37. díl: Počet kyberútoků dramaticky roste. Jak se bránit?

Podle statistik České bankovní asociace za prvních 7 měsíců roku 2024 čelilo kybernetickým útokům téměř 50 tisíc klientů bank, což představuje nárůst o 37 % oproti stejnému období loňského roku. Zasaženi přitom mohou být prakticky všichni, kdo mají účet a platební kartu. Jaké jsou nejčastější praktiky internetových podvodníků a jak se jim bránit? Odpověď nabízí preventivní kampaň ČSOB s názvem Braňte se rozumem.

Nejčastější typy kyberútoků

Abyste se mohli úspěšně bránit, musíte nejdříve znát nejčastější praktiky kyberzločinců. Mezi ty dobře známé patří:

  1. Podvodné zprávy: Ať už jde o e-mail, SMS či třeba zprávu přes WhatsApp, cílem podvodných zpráv je vždy vylákat z vás citlivé údaje a hesla.
  2. Nebezpečné odkazy: Podvodníci hromadně rozesílají zprávy s odkazy, které vás po kliknutí přesměrují na falešné webové stránky (například na falešnou platební bránu nebo falešné stránky přepravní společnosti apod.), kde od vás budou chtít vyplnit citlivé údaje. Někdy vám dokonce kliknutím na odkaz nainstalují nebezpečný software s cílem krádeže citlivých údajů.

Postupy kyberzločinců se ale stále zdokonalují a hackeři přicházejí s novými metodami. Na vzestupu jsou zejména tyto praktiky:

  1. Falešné telefonáty: Útočníci se v tomto případě vydávají za policisty, pracovníky banky, úředníky nebo třeba vaše nadřízené. Pod falešnou záminkou od vás vylákají údaje o platební kartě, případně vás rovnou přinutí udělat převod peněz.
  2. Podvody v online bazarech: Útočníci reagují na inzeráty s tím, že vám chtějí za zboží „poslat peníze na kartu“. Poté vám pošlou odkaz na falešnou platební bránu. Účelem tohoto typu podvodu je ovšem získat přístup k vaší platební kartě.
  3. „Výhodné“ investice: Představa rychlého zbohatnutí je lákavá. Pokud vám ale někdo nabízí podezřele výhodnou investici, jedná se o podvod.

Co to jsou citlivé údaje aneb Jaké informace byste nikdy neměli sdělovat online nebo přes telefon?

Základem prevence je vědět, že banka, úřady, soukromé společnosti ani policie nikdy nebudou chtít, abyste jim po telefonu nebo elektronicky sdělili určitý typ informací. O jaké informace se jedná?

  • Přístupové údaje, hesla, PIN kódy,
  • čísla bankovních účtů nebo údaje o platebních kartách,
  • rodná čísla a jiné osobní informace,
  • udělení vzdálené správy vašeho počítače.

Pokud tyto informace od vás někdo vyžaduje online nebo telefonicky, jedná se o podvod.

Braňte se rozumem 

ČSOB se dlouhodobě věnuje tématu kybernetické bezpečnosti a v této oblasti vzdělává širokou veřejnost, zejména pak nejohroženější skupiny – děti a seniory. V prvním pololetí 2024 ochránila ČSOB 1,85 miliardy korun svých klientů, o které je chtěli připravit kyberpodvodníci.

ČSOB navíc již přes rok vede s Policií ČR preventivní kampaň Braňte se rozumem, jejímž cílem je zvýšit povědomí o kyberkriminalitě a snížit množství podvedených lidí. V rámci programu realizuje kampaně pro širokou veřejnost, vzdělávací programy na školách či mezi seniory a prezentace na masově navštěvovaných akcích. Připravuje však i další formáty včetně například televizního pořadu. Cílem je proškolit milion lidí z řad široké veřejnosti.

Formou partnerství se ČSOB přidala i k aktivitě ČBA pod názvem nePINdej!, která formou sofistikovaného testu odkrývá nejčastější triky podvodníků. Tento test si můžete vyzkoušet zde.

A jak se tedy bránit?

  1. Buďte obezřetní: Podvodníci se na komunikaci s vámi dobře připravují, mnohdy o vás můžou vědět i soukromé informace, které si dohledají třeba na sociálních sítích. A také se umí velice dobře maskovat – autenticky napodobí policistu, bankéře, úředníka, pracovníka dodavatele energií nebo přepravní společnosti. Dokonce umí napodobit i jakékoliv číslo nebo e-mail. I když působí věrohodně, vždy si ověřte, s kým doopravdy komunikujete, a to telefonicky i online.
  2. Nikomu nesdělujte citlivé údaje: Citlivé údaje nikdy nesdělujte telefonicky, prostřednictvím elektronických zpráv ani formulářů. Vaše banka ani nikdo jiný nikdy nepotřebuje znát váš PIN či heslo. Tyto informace zajímají pouze podvodníky.  
  3. Nenechte se zmanipulovat: Podvodníci jako manipulativní techniky nejčastěji využívají strach a časovou tíseň. Pokud vám tedy někdo tvrdí, že mu musíte ihned sdělit číslo bankovní karty, abyste nepřišli o své úspory, je to zcela určitě podvodník.

Udržujte si přehled o aktuálních hrozbách. Sledujte stránky ČSOB o bezpečnosti na internetu a buďte na případný útok internetových podvodníků připraveni. 

Tip Jste OSVČ, podnikatel, firma, příspěvková organizace či úřad s obratem v bezhotovostních transakcích do 50 tis Kč? Požádejte o platební terminál nebo platební bránu na půl roku zdarma a přijímejte platby kartou. Stačí, když jste posledních 12 měsíců neakceptovali platby kartou a splňujete všeobecné podmínky pro využívání služby akceptace plateb kartou.

Zpět