Jan Moravčík: Košile pro hubeňoury Čechy zaujaly

V mládí byl hodně hubený a míval problém sehnat dobře padnoucí košili. Tu z konfekce si musel většinou nechat přešít. Pak ale zjistil, že v Americe dělají košile pro hubené muže, koncept s Pavlem Králíčkem rozpracoval a společně založili úspěšný obchod Gentleman Store a vlastní značku košil John & Paul.

john-paul

Kde jste čerpal své prvotní podnikatelské zkušenosti?

Vlastně už v rodině. Rodiče měli firmu zabývající se reklamou a vyráběli trička s potiskem. Táta mi řekl, že když si vyrobím tričko a prodám ho, budu mít takovou a takovou marži. Prvními klienty tak byli moji kamarádi, to mi bylo třináct let.

Poprvé jsem se soustavně začal podnikání věnovat v sedmnácti letech. Objevil jsem čínský web, kde prodávali mobily za dobrou cenu. Jeden jsem si objednal a výhodně ho prodal. Tento úspěch mě motivoval a rozhodl jsem se objednat další, dokonce jsem prodal i motorku, abych měl více peněz. Díky tomu jsem zjistil, že se dá něco koupit a se ziskem prodat. Z Číny jsem dovážel i solární kolektory, i když tady jsem trochu narazil. Myslel jsem si, že stačí udělat web a zákazníci se pohrnou. Jenže to se nestalo. Aby se mi vrátily peníze, které jsem do nákupu investoval, musel jsem nastudovat, jak se dělá marketing a prodej.

Proč jste se rozhodl přejít od kolektorů ke košilím?

Ve slunečních kolektorech jsem viděl obchodní příležitost, ale obor mě příliš za srdce nechytil. Přišel mi pomalý, nic se v něm roky neměnilo. V té době jsem se zajímal o oblékání – studoval jsem zahraniční weby, sledoval jsem trendy. Stále jsem ale měl problém sehnat pro sebe košili Jsem vysoký a hubený, a když jsem si koupil košili s dostatečně dlouhými rukávy, byla mi velká. Nebo by seděla přes hrudník, ovšem rukávy byly krátké. Řešil jsem to tak, že jsem si košile objednával v Anglii a švadlena mi je upravila na mou postavu.

Pak jsem objevil americkou značku, která vyráběla košile pro hubené muže. Tento koncept mě oslovil a začal jsem přemýšlet o vlastní značce košil. Bylo mi jasné, že abych tento byznys mohl rozjet, budu se muset s někým spojit. Rozuměl jsem sice obchodu, ale už ne tolik módě. V té době jsem četl blog o módě mého současného společníka Pavla Králíčka, a tak jsem mu napsal a seznámil ho se svou myšlenkou. Sešli jsme se a Pavel mi řekl, že už nějakou dobu v hlavě nosí myšlenku na založení obchodu s pánskými doplňky a kosmetikou. Oba jsme chtěli jít podobným směrem a také jsme si sedli lidsky, tak jsme založili firmu.

Zůstali jste jen u košil pro hubené muže?

Koncept košil podle typu postavy jsme se rozhodli rozpracovat a vzniklo hned několik unikátních střihů. Superhubeňour, což jsem byl já, potřebuje košili, která je velice úzká přes prsa a v pase. Hubeňour má postavu více do písmene V. Košile pro sportovce nabízí místo v ramenou a hrudníku, zároveň má ale velice úzký pás. Střih pro chlapy je už rovnější. Naší největší velikostí je střih nazvaný superchlap. Tuto velikost jsme přidali asi před půl rokem na přání našich zákazníků. Díky tomuto rozdělení si u nás většina zákazníků najde svou velikost a nemusí si kvalitní košili nechávat šít na míru.

Nemají muži tendenci vybírat si jinou kategorii, protože si nechtějí přiznat, že jsou hubeňouři? Sportovec zní určitě líp.

To se nám opravdu stává. Zákazník by měl být typ střední chlap, ale začne tvrdit, že hubne a vezme si sportovce.

Jaké další vychytávky mají vaše košile?

Hodně jsme si hráli s pozicí druhého knoflíku. Většina košil ho má vysoko. Když chlap nosí košili bez kravaty a druhý knoflík si rozepne, nevypadá to pěkně. Proto jsme druhý knoflík posunuli o něco níž a díky tomu mají naše košile perfektní rozhalenku.

Zaměřili jsme se i na hustotu šití. I když většina zákazníků hustotu šití nesleduje, trvali jsme na nejvyšší kvalitě, aby košile opravdu vydržely. Důraz klademe i na knoflíky, které odebíráme od českého výrobce, se kterým už spolupracujeme více než pět let. Mimochodem najít dnes kvalitní knoflíky je poměrně problém. Poptáme deset dodavatelů a pouze jeden z nich má dostatečně vysokou kvalitu na to, abychom s ním začali spolupracovat.

Problémy s kvalitou vás hodně omezují v podnikání?

Je to paradox. Řeknete si, že nechcete vyrábět v Číně, abyste udrželi kvalitu, a tak hledáte české dodavatele. Jenže ani tady se jí nedočkáte. Množství špatných zkušeností mě až šokovalo. U košilí se nám běžně stávalo, že se zakázka zpozdila o dva tři měsíce, a my neměli co prodávat. Zrovna dnes mi přišel vzorek kalhot, který byl výrobě jasně zadaný, a myslel jsem si, že ho už musí vyrobit bezchybně. Dorazil ale vzorek, který byl absolutně mimo zadání, jež jsem výrobě dal, a nechápal jsem, jak se to může stát. Dodavatel se sice nabídne, že zajistí novou variantu, ovšem na ni opět čekáme přes měsíc, což nás při vývoji nového produktu obrovsky zdržuje. Kalhoty už třeba vyvíjíme rok a půl. Důvodem asi je, že jsme malý zákazník, takže nemáme moc silnou vyjednávací pozici.

 

Zatím jste na české dodavatele nezanevřeli?

Košile jsou stále české. Látky pocházejí z hořické Milety, šijeme ve Strážnici a i knoflíky jsou české. Původně jsme měli myšlenku, že celou naši kolekci John & Paul budeme šít v Česku. Bohužel se ukázalo, že ne vždy je to reálné. Třeba u bot nejsme schopni docílit kvality, které bychom chtěli. Pokud bychom na ní trvali, byl by výrobek tak drahý, že by si ho zákazník nekoupil. Třeba boty si tedy necháváme vyrobit ve Španělsku.

Zmínil jste vlastní značku John & Paul. Název jste dali na první dobrou?

Chvíli jsme o něm přemýšleli. Moravčík a Králíček by asi nebyla nejvhodnější varianta, zvlášť pro zahraniční trhy. Převést do angličtiny naše křestní jména nám přišlo jako dobrý nápad. Je to jednoduché a srozumitelné a o to u značky jde. Důležitější než název značky je ale nabízet super produkt. Pokud nebudete mít perfektní produkt, může být značka jakákoliv, zákazníky neošálíte.

Museli jste vynakládat hodně peněz na marketing, abyste ji uvedli na trh?

Na marketing už nám příliš peněz nezbývalo, proto je pro nás nejlepší reklamou, když nás spokojený zákazník doporučí svým přátelům. Systém dobrých referencí opravdu funguje.  My na oplátku uděláme pro zákazníka cokoliv. Pokud dojde k chybě, musíme mu to kompenzovat, aby byl spokojený.

Uvedu konkrétní příklad. Před dvěma lety se nám stalo, že Česká pošta ztratila před Vánoci kumulovaný balík, který obsahoval deset zásilek na Slovensko. Vžili jsme se do situace zákazníků, kteří se těšili, že mají pro své blízké krásný vánoční dárek, ovšem ten kvůli chybě pošty nedorazí. I když to nebyla naše vina, cítili jsme se zodpovědní za to, jakého dodavatele jsme si vybrali. Poslali jsme tedy zásilku znovu expresním dopravcem, aby zákazník dostal svou objednávku ještě před Štědrým dnem. Cena za přepravné to byla na první pohled nesmyslná, kolem tisíce korun za balík, ale zákazník si bude pamatovat, že jsme ho nezklamali.

Kterým směrem chcete svůj obchod dále rozvíjet?

Do konce roku budeme mít oblečení pro muže od hlavy až k patě, včetně obleků. Zákazníci si u nás koupí i peněženky, tašky, opasky nebo zápisníky. Stále se věnujeme kosmetice, pro řadu zahraničních značek disponujeme výhradní distribucí.

V těchto dnech otevíráme už druhou kamennou prodejnu, která je zaměřena výhradně na zboží naší značky John & Paul. V rámci e-shopu působíme na Slovensku, v Maďarsku a Polsku, s doménou .eu prodáváme už do celé Evropy, zákazníky máme třeba z Chorvatska, Francie nebo Finska. Působit chceme i na Ukrajině a v Rumunsku, úmyslně se zaměřujeme na východ, kde není taková konkurence. Nedaleko od prodejny zanedlouho otevřeme barber shop, protože věříme, že naši zákazníci jsou loajální a rádi využijí i naše další služby.

Máme tedy několik zdrojů růstu – rosteme v zahraničí, novými produkty a také velkoobchodem. Kdybychom podnikání postavili jen na nových produktech a potýkali se s problematickou výrobou, jako se nám to nyní stává, mohli by prodavači stát nad prázdnými regály. Naše riziko je proto diverzifikované a firma se stále posouvá nahoru.

Jak své podnikání financujete?

Nejprve jsme měli účet u nízkonákladové banky, protože pro nás byla hlavní cena. Jak se začala firma rozvíjet, přestala nám jejich nabídka stačit, takže jsme přešli do ČSOB, kde můžeme čerpat průběžné úvěry na provoz. My potřebujeme být při čerpání úvěru flexibilní. Září a říjen jsou pro nás finančně nejnáročnější měsíce, protože se musíme předzásobit na Vánoce a spousta dodavatelů požaduje platby předem. Nyní tedy čerpáme úvěr na maximum a v listopadu začneme postupně splácet.

Tip Jana Moravčíka pro začínající podnikatele

Na nic nečekejte a začněte co nejdřív. Nepotřebujete kontakty, zkušenosti, spoustu peněz nebo cokoliv jiného, co vám lidé okolo vás budou říkat. Vyberte si obor, který vás baví, najděte, co v rámci něj dokážete dělat líp než konkurence, a začněte. Tvrdě makejte, jezte instantní nudle za pět korun, bydlete u rodičů nebo se spolubydlícím a veškeré peníze dávejte do rozvoje firmy. Na konci to vše stojí za to a svoboda, kterou vám podnikání dá, je k nezaplacení.

Košile s námi tvoří zákazníci

Důležitá pro nás vždy je zpětná vazba od zákazníků. Každou košili jsme si nejprve vyzkoušeli na konkrétních lidech a ptali jsme se jich, jak se v ní cítí. Všechny připomínky jsme si zapisovali a v nové verzi košile jsme je zohlednili. Teprve postupným laděním mohl vzniknout skvělý produkt, který budou mít lidé rádi.