2. díl: Jan Jendřejek: Základem je správně zvolená ponožka
Jan Jendřejek začal po škole pracovat v bývalé baťovské továrně v Krnově, jeho děda pracoval za první republiky v Tonaku a maminka odjakživa v textilním průmyslu. Není divu, že když začal podnikat, zvolil textil. Nejprve vybudoval obchodní firmu Elastex, následně koupil továrnu, která dnes nese značku Northman Outdoor a vyrábí jedny z nejkvalitnějších ponožek v Česku. Ty nejlepší musí být podle Jendřejka z merino vlny. Včetně těch do kanceláře. Další plány jsou jasné. Cílem je vybudovat z Northman Outdoor uznávanou značku u nás i ve světě.
Kdy jste začal s byznysem?
V roce 1998 v Krnově. Do té doby jsem dělal pro zdejší textilku a pak jsem se rozhodl, že chci začít podnikat na sebe. Že si vyzkouším, jestli obstojím jako podnikatel. Rozběhl jsem obchodní textilní firmu Elastex, která dodnes importuje do Česka a na Slovensko textilní vlákna a příze. Náš materiál najdete v ponožkách, punčocháčích, zdravotních aplikacích či tkaninách nebo úpletech. A zároveň je Elastex také matkou firmy Northman Outdoor, což je výrobce ponožek.
Jak jste se dostal k výrobě?
V předkrizovém období, roku 2008, začal mít problémy jeden náš zákazník tady v Bruntále – firma Batex Prima, která sama vyráběla. No a já si chtěl dokázat, že její byznys zachráním. Společnost s milionovými dluhy jsem koupil těsně před vypuknutím krize a ponechal v ní tým firemních srdcařů a technických odborníků na textilní výrobu ponožek. První, co jsme udělali, byla změna názvu na Northman Outdoor, aby byl jasný předěl nových pořádků.
Co Northman znamená?
Chtěli jsme působit trochu mezinárodně a Northman je v podstatě seveřan. My jsme tady na severu Moravy v podhůří Jeseníků, tak to dává smysl. Naším logem je panáček ztělesňující onoho seveřana, kterého vyplétáme na ponožky.
Co je ta velká změna, kterou teď Northman Outdoor prochází?
Northman se až do loňska specializoval na B2B byznys, tedy na dodávky jiným firmám. Nově vstupujeme na maloobchodní trh. Pořád ještě máme zákazníky, pro které vyrábíme pod jejich značkou, ale začali jsme postupně pronikat s naším brandem také mezi běžné spotřebitele. Vyrábíme firemní reklamní ponožky například pro Ikeu, pro policii, hasiče, České dráhy nebo různé nemocnice či ozbrojené složky v zahraničí. Ale udělali jsme e‑shop a nové webové stránky a začali jsme se soustřeďovat také na koncové zákazníky. A na, řekněme, společenské ponožky, které můžete nosit do práce. Dosud jsme se totiž u B2C byznysu soustřeďovali hlavně na sportovní ponožky, ať už pro treking, cyklistiku, lyžování nebo běhání, a prodávali jsme je kromě vlastního e‑shopu jen v síti Hudy sport.
Čím jsou vaše ponožky speciální?
Snažíme se, aby byly maximálně kvalitní a technologicky správné pro příležitost, kterou právě potřebujete. Nejde jen o různé materiály poskládané na různých místech ponožky, ale umíme si také vstupní materiál sami upravovat, sdružovat elastan Lycra s ostatními materiály a seskávat až šest různých přízí do sebe. Je to věda, i když se to možná na první pohled nezdá. Ponožky musí být ty správné, ať už jdete do práce nebo na pětidenní trek.
Jak tedy vyrobit ponožku na pětidenní pochod?
Základ na chození je dobrý materiál, což je merino vlna. Pak ponožku zónujeme. Tam, kde je nejvíce namáhaná, ji vyztužujeme froté vazbou. Máme stroje, které zónování nebo připlétání dalších nití umí plést a zaplétat s naprostou přesností. Ponožky lze zesílit také dalšími syntetickými vlákny, která mají nízký otěr ve tření. Naproti tomu například bavlna způsobuje vysoké tření, neodvádí vlhko a pak si snadno uděláte puchýř. V místech, kde potřebuje ponožka odvětrat, se udělá mřížka. Stažení v nártu nebo nad kotníkem zase uděláte elastickou bandáží. Ponožky z vlny vám pak vydrží na nohou klidně týden, aniž by zapáchaly. Naší specialitou je plně automatizované řetízkování špicí očko na očko, tak aby šev špice netlačil na prsty.
Kde všude prodáváte?
V únoru jsme rozjeli vlastní e‑shop a obchodní stránky a v retailu jsme jako značka Northman Outdoor zatím jen v Hudy sportu. Vlastní obchody teď nemáme. Ale rozjíždíme druhou životní etapu naší firmy a značky, což je hodně práce mého syna. Cílem je dostat se do obchodních center a kamenných obchodů. Pravděpodobně budeme u partnerů, kteří mají vlastní obchody. Můžeme prodávat u obuvníků, potravinářů či oděvníků. Ponožky jsou vždy doplněk.
Jak vypadá technicky dokonalá ponožka do kanceláře?
Jsem zastáncem vlny i v kancelářích. Vlna dýchá, žije, absorbuje tělesnou vlhkost až do 30 procent své objemové hmotnosti. A pak ji zase pouští. Navíc bakterie nasáté vlhkostí zabíjí, proto vlněné ponožky nezapáchají, i když je máte na noze několik dní. V zimě hřeje, v létě umí chladit, pokud je tedy ponožka tenká. Vezměte si, že ovce se ani v létě nepřehřívají. Vlna prostě dorovnává klima. Ale je třeba si také říci, že merino vlna je asi trojnásobně dražší oproti bavlně.
Jak vám pomáhá v podnikání ČSOB?
Díky bance byla naše mateřská firma schopná financovat nákup firmy Northman a můžeme významně investovat. Za posledních několik let to bylo asi 40 milionů korun. ČSOB nám také pomáhá s dotačními programy. Přes jejich EU centrum se dostáváme k investicím, na něž bychom třeba jinak nedosáhli.
Jak to bude s vašimi ponožkami a s vlastní značkou dál?
Jsem v byznysu opatrný, chci jít postupnou cestou. Rád říkám, že mi nic v životě neuteče. Co mě má potkat, to mě potká, a co nemá, tak to nedohoním. Takže nejdeme nějakou masivní marketingovou kampaní, ale spíše krok za krokem, klasický organický růst. A postupně chceme k ponožkám přidat další pletařinu. Záměr je funkční prádlo, čepice, rukavice a trička. Časem ale může být náš brand synonymem pro celé kolekce sportovního oblečení. To je naše dlouhodobá vize. Pro nás není prioritou vydělávat co nejvíc peněz, pro nás je cílem přinášet na trh zboží, které lidé budou mít rádi a budou chtít si ho znovu a znovu kupovat.