavá.
Jakou největší finanční sumu lze pro start podnikání získat?
Nejvyšší částka záleží na tom, v jaké (byť rané) fázi je daný projekt a jak přesvědčivě dokážete svůj projekt investorovi prezentovat. Záleží také na oboru – netroufnu si říct, kolik může být nejvyšší částka, český trh funguje velmi opatrně a o částkách se moc nemluví. Ale nedovedu si představit, že by nějaký angel investor sáhl do vlastních peněz a investoval v řádech milionů do úplně začínajícího businessu. Navíc je to i riziko pro podnikatele. Při vysoké investici a počáteční nízké valuaci byste museli odevzdat majoritu svého podnikání – a co když nápad nevyjde?
Které obory podporujete především?
Mně osobně jsou sympatické obory netechnologické. Je to dáno i tím, že technologie nejsou moje parketa. Mám ráda gastro projekty, výrobu a služby. V tom jsem si leccos vyzkoušela, učila se od těch chytřejších a zkušenějších a zažila vlastní úspěchy i prohry.
Kolik tak do firem investujete?
Rozhodně se nestavím do role investorky peněz, ale spíš času. Jsem ochotná v některých případech spolupracovat se začínajícím projektem na bázi finanční odměny, případně podílu ve firmě a ve výjimečných případech, kdy je to srdcovka, tak i zadarmo. Tak riskuji svůj čas, nikoliv peníze. A ve většině případů jsou rady potřeba stejně nebo více než samotné peníze, obzvlášť u netechnologických projektů.
Kolik business angels v současnosti na českém trhu figuruje?
Česká angel investorská scéna je dost fragmentovaná. Řada lidí funguje jako solitér a investuje spíš na základě osobních kontaktů. Nejsem si vědoma, že by existovala nějaká platforma, sdružující většinu angel investorů na české scéně. Další skutečností je, že řada angel investorů pátrá pouze po technologických projektech, samozřejmě i proto, že ty teď takzvaně frčí a slibují asi největší návratnost, pokud se podaří trefa do černého neboli homerun. Na druhou stranu vidím projekty, o kterých se s nadšením mluví, jejich valuace je závratná, ale selský rozum zůstává stát. Nutno také říct, že ty nejmenší projekty, to znamená ve fázi seed, jsou velmi rizikové a je málo lidí, kteří do nich jsou ochotni jít.
Co musí podnikatel předložit, aby investora zaujal?
„Prodat je to nejtěžší. Jít a nadchnout lidi tak, aby byli ochotni vytáhnout peníze z kapsy a zaplatit. To investora zajímá.“
Není nutné vést dlouhé řeči, důležité je, co budu prodávat, komu to prodám, proč si to někdo koupí a business model, tudíž jak na tom vydělá podnikatel i investor. Zažila jsem opravdu hodně prezentací a člověk se dozví všechno možné, jen ne, jak se bude prodávat. Lidé často řeší produkt či službu do nejmenších detailů, ale prodej je na druhé koleji. Ovšem prodat je to nejtěžší. Jít a nadchnout lidi tak, aby byli ochotni vytáhnout peníze z kapsy a zaplatit. To investora zajímá. A pak samozřejmě lidi, kteří za projektem stojí, nadšenci, ale ne snílci. Vizionářství je skvělá vlastnost, ale pak musíte mít v týmu toho, kdo vize promění ve skutečnost, kdo tu vizi prodá.
Business angel
usiness angel je individuální investor využívající vlastní kapitál na financování perspektivních malých a středních podniků s výrazným růstovým potenciálem (zpravidla firmy ve fázi seed, start-up, nebo expanzní fázi životního cyklu) s cílem zhodnocení vložených prostředků. Na rozdíl od venture kapitálových fondů přináší angel do firmy i určité know how v podobě odborných znalostí, orientaci v daném oboru popř. kontaktů na strategické partnery.
Zdroj: CzechInvest